dwargert
Aktiv medlem
När PUL-lagen kom var det inte tillåtet att publicera bilder på människor utan deras medgivande på internet. Denna lag förändrades så att, som jag uppfattat det, endast gälla bilder som kan uppfattas som kränkande. Jag har känt mig ganska säker på vad som gäller men igår hade jag en diskussion med en person som studerar fotografi på högskola. Hon hade haft en föreläsning med en person från SFF och enligt henne så är det endast tillåtet att publicera bilder på människor på internet om man "äger rätten till hemsidan". Om detta stämmer så kan man alltså inte publicera bilder hur som helst på t.ex. fotosidan.
Kan någon med säkerhet klargöra vad som gäller. Måste man "äga rätten till hemsidan" för att publicera bilder utan medgivande eller är det som jag tidigare trott att man kan publicera bilder överallt så länge de inte är av "kränkande karaktär".
Kan någon med säkerhet klargöra vad som gäller. Måste man "äga rätten till hemsidan" för att publicera bilder utan medgivande eller är det som jag tidigare trott att man kan publicera bilder överallt så länge de inte är av "kränkande karaktär".