fno skrev:
Jo, fast det verkar som det missas att det inte är publiceringsögonblicket som gäller. Är det en digitalkamera gäller PUL från ögonblicket bilden tas. Med undantag då ingen annan fysisk eller juridisk person är inblandad i processen från fotografering till förstörelse av bilden.
Helt riktigt men DI (Datainspektionen) har gjort följande utlåtande om fotografier och PUL:
Fotografier av personer är aldrig harmlös information och kräver alltid samtycke från den fotograferade vid publicering.
Där är publiceringen explicit uttryckt. Därmed också den del som berörs av PUL praktiskt. Rätten att ta foto skyddas av andra lagar och dessa kan inte åsidosättas av PUL - Oberoende av om det är en digital kamera eller inte.
Generellt så gäller PUL all lagrad data som kan härledas till person. Men det finns även ett "harmlöshetsbegrepp" kopplat till detta. Om personuppgiften kan anses vara harmlös finns ingen brottslig ansats, DI bedömmer detta från fall till fall.
Så lagen i dess renaste form är ganska svår att efterfölja. Därför finns det också ett antal friskrivningar.
Följande finns även i PUL:
Löpande text i ordbehandlare
PUL gäller såtillvida att varje person, som
misstänker att det egna namnet finns med i
någon skrift i en dator skall kunna:
1. begära att få besked om han eller
hon förekommer i skriften i fråga
2. om namnet finns, så kan han eller
hon begära redogörelse för vad som står
om honom eller henne.
Detta innebär exempelvis att var och en, som
tror sig förekomma i ett styrelseprotokoll, kan
begära att få veta vad som står där om honom
eller henne.
Med andra ord måste jag misstänka att jag finns med för att PUL skall kunna appliceras. Så att lagra bilder i en digitalkamera är nog inga problem så som jag tolkar det.