Annons

Punkter att tänka på

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Kan ni vara så vänliga att hjälpa mig med några tänkvärda punkter som är bra att ha med i en skriftlig översenkommelse mellan mig och en som vill nyttja mina bilder. Jag tänker på saker som att de inte får sälja bilderna vidare, att de bara får använda bilderna för eget bruk mm, mm.

Vad kan mer vara smart att skriva ned så vi är överens om hur bilderna får användas?

Det skriver enklast vadbilderna FÅR användas till, och att all annan användning är förbjuden.

I övrigt har du ryggen fri, då du har upphovsrättslagstifningen att luta dig åt. Man får bara använda en bild till det ända mål man köpt rättigheterna till - inget annat. Det spelar ingen roll om du glömmer skriva in ett område som bilden inte får användas till i kontraktet, det är ändå inte tillåtet.

Men de flesta problem undvider man naturligtvis med en klar och tydlig överenskommelse - på papper.

/Jens

Hej!

Det här är en jättebra och viktig fråga och jag som undervisar i foto har detta som en delmodul i mina kurser. Jag brukar rekommendera alla att gå in på Svenska fotografernas förbunds hemsida www.sfoto.se och kolla på deras kontrakt. De är en bra grund att utgå ifrån. Det som gäller vid alla köp av bilder är att man köper bilden för ett visst sammanhang och vid all vidare användning ska du kontaktas/ ev få ytterligare ersättning enligt upphovsrätten. Men som sagt- bra att ha ett skriftligt dokument så att alla vet vad som gäller! Det behöver ju inte vara ont uppsåt utan ibland bara okunskap.
Lycka till!

Tips

Tex:

Copyright/ Rättigheter/ Användningsområde: Företaget AB för intern info Hemsida, trycksaker, Årsredovis.Tillsammans med fotografens namn. All annan användning kräver särskild tillstånd från fotografen.

Det här har jag med även på fakturan!

Om det kan vara till Hjälp :) Mvh Marcus

ANNONS