stoltz skrev:***snipp-snapp***[/B]
Citat ”Nja, du skrev ju själv när jag kommenterade retorikanalysen att du inte kunde så mycket om retorik. Jag tillstod att din kunskap var missbedömd från min sida.”
Du leker med uttrycken för att glänsa och du verkar se ner på folk utan att du själv vet om det. För vist kan jag genomskåda retoriska trick och vist känner jag till retoriska figurer men alla de latinska orden för dessa kan jag inte utantill. Själv vet jag att få i Sverige trots högre utbildning kan latin och därför förklarar jag innebörden av det latinska ord jag använde för att påvisa vilket retorisk figur du använde för att dölja din förolämpning.
Citat ” Men jag fick inte ihop det och då ställde jag en fråga till dig. Nu förstår jag inte hur du kunde tolka den som nedlåtande. Den refererade enbart till din grundfrågeställning.”
Du fick inte ihop det och jag förklarade det, du hittade fel i förklaringen och hånade den. Min förklaring till mitt exempel i min förklaring ogillades och ironifierades och du tillät aldrig en förklaring för att du inte kunde se en koppling till PUL trots exemplet var att visa saker som inte var kopplade till PUL.
Vidare vrängde du tolkningen av min fråga och bara för att jag sade att man hälst inte skulle diskutera PUL som var kopplat till enskilda bilder (som exempelvis i bröllops tråden) så tolkade du detta som om man inte skulle diskutera bilder över huvud taget. Du hittade då genast en ny sak att slå på och var gång man använde en bild eller hänvisade till en bild som exempel valde du att istället kritisera detta än att diskutera PUL.
Du säger att du kom med en ett svar på min fråga; det är sant, men jag har inte velat svara på det förslaget då du kommer att tolka det på ditt sätt och åter starta en diskussion runt helt andra sker än PUL. Men nu tänker jag svara på ditt svar och ta risken att du åter kommer anklaga mig för bristande kunskap eller att inte förstå ditt ultimata svar.
Mitt svar: Att svara att man inte skall publicera bilder på Internet är inget bra svar och det är lite barnsligt att påstå att avhålla sig från att publicera sina bilder skall anses som ett kryphål. För att det skall vara ett kryphål så gäller det att man först bröt mot gällande regel men man gör det på ett sätt som gör att man inte kan bli straffad för det. Ett känt exempel på ett kryphål från en annan lag är att täcka för sitt ansikte när man passerar en fartkamera. Trots att man uppenbart bröt mot lagen kan man inte bli straffad för det.
Citat ” Jag diskuterade kryphål, att fråga om lov osv. Sen förde du in avlyssning m.m.”
Jo vist gjorde jag det, men att diskutera en lag är inte bara att peka på lagtexten och kommentera vad som står i den utan även att se till moraliska och etiska aspekter av den Tex så säger man att denna lag skall skydda den personliga integriteten men samtidigt som denna lag kom så kom även en lag som tillåter avlysning av telefoner, samkörning av data register, spårning av mobila telefoner osv som helt klart bryter den personliga integriteten. Vad jag gjorde var ifrågasatte PUL och pekade på att den i stor del tappat sitt syfte som är att skydda den personliga integriteten.
Citat ” Humor är väl tillåtet i en debatt, eller?”
Vist är humor tillåtet, men att säga att en förolämpning var humor i efterhand förstör lite av den humoristiska poängen. Sedan gör en smaily inte en förolämpning rolig. ”du är ett djävla arsle
” och trots att detta är otroligt kul humor från min sida sett så kommer du ta det som en förolämpning.
Citat ” Jag visste ingenting om DINA retoriska kunskaper, mer än det du hade lyft fram.”
Men även om vi två skulle vara professorer i retorik så skall man hålla diskussionen på en sådan nivå att de flesta kan förstå den. Man behöver därför inte använda sig av svåra ord och facktermer och på så sätt utesluta de som inte är insatta i en diskussion.
Citat ” Om du tycker att jag törstar efter självbekräftelse, visst - Om det gör dig gladare.
Jag nämnde aldig dig. Om du vill lyfta in dig själva i ekvationen, så får du gärna göra detta. Det är någonting du står för.”
Se, här börjar vi närma oss PUL och ett kryphål. ”Jag nämnde aldrig dig, det var bara synd att du och andra tolkade det så.” Bara, det är ett kryp hål. Du kan förolämpa vem du vill så länge du inte nämner namn. Tex kan jag säga att herr Stoltz är en händig man, men jag kan även säga att händiga män troligen borde tänka lite mer innan de yttrar sig och på så sätt sedan säga att jag aldrig förolämpade någon och det var bara så som du tolkade det.
”Det är inte du på bilden, man attan vad lika ni är varandra”