Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PUL-säkra sin hemsida

Produkter
(logga in för att koppla)

Boatman

Medlem
Om man pul-säkrar sin hemsida enligt denna sida http://www.pul.nu/pulsaker.htm får man då utan tillstånd publicera foton på människor på sin hemsida utan att fråga om det är ok?
Nu menar jag foton från dansuppvisningar, sportarenor mm. där det oftast är en grupp människor men även foton med enskilda dansare och sportutövare mm.
//

Du kan strunta i att "pulsäkra" och publicera hur mycket bilder på människor du vill på din webbsajt. Du behöver inte fråga de avbildade människorna.

Det är bara två saker du inte får göra med bilder på människor:

1. Publicera dem på webben om bilderna kan uppfattas som kränkande.
2. Använda bilderna i reklam.

Du får publicera bilder på vem som helst utan att fråga. Du måsta ha godkännande från personerna om det ska användas till reklam.

Sidan som du länkar till är inte uppdaterad sedan 2003. PUL har ändrats sedan dess tror jag. Jag har aldrig hört talas om något som heter PUL-säkring tidigare.

Det är i princip fritt att lägga upp bilder.

Det är bara om du systematiskt lägger upp bilder kopplade till andra personuppgifter som det kan bli problem. En skolfotokatalog med alla namn kan vara olämpligt att lägga ut.

Annars är det fritt fram såvida du inte har ett uppsåt att skada någon med dina bilder.

Ok, tack för svaren.
Kan någon kräva att man skall ta bort någon bild bara för att denna person inte vill finnas på internet? Bilderna i fråga är givetvis inte kränkande utan bara en bild i mängden under en uppvisning. Det finns inga namn eller andra personuppgifter kopplade till bilden utan den ligger bara i ett webbalbum.

Ok, tack för svaren.
Kan någon kräva att man skall ta bort någon bild bara för att denna person inte vill finnas på internet?

Nej. Men varför inte plocka bort bilden om någon inte vill vara med?

Bilderna i fråga är givetvis inte kränkande utan bara en bild i mängden under en uppvisning.

Det ska väldigt mycket till för att en bild ska bryta mot PUL och det är bra då man de facto kan kräva att en bild ska tas bort. Men det är ju inget fel att vara schysst mot folk.

Bilder får inte vara kränkande enligt PUL, men det är kränkande i lagens mening. Att man ogillar att vara med på bild är inte kränkande i lagens mening.

http://www.kamerabild.se/artikel/tillatet_med_bilder_pa_natet_-_igen_060428144427-614.html

Givetvis har jag plockat bort bilderna men jag bara undrade om personen ifråga kunde kräva det rent lagligt sålänge bilden inte är kränkande och används i reklamsyfte.
Håller helt med att givetvis skall man vara schysst och ta bort bilder om personerna ifråga inte vill vara med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar