Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Publisera ljud-upptagning?, göra en Janne Josefson. "jag har leif silbersky som advo"

Produkter
(logga in för att koppla)
PMD skrev:
OK, det är alltså Kristdemokraternas förslag, och inte alliansens?

Av din beskrivning låter det inte som ett förslag om civilgarden, f.ö.

Är man en Alians så får man väll stå för det? Det var ju det dom vann valet med. Även om jag naturligtvis förstår att stora moderaterna skiter i konstiga små förslag.

David G skrev:
Men tänk om vi visste att han hadde kidnappat flickan? Då kanske dom hadde visat bilden omaskerad.

Uppdrag gransking gick ju ut med namn och arpetsplats på den tokige (palestinska?)krigsläkaren som jobbade på Mölndals sjukhus. Förutom att var inkompetent som läkare så hade han bedragit och förfalskat för att få de referenser som behövdes för sin legitimation.
Det händer att tidningar (ganska ofta Expressen) visar namn och bild på personer som dömts för grova och uppmärksammade brott, t ex mord. Men knappast när någon inte ens är häktad.

Att man talade om namnet på bluffläkaren var helt enkelt för att folk skulle ha möjlighet att undvika honom -- har jobbade ju fortfarande som läkare!

Och, som sagt: tidningar och tv lyder under helt andra regler än privatpersoner.

David G skrev:
Är man en Alians så får man väll stå för det? Det var ju det dom vann valet med. Även om jag naturligtvis förstår att stora moderaterna skiter i konstiga små förslag.
Du menar att alla förslag som en enskild partimedlem i något av allianspartierna (eller ett förslag från ett av allianspartierna för den delen) kommer med ska betraktas som alliansförslag?

(Jag tror faktiskt inte att alliansen vann valet med ett förslag om civilgarden och angiverilagar. Jag tror att jag borde ha hört talas om sådana förslag i valrörelsen.)

Betraktade man alla förslag av miljöpartister som förslag från den socialdemokratiska regeringen under förra mandatperioden? Miljöpartiet var ju en del av regeringsunderlaget, så det fick man "väl stå för"?

Ja, partierna måste ansvara för sina medlemmars förslag och Aliansen därmed för alla aliansmedlemmar. Och läs igen, jag menade att dom dom måste stå för att dom gick till val med att bilda en allians och inte som enskilda partier. Det sades tydligt under valkampanjen att det viktiga var att rösta på Allians för Sverige, sammarbetet mellan de fyra var garanterat.

S, V och MP har aldrig bildat nån allians, snarare tvärtom, Om sossarna tyckt att dom inte hadde viljat haft med V och MP att göra så stod det dom fritt att tacka nej till sammarbete.

Att alliansen bildade en koalitionsregering betyder inte att de ingående partierna har gått samman och bildat ett parti. Partierna står fria att komma med egna förslag. Om dessa sedan ska resultera i en proposition är förstås en helt annan sak. Det kräver givetvis att alla ingående partier är överens.

F.ö. så finns det ingenting alls som hindrar enskilda riksdagsmän att lämna in motioner till riksdagen som inte har någon som helst förankring hos deras partikamrater eller partiledning. Detta sker hela tiden i alla partier.

Det aktuella förslaget om angiverilag (men inte civilgarde, vad jag förstår av din förklaring) är väl inte ens en motion, utan bara något som har diskuterats i en debattartikel eller liknande?

Jeppe skrev:
Då är man fråntagen PUL och får publicera sådant som nyheterna gör, även om det kan anses kränkande.

Jag hoppas att du menar att man med det tillstånd du refererar till lyder under samma spelregler som tidningar, webb, radio och tv.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Meddelarfrihet

Gäller meddelarfriheten bara när man lämnar uppgift till nån som har ett sånt där utgivningsbevis, som en tidning eller radio/TV?

Om t.ex. min arbetsgivare dumpar avfall i nån sjö så har jag rätt att säga det till en journalist så att det hamnar i tidingen men om jag ställer mig med ett plakat med texten "Chefen för Företag X dumpar miljögift" så kan jag bli åtalad för förtal?

Nu är ju sverige en snäll demokrati men tänk om vi blev invaderade av en ond fiende? Då skulle man ju kunna använda kravet på utgivningsbevis för att styra så att bara "rätt" medier fick skriva.

Angående fallet Engla, konstigt att det inte har nämnts i mer positiva ordalag att privatpersoners fotograferande har hjälpt till att få gätningsmannen att erkänna.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2258472.ab
Men den här professorn verkar ju ha lite väl överdriven tro på att namnpublisering skulle stoppat mordet.
"Kanske hade Englas mamma inte låtit sin dotter cykla ensam även om det var ljus eftermiddag och de båda hade mobilkontakt? Bara de vetat om faran, skriver Hadenius."

Skulle man inte låta en 10-åring cykla själv på en byväg för att det kanske skulle råka finnas en mördare där?

Och jag som har föräldrar som jobbat för Svenska kyrkans mission och Polisen och därmed har hört talas om både diktatorer och dödspatruller plus allsköns inhemska kriminaldårar hadde jag då blivit inlåst i en garderob som skydd tills det inte längre fanns diktatorer och lustmördare?
Då hade jag nog suttit där än.

Saken är ju den att även om han var skyldig så kan man inte säga att det är ok att publicera bilder på misstänkta brottslingar, för det kommer förr eller senare vara oskyldiga som hängs ut. Och det är inte en skada man kan bara skaka av sig.

Tycker förövrigt att media borde vara mer försiktiga med information i huvudtaget. Fallet Engla är ett bra exempel, varför skriver tidningarna om att en röd bil blivit fotograferad? Eller varför skriver de att de kan pejla och letar efter hennes mobiltelefon? Båda sakerna är till mer hjälp för gärningsmannen än polisen.

Det kommer att komma en dag när en tidning har publicerat en bild på en våldtäktsman och han blir ihjälslagen. Varpå det kommer visa sig att han var oskyldig. Tidsfråga.

Re: Publisera ljud-upptagning?, göra en Janne Josefson. "jag har leif silbersky som a

David G skrev:

Tanken var att jag tänkte ringa på någon av de bluff-anonser som det tippsas om ibland.

Låter som en god ide. Men i det här landet så verkar ibland kriminella ha bättre skydd än de drabbade. Kanske dags att lobba för en lagändring.
Ett sånt här initiativ för ju så att säga upp det på tapeten.

Vill du skydda dig själv så kan du ju i efterhand förvränga din röst innan du lägger ut det. Som jag ser det gör du ju det i ett gott syfte.

Re: Re: Publisera ljud-upptagning?, göra en Janne Josefson. "jag har leif silbersky som a

Mattsen skrev:
Låter som en god ide. Men i det här landet så verkar ibland kriminella ha bättre skydd än de drabbade. Kanske dags att lobba för en lagändring.
Ett sånt här initiativ för ju så att säga upp det på tapeten.

Det är inte upp till den som startade tråden att avgöra vem som är skyldig eller inte. Det ska myndigheterna göra. Så anmäl annonserna istället och låt dem reda upp det. Det är därför vi har lagar och myndigheter som sköter sådant.

Vad är det du vill lobba för? Att man ska kunna hänga ut sina ex som sexförbrytare? Publicera namn, bild och address till din granne som du är grinig på i tidningar där det står att han säljer barnporr?

Alla kanske inte förstod det, men mina funderingar gäller mer ljud/bild-upptagnigar av själva brottet/den omoraliska handligen, inte bara ett porträtt på en misstänkt gärningsman.

Alltså om nån håller på att våldta någon i en port så får man finna sig i att risken finns att nån fotar eller filmar.

Och jag tänker inte heller förvränga min röst, man måste ju som sagt kunna stå för vad man gör. "Hemliga" personer som påstår saker är ju inte alltid så trovärdiga.

David G skrev:
Alla kanske inte förstod det, men mina funderingar gäller mer ljud/bild-upptagnigar av själva brottet/den omoraliska handligen, inte bara ett porträtt på en misstänkt gärningsman.

Skulle hålla mig väldigt passiv om du inte har en bra advokat. Anmäl istället. I värsta fall kan det tänkas att du torskar på stämpling till bedrägeri. Slå upp brottsprovokation, concursus necessarius, medverkandeansvar och anstiftan.

Anstiftan föreligger när någon genom psykisk påverkning förmår annan att utföra en otillåten gärning. Det krävs ingen övertalning, vilseledande eller att anstiftaren övervinner något motstånd från gärningsmannens sida.95 Anstiftaren behöver enligt Strahl inte ens veta vem brottet kommer att begås mot.96 Det som behövs för ansvar till anstiftan är att man förmår någon att besluta sig för att begå en otillåten gärning eller förstärker och vidmakthåller dennes beslutsamhet att utföra gärningen.97
Där ansvar föreligger enligt BrB 23:4 är också anstiftan till anstiftan eller anstiftan till medhjälp straffbelagt

anstiftan
form av förberedelse av brott som innebär att en person uppsåtligen förmår en annan att begå ett brott. Reglerna om straff är lika för gärningsmannen, anstiftaren och medhjälparen. Även försök till anstiftan är straffbart i samband med vissa mycket grova

Dvs att ringa dem och få dem att svindla dig kan få dig straffad för anstiftan. Och då kan du åka på samma straff som den du ringer till.

Så du menar att det skulle vara olagligt att ringa på en annons och ställa frågor om vad priset är och vad varan kommer ifrån?
Jag trodde att det var så att om man inte gjorde det så kunde man bli dömd för häleri, som om man köper en 40000-kronors kamera för 500.

Och hur har du tänkt att folk ska våga anmäla bedragare om dom själva skulle kunna mistänkas för anstiftan?

Jag har gått på marknader och tittat på bil-stereo med avklippta sladdar och man blev ju lite nyfiken på hur det kunde komma sig, fick några krystade förklaringar. Bäst du anmäler mig nu.

(Kanske är bäst man skrotar bilen också så att inte nån känner sig provocerad att sno den)

Senast ändrad:
David G skrev:
Så du menar att det skulle vara olagligt att ringa på en annons och ställa frågor om vad priset är och vad varan kommer ifrån?
Jag trodde att det var så att om man inte gjorde det så kunde man bli dömd för häleri, som om man köper en 40000-kronors kamera för 500.

Och hur har du tänkt att folk ska våga anmäla bedragare om dom själva skulle kunna mistänkas för anstiftan?

Jag har gått på marknader och tittat på bil-stereo med avklippta sladdar och man blev ju lite nyfiken på hur det kunde komma sig, fick några krystade förklaringar. Bäst du anmäler mig nu.

(Kanske är bäst man skrotar bilen också så att inte nån känner sig provocerad att sno den)

Skillnaden är ju att du misstänker brott från början, därför spelar in det för att bevisa det. Med andra ord, du misstänker att ett brott kommer ske och därefter ser till att det händer genom att aktivt delta i det.

"Två sorters människor, anhållna och ännu icke anhållna"

Jag misstänker alltid ett möjligt brott, det har jag gjort sen redbet-mannen kom till byn när jag var liten.

Det finnas alltid nån som vill stjäla, bedra eller mörda.
Ena dagen en vacker äng, nästa en del i bedrägeri, spekulation och penning-tvätt.

Men springer du omkring och spelar in dem hela dagarna? Försöker du få dem att begå brott för att bevisa det?

Om du gör det, så är nog andra människor och deras beteende det minsta du ska bekymra dig om ;).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar