Annons

PUL och internet - vad gäller idag

Produkter
(logga in för att koppla)

dwargert

Aktiv medlem
När PUL-lagen kom var det inte tillåtet att publicera bilder på människor utan deras medgivande på internet. Denna lag förändrades så att, som jag uppfattat det, endast gälla bilder som kan uppfattas som kränkande. Jag har känt mig ganska säker på vad som gäller men igår hade jag en diskussion med en person som studerar fotografi på högskola. Hon hade haft en föreläsning med en person från SFF och enligt henne så är det endast tillåtet att publicera bilder på människor på internet om man "äger rätten till hemsidan". Om detta stämmer så kan man alltså inte publicera bilder hur som helst på t.ex. fotosidan.

Kan någon med säkerhet klargöra vad som gäller. Måste man "äga rätten till hemsidan" för att publicera bilder utan medgivande eller är det som jag tidigare trott att man kan publicera bilder överallt så länge de inte är av "kränkande karaktär".

Det får du nog aldrig svar på. Jurister uttalar sig aldrig med säkerhet innan just det fallet som de diskuterar varit uppe i högsta domstolen eller ännu hellre EU. ;-)
Ja ok, det har du rätt i ;-)
Får väl omformulera mig...Kan någon (med viss osäkerhet) klargöra vad som gäller?

Det är några år sedan jag jobbade som webmaster, men har aldrig hört att ägandet av websidan (hur nu det skall definieras) skulle betyda något i sammanhanget som du beskriver. Däremot är "ägaren" ansvarig för det som publiceras på hans hemsida vad jag förstår. Det är ju ägaren som gör bilden eller texten tillgänglig på internet och därmed till tredje man. Sedan gäller ju att sidor med ansvarig utgivare lägger ansvaret på "ansvarig utgivare" och inte på ägaren (i sista hand på styrelsen). Ex vis tidningar där ansvarig utgivare får ta evnetuella böter, skadestånd eller fängelse om han blir dömd. Därmed slipper styrelsen ta ansvaret.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar