Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

publiceringstillstånd ??

Produkter
(logga in för att koppla)

garwin

Aktiv medlem
Jag behöver lite hjälp..
Vad är publiceringstillstånd, och vad innebär det?

Om jag tar en bild på en byggnad, en resturang eller ett företags märke. Får jag då trycka eller sälja denna bild?

Skiljer det sig om man tar bilder på människor eller ting?

Snälla hjälp mig..

garwin skrev:
Om jag tar en bild på en byggnad, en resturang eller ett företags märke. Får jag då trycka eller sälja denna bild?

Trycka och sälja är en lite löslig fråga. Menar du fota privat och erbjuda ex.vis en tidning? Då är det svar ja på alla frågorna. Snackar vi reklam kan det lite annorlunda. Så länge du är på offentlig plats och är privat samt, inte minst viktigt, tar mänsklig hänsyn är det inga problem. Skulle en arkitekt gruffa är det tidningens problem.

Ett företags märke: Japp.
Ett företagsmärke skulle jag däremot passa mig lite för att publicera hur som helst så det uppfattas som intrång i företagets image. ;--)

QUOTE]garwin skrev:

Skiljer det sig om man tar bilder på människor eller ting?
[/QUOTE]

Jo, fast det är lite olika. Sen är lagen en sak och bedömning av lämplighet en helt annan. Publicering på Internet är exempelvis speciellt - alldeles speciellt med att visa människor - om man inte har ansvarig utgivare. Alltså, det är så allmän fråga att det ger inte så mycket med korta svar. Frågan är egentligen gigantisk om vi tar med juridiken i det hela.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar