Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Publicering

Produkter
(logga in för att koppla)

algiz

Medlem
Hejsan!

Jag är newbie inom detta och måste fråga:
Om en tidning vill publicera bilder (i detta fallet till inför en bröllopsmässa) som jag tagit på ett brudpar, och inte ens frågat mig personligen utan gått genom paret..har jag rätt till typ arvode eller något sådant?! Hur går man tillväga?
Jag fotade paret gratis som bröllopspresent.

Hoppas någon kan ge mig lite vägledning!

M.v.h

Anna

Hejsan!

Jag är newbie inom detta och måste fråga:
Om en tidning vill publicera bilder (i detta fallet till inför en bröllopsmässa) som jag tagit på ett brudpar, och inte ens frågat mig personligen utan gått genom paret..har jag rätt till typ arvode eller något sådant?! Hur går man tillväga?
Jag fotade paret gratis som bröllopspresent.

Hoppas någon kan ge mig lite vägledning!

M.v.h

Anna

Jag tycker absolut att du ska ha rätt till ersättning. Förklara för bröllopsparet att du endast gett dem bilderna gratis för personlig användning, i detta fall säljer de vidare bilderna (vet inte om paret får betalt eller ej, men iaf) och det tycker inte du är okej. Be att du får numret till kontaktpersonen på tidningen och förklara för dem så ska du säkert se att ni kommer överens om något bra, och tänk på att ditt namn alltid ska anges även om du får betalt!

Fundera också på hur nära vän du är med brudparet och om det är värt att bråka om detta...

Om det är en annons kan du inte kräva att få namnet utskrivet det gäller enbart vid redaktionellt material. Däremot kan man ju tycka att den som i slutänden tjänar pengar på din bild dvs arrangören av mässan borde kunna göra rätt för sig och betala för bilden precis som de förväntar sig att besökarna/utställarna på mässan betalar för deras tjänster.

Tack för svar!

Om jag förstod det rätt så skulle det vara ett reportage för deras "alternativa bröllopskläder" och att det inte skulle finnas tid att fotografera paret innan själva mässan och då skulle de ta med bilder från min session.

Jag blir också lite kluven för jag har aldrig tagit betalt varken för mina fotojobb, redigering/efterarbete eller sålt några bilder någonsin...men det är ju mycket jobb jag la ner på bröllopskorten och köpa utrustning kostar också..och jag vill inte bli lurad för jag inte kan regler om användning och är för snäll..!

Jag har nu fått mailadressen till kvinnan som ska göra artikeln, paret har inte fått sett eller granskat materialet än..så jag vet inte hur många bilder det kommer komma med i tidningen.

Eftersom det inte är en annons så ska alltså mitt namn stå skrivet? och får denna person använda mina bilder hur som helst utan att ens ta kontakt med mig innan?

Jag har nu fått mailadressen till kvinnan som ska göra artikeln, paret har inte fått sett eller granskat materialet än..så jag vet inte hur många bilder det kommer komma med i tidningen.

Eftersom det inte är en annons så ska alltså mitt namn stå skrivet? och får denna person använda mina bilder hur som helst utan att ens ta kontakt med mig innan?

Nej, absolut inte. Du innehar publiceringsrättigheterna och skall således bestämma om de skall publiceras eller ej. Gör de det utan till samtycke är du skadeståndsberättigad, fakturera vad du vill ha och se till att de förstår vad de gjort sig skyldiga till. Tala med dem och säg att du vill ha ersättning, annars uteblir publiceringen.

Att ditt namn ska stå med i tidningen är enligt mig självklart.

Nej, absolut inte. Du innehar publiceringsrättigheterna och skall således bestämma om de skall publiceras eller ej. Gör de det utan till samtycke är du skadeståndsberättigad, fakturera vad du vill ha och se till att de förstår vad de gjort sig skyldiga till. Tala med dem och säg att du vill ha ersättning, annars uteblir publiceringen.

Att ditt namn ska stå med i tidningen är enligt mig självklart.

Tack igen för ditt svar!
Nu har jag skickat iväg ett mail och hoppas på ett positivt svar!

Jag har nu fått svar ifrån kvinna bakom tidningen som hänvisar mig till brudgummen som skickat bilden, vilket jag tycker är lite fel av henne som är grafisk designer och BÖR känna till lagar och rätt.

Hon skickade även med artikeln och jag upptäcker att bilden både är mycket beskärd, mitt namn finns inte kvar på fotot och jag nämns inte alls i texten.
Jag har läst lite och det känns som det bryter både mot upphovsrättslagen samt publiceringsrätten?

Hon skriver att tidningen är tryckt i tisdags, och mässan är 5-6 mars, utan mitt samtycke över huvuduttaget!!!
Är detta egentligen okey?

Stå på dig. De har gjort i stort sett alla fel som kan begås i detta sammanhang. En tidning vet vad som gäller men de chansar rätt ofta för att slippa betala för sig.

Stå på dig. De har gjort i stort sett alla fel som kan begås i detta sammanhang. En tidning vet vad som gäller men de chansar rätt ofta för att slippa betala för sig.

Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig bra, hon hänvisar 2 gånger till brudgummen...men det är ju fortfarande hon som "förstört" min bild :(
Ja det är så jag känner, klart att de försöker så fort de har chansen!

Lätt att vara efterklok, men min tolkning av vad som skett är att brudgummen i det här fallet inte haft klart för sig vad han fick och inte fick göra med dina bilder. Han trodde kanske att eftersom han fått bilderna fick han göra vad han ville med dem, vilket ju alltså är fel, om inget annat avtalats.

När jag ger bort bilder i digital form brukar jag alltd skicka med nedanstående text för att förhoppningsvis undvika att hamna i situationer som den du nu befinner dig i:

Angående användning av bilderna.

Du har fått dessa bilder av mig! OBS att detta inte innebär att du får göra riktigt vad
du vill med dem. Upphovsrätten är fortfarande min, nämligen.

Rent praktiskt innebär det att du, utan att fråga mig, får skriva ut dem, manipulera dem,
sätta upp dem på väggen, klippa sönder dem, bränna upp dem.... ja egentligen göra vad du
vill med dem. Så länge som du, och här kommer det viktiga, gör det för privat bruk. Du får
faktiskt till och med ge enstaka kopior till dina vänner och bekanta.

Det du absolut inte får göra utan min uttryckliga tillåtelse är att publicera dem!
Du får alltså inte låta dem ingå i något tryckt material som t ex tidning, broschyr eller så.
Du får heller inte lägga ut dem på internet. Inte ens på en privat hemsida.
I alla fall inte utan att fråga mig. Men om du frågar är det mycket möjligt att du får göra det.

Detta är inte för att jag vill vara taskig på nåt sätt, utan helt enkelt för att jag vill
ha lite koll på vart mina bilder tar vägen. Jag vill själv bestämma hur, var, när, i vilket
skick och på vilket sätt mina bilder publiceras. Så är det bara...

Hoppas du gillar bilderna!!

Om du har tappat bort mitt telefonnummer så är det.....

Hälsningar Anders

Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig bra, hon hänvisar 2 gånger till brudgummen...men det är ju fortfarande hon som "förstört" min bild :(
Ja det är så jag känner, klart att de försöker så fort de har chansen!

Det är fotografen som äger rättigheterna till bilden inte den som finns på bilden. Däremot krävs de avbildades godkännande om bilden används i reklamsammanhang. Du har rätt till ersättning för publiceringen dvs för att de använt en bild du har "tillverkat". De har dessutom gjort intrång i dina ideella rättighheter genom att kraftigt förändra bilden (om det nu är så). Brudgummen äger inga rättigheter till DIN bild och kan däröfr inte ge bort den på något sätt. Brudgummer må vara förlåten med tidningen vet bättre men chansar. Annars är de inte professionella.

Brudgummen har inget ansvar utan det ligger på den som använder bilden. Har brudgummen sedan sagt att det är helt okej att använda bilden och att fotografen är tillfrågad så är det en sak emellan brudgummen och den som publicerar.

Är det en artikel så ska din byline såklart finnas med.

Kontakta bildombudsmannen om du vill ha hjälp, han tar betalt men det kan vara värt pengarna för att slippa administrationen.

MVH

Fredrik

Tack för era svar!
Ja det är klart att det underlättar att skriva med ett sådant brev som du tipsar om Anders! Det ska jag också göra nästa gång, jag har aldrig fotat ett liknande uppdrag förut och hade inga tankar på att bilderna skulle kunna användas i något som detta sammanhang!

Så jag ska alltså skriva tillbaka att jag som fotograf äger bilden oavsett vad brudgummen har sagt (hon skrev att han inte sa att det inte var hans bild..men mitt namn stod ju på bilden..hmm) och att jag inte tycker att det är okey att bilden har beskärts utan mitt samtycke..!
Och att jag vill ha någon slags kompensation för detta?

Jag skulle kunna höra med Bildombudsmannen vad de tycker om detta, var ju ganska dyrt..men jag vet inte vad man skulle kunna få ut om det nu skulle gå så långt som till domstol..

Jag är inte ute efter pengarna, utan min rätt som fotograf och mina bilder!

Risken är ju stor att resultatet av ett sånt agerande blir att du och brudparet blir osams. Är det värt det? Den frågan kan bara du svara på...

Självklart ska du reda ut det här med brudparet direkt, så du vet exakt vad de har trott sig ha rätt till osv. Så det inte finns några oklarheter i vad de har sagt/inte sagt till tidningen osv, så du känner dig säker när du går till tidningen om de skulle påstå det ena eller det andra så har du mer på fötterna. Brudparet fick dina fantastiska bilder helt gratis, klart de är glada för din gåva och vill hjälpa dig. Sålänge du inte börjar med att skälla ut dem för att de ville bli publicerade i tidningen. ;)

Du har fått många bra tips, bara att kämpa ihop lite självförtroende nu och ta tag i det på ett moget och korrekt sätt. Inget gnällande, utan bara krasst konstatera var tidningen brustit samt hur de ska göra för att allt ska bli rätt. Krånglar de vidare efter detta får du ta det då, oroa dig inte för det i första steget. Tydlighet är nyckeln här, så de tvingas välja om de ska gå dig tillmötes eller om de tycker det är värt att sätta sig på tvären. Sannolikt förstår de att du har rätt när du skriver ner allt i punktform. :) Lycka till!

Jag får prata med dem och säga som det är, jag tror båda förstår! Vad ska dom bli arga över egentligen?

Tidningen ska betala dig om du driver saken. Ingen tvekan om det. Risken är att tidningen i sin tur kräver betalning från brudparet om de sagt att det är okej att bilderna används.

Självklart ska du reda ut det här med brudparet direkt, så du vet exakt vad de har trott sig ha rätt till osv. Så det inte finns några oklarheter i vad de har sagt/inte sagt till tidningen osv, så du känner dig säker när du går till tidningen om de skulle påstå det ena eller det andra så har du mer på fötterna. Brudparet fick dina fantastiska bilder helt gratis, klart de är glada för din gåva och vill hjälpa dig. Sålänge du inte börjar med att skälla ut dem för att de ville bli publicerade i tidningen. ;)

Du har fått många bra tips, bara att kämpa ihop lite självförtroende nu och ta tag i det på ett moget och korrekt sätt. Inget gnällande, utan bara krasst konstatera var tidningen brustit samt hur de ska göra för att allt ska bli rätt. Krånglar de vidare efter detta får du ta det då, oroa dig inte för det i första steget. Tydlighet är nyckeln här, så de tvingas välja om de ska gå dig tillmötes eller om de tycker det är värt att sätta sig på tvären. Sannolikt förstår de att du har rätt när du skriver ner allt i punktform. :) Lycka till!

Tack för ditt fina svar! :)
Jag gör ingenting förhastat nu utan tänker igenom saker och ting, därav jag ber om råd här...som sagt jag vill inte gnälla utan göra rätt för mig, och sätta tidningen på plats om det behövs, utan att vara otrevlig eller så!
Jag tror nog paret förstår. jag köpte utrustning för flera tusen och gick verkligen in för det till 100% för att ge dom en riktigt fin gåva...!

Tidningen ska betala dig om du driver saken. Ingen tvekan om det. Risken är att tidningen i sin tur kräver betalning från brudparet om de sagt att det är okej att bilderna används.

Ja det är det jag funderat på, kan verkligen David (brudgummen) åka dit på detta? Jag får väl göra en pakt då, blir det rättstvist med pengar som jag vinner och tidningen kräver pengar av paret, då får dom min vinst!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar