Annons

Publisera ljud-upptagning?, göra en Janne Josefson. "jag har leif silbersky som advo"

Produkter
(logga in för att koppla)

David G

Aktiv medlem
Publisera ljud-upptagning?, göra en Janne Josefson. "jag har leif silbersky som advo"

Om jag spelar in ett telefon-samtal mellan mig och nån annan får jag publisera det då? Och med publisera så tänker jag på att göra en fil tillgänglig på internet.

Tanken var att jag tänkte ringa på någon av de bluff-anonser som det tippsas om ibland.

http://youtube.com/watch?v=KwuH39DnjC4
Skulle jag som privatperson få göra såhär? Eller måste man va ett mediebolag eller nåt?

När jag jobbade med telefonsvarare fick jag lära mig att man för att få spela in ett telefonsamtal behövde tillstånd från minst en av parterna. Eftersom det är du som spelar in ett samtal du själv är part i har du ju bara att fråga dig själv om tillstånd.

Vad gäller publiceringen vet jag inte vad som gäller, men jag tycker det borde vara OK att publicera den, men det är förståss lite beroende på exakt vad som sägs.

Nä, det är inte okej att publicera det hur som helst på internet.
För det första har du pul, personuppgiftslagen. Det vill säga inspelningen och framför allt de uppgifter om din "samtalspartner" som kommer fram i det offentliga kanske inte av domstol bedöms som harmlösa. Förresten, bara registreringen av inspelningen i ett digitalt format kan ju vara åtalbart. Jämför med sopspionerna som inte fick använda sig av digitalkameror.

Du kan förstås publicera inspelningen och hävda att det är journalistik, men även om man hävdar journalistiska ambitioner så är det inget universalrecept mot eventuella efterföljder.
Kan ju tänkas att den som spelas in tycker att det inte alls går under tryckfriheten utan anmäler detta till JK.
Hur som helst behövs ju ett utgivningsbevis med utsedd ansvarig utgivare för att kunna publicera en inspelning som gällande journalistik. Förutsatt förstås att någon vill riskera att klä skott för publicistiska övertramp.

Re: Publisera ljud-upptagning?, göra en Janne Josefson. "jag har leif silbersky som a

David G skrev:
Om jag spelar in ett telefon-samtal mellan mig och nån annan får jag publisera det då? Och med publisera så tänker jag på att göra en fil tillgänglig på internet.
Bilder på andra personer får du (utan deras tillstånd) lägga upp på nätet, utom i de fall där bilderna kan uppfattas som kränkande. Jag är inte helt säker, men tror att PUL tolkas på samma sätt nät det gäller ljudinspelningar.

I de fall du beskriver kan det kanske vara svårt att avgöra på vilken sida om skiljelinjen oskyldiga/kränkande inspelningarna befinner sig.

Jo det är ju lite knepigt med vad som är en kränkning. Men samtidigt måste man väll ända få varna andra för en persons betende? Allt kan väll ändå inte räknas som förtal? Som med dom fuskande ICA handlarna, klart dom inte ville vara med i TV men det fick dom finna sig i att vara ändå.

Det känns ju lite orättvist att ett kommersielt humorprogram som "Ursäkta röran" skulle ha rätt att visa upp en massa mäniskor som gör konstiga saker medan man själv inte skulle få visa någonting.

David G skrev:
Jo det är ju lite knepigt med vad som är en kränkning. Men samtidigt måste man väll ända få varna andra för en persons betende? Allt kan väll ändå inte räknas som förtal?
Om du tänker lägga ut inspelningar som kan tolkas som att den du pratar med är en brottsling kan det vara åtalbart både som ett brott mot PUL och som ett förtalsbrott. Jag skulle alltså avråda från att lägga ut sådana inspelningar på nätet.

Tänkte inte nödvändigtvis att man behövde ta med eventuella namn och andra personliga uppgifter utan bara ett samtal där någon försöker lura mig.

För några år sedan så var det en man som spelade in personalen på hans mammas äldreboende när dom sa kränkande saker till henne, tror ni att det hadda varit olagligt om han laggt upp inspelningen på en webbsida (eller the piratebay) tillsammans med en uppmaning att undvika "Äldreboende X" och dess personal? Nu fick man ju istället höra röstrna i sveriges största nyhetsprogam.

Det sociala trycket som gör att folk undviker att ljuga och stjäla från sina grannar borde ju få fungera även på internet.

Men det funkar ju inte så.

"Nu fick man ju istället höra röstrna i sveriges största nyhetsprogam.". Precis, det var inte en privatperson som publicerade (vem som har gjort inspelningen är fullkomligt ointressant), utan just ett nyhetsprogram.

"Det sociala trycket som gör att folk undviker att ljuga och stjäla från sina grannar borde ju få fungera även på internet."

Inte enligt sveriges rådande lagstiftning. Tyvärr kan man tycka, men lagen är till för att skydda oss. Tänk bara på om det missbrukas..

David G skrev:
Jo det är ju lite knepigt med vad som är en kränkning. Men samtidigt måste man väll ända få varna andra för en persons betende? Allt kan väll ändå inte räknas som förtal? Som med dom fuskande ICA handlarna, klart dom inte ville vara med i TV men det fick dom finna sig i att vara ändå.

Du har helt klart en poäng här. Och visst är det tillåtet att publicera namn och bild på en person som man vill varna allmänheten för. Det gjordes ju i samband med Åmselemorden 1988 då mördaren med flickvän var på flykt.
Men ska man ta ett sådant publicistiskt beslut, som med ICA-handlarna eller andra som verkar ha ett tvivelaktigt förhållande till sanning och rätt, ska det vara ett väl övervägt beslut. Framför allt ska man vara beredd att ta straffet om en domstol har en annan åsikt än dig i denna fråga.
ICA-handlarna har ju ändå fått möjligheten att bemöta anklagelserna som Uppdrag Granskning tog upp.

Det känns ju lite orättvist att ett kommersielt humorprogram som "Ursäkta röran" skulle ha rätt att visa upp en massa mäniskor som gör konstiga saker medan man själv inte skulle få visa någonting.

Mycket troligt har personer som förekommer i programmet godkänt visningen.

Kijana skrev:
Och visst är det tillåtet att publicera namn och bild på en person som man vill varna allmänheten för. Det gjordes ju i samband med Åmselemorden 1988 då mördaren med flickvän var på flykt.

Mycket troligt har personer som förekommer i programmet godkänt visningen.
1. Det är stor skillnad på om en tidning, ett nyhetsprogram eller liknande gör det -- eller om en enskild privatperson gör det. De förstnämnda skyddas av tryckfrihetslagarna. Dock riskerar de fortfarande att åtalas för t ex förtal (dock ej för PUL-brott). Det händer inte så ofta, men ett exempel var när Expressens chefredaktör för några år sedan faktiskt fälldes för att ha förtalat Gudrun Schyman.

2. Ja, såvitt jag vet har alla de som "hängs ut" i program som Hassan, Ursäkta röran och liknande godkänt inslagen.

Ja Hassan-ringningarna fick dom nog tillåtelse för, men man kan ju undra hur det var med Ursäkta Röran. Vad jag minns så var det en hel del som gnälde över hur dom hade blivit lurade och kränkta, i sådana fall så ljög dom ju och då borde man hänga ut dom som medie-kåta idioter istället. Som robinson-emma, om hon godkände inslaget så betyder det ju att hon tycker det är helt ok att framstå som en idiot och driva med förintelsen bara man får synas i tv.

Idag på Uppdrag gransking suddade dom ansikten på dom som ryckte upp torsk och det kanske inte gjorde nåt för det var ju tydligen inte olagligt att fiska på det sättet.

Men tänk om jag går på stan och stöter på några som sparkar på en katt och talar om hur dom tänker elda upp den? Om någon gör dumma saker inför andra så kan man väll ändå kräva att denne någon står för sina handlingar och tar konsekvenserna?
Som det med att fulla ungdomar gör knäppa saker som filmas och sen hamnar på nätet, då måste det väll vara värst att dom från början är fulla men ändå skrivs det mer om hur hemskt det är att någon har publiserat en film.

Det jag menar är att om man tycker det är hemskt att andra får veta att man gör olagliga eller omoraliska handlingar så ska man helt enkelt avstå från att göra handlingarna. Förr var det Gud som alltid kunde se och höra, nu är det en kamera, mobil eller en mp3-spelare med mikrofon.

http://youtube.com/watch?v=kbxt-kkPbM0

snubben i rött verkar lite irriterad:
http://youtube.com/watch?v=LJOlKbavjuk&feature=related

Lite intressant i sammanhanget är att dom har suddat hans ansikte men rösten verkar inte vara förvrängd.

Edit: jag är verkligen ingen anhängare av Aliansens förslag om civilgarden och angiveri lagar, eller såna där skam-straff som dom har i USA och jag menar inte att man ska samla hela byn och spotta på den som gjort nått dumt, men ändå så måste man ju få stå för sina handlingar och veta att andra tycker att det man gjorde var dumt.

Senast ändrad:
Edit2: Och jag är inte nån stor anhängare av fler övervakningskameror,hellre då att man blir filmad av nån med mobilen. Som nu med den försvunna flickan, hadde det funnit kameror längs alla vägar så hade vi ju vetat vad som hänt, men vill vi ha automatiska kameror överallt? Tur då att en medborgare råkade ha med sig en, vad man får anta, digital kamera, och tog lite bilder på det mesta.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2222280.ab

Edit: Tänk detta senario, Tänk om fotografen hadde råkat ta en serie bilder på när en man knuffar in en flicka i en bil och kör iväg. Om han då hade gått hem och skrivit ut 100 kopior och lagt ut bilden på nåt lokalt forum för att dela ut till dem som letade efter bilen så hadde det ju känts fel om han skulle dömmas för förtal och brott mot pul när han bara ville hjälpa till i sökandet.

Senast ändrad:
David G skrev:
Tänk om fotografen hadde råkat ta en serie bilder på när en man knuffar in en flicka i en bil och kör iväg. Om han då hade gått hem och skrivit ut 100 kopior och lagt ut bilden på nåt lokalt forum för att dela ut till dem som letade efter bilen så hadde det ju känts fel om han skulle dömmas för förtal och brott mot pul när han bara ville hjälpa till i sökandet.
Jag gissar att han hade gjort samma sak med de bilderna som han gjorde med de bilder han faktiskt tog: Lämna dem till polisen. Att lägga ut bilderna på nätet vore lite meningslöst.

Man kan ju också notera att när Expressen (och SVT) publicerat bilden på den röda Saaben har de maskerat både reg-nummer och förarens ansikte.

En sak som inte tagits upp i diskussionen är att det finns ett tillstånd att söka, nu minns jag inte vad det heter, men det står fritt att ansöka om detta. Kostar en slant och kräver att man kommer ut med en tryckt text regelbundet (pdf-fil går bra). Då är man fråntagen PUL och får publicera sådant som nyheterna gör, även om det kan anses kränkande.

(var lite oklar så jag skriver om inlägget)

tillståndet heter utgivningsbevis och söks hos prv för tryckta tidskriter, och på rtvv för webbplatser

http://www.rtvv.se/se/Internet/utgivningsbevis/

I kort gör detta att du får meddelarskydd, och att tidskriften omfattas av Tryckfrihetsförordningen och inte Yttrandefrihetsgrundlagen.

Ett (omodererat) forum bör dock inte använda det, eftersom forumets ansvarige utgivare blir ansvarig för allt som skrivs i forumet, som tillexempel när aftonbladets webb blev fällt för hets mot folkgrupp

Forum omfattas annars av "BBS-lagen"

mer info: http://www.pul.nu/pulsaker.htm

Senast ändrad:
Man ska aldrig hänga ut någon på webben. Oavsett anledning. Även om de är brottslingar så har de rättigheter. Och om de nu åker fast, får sitt straff och på sätt sonar sina brott. Så kommer han/hon alltid vara uthängda i vilket fall.

Och förr eller senare kommer oskyldiga att pekas ut som sexförbrytare eller vad som helst på internet som inte alls har gjort något fel. Hur ber man om ursäkt för att man pekat ut någon som våldtäktsman eller så för all framtid? Det går inte att bara "plocka" bort det från internet, det kommer att finnas kvar i all framtid.

Låt de som har mandat av samhället att sköta sådana saker göra det. Lämna in material till lämplig myndighet.

Civilkurage-lagen och anmälings-plikten

PMD skrev:
Öh? Var kan jag läsa mer om detta förslag?

Kontakta kristdemokraterna och fråga om deras förslag om att det ska bli olagligt att inte ingripa när man tror sig se ett brott. Och att det ska vara olagligt att inte anmäla nån om man tror att denne har begått ett brott.

OK, det är alltså Kristdemokraternas förslag, och inte alliansens?

Av din beskrivning låter det inte som ett förslag om civilgarden, f.ö.

ErlandH skrev:
Jag gissar att han hade gjort samma sak med de bilderna som han gjorde med de bilder han faktiskt tog: Lämna dem till polisen. Att lägga ut bilderna på nätet vore lite meningslöst.

Man kan ju också notera att när Expressen (och SVT) publicerat bilden på den röda Saaben har de maskerat både reg-nummer och förarens ansikte.

Men tänk om vi visste att han hadde kidnappat flickan? Då kanske dom hadde visat bilden omaskerad.

Uppdrag gransking gick ju ut med namn och arpetsplats på den tokige (palestinska?)krigsläkaren som jobbade på Mölndals sjukhus. Förutom att var inkompetent som läkare så hade han bedragit och förfalskat för att få de referenser som behövdes för sin legitimation.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar