Annons

Publicering utan namn

Produkter
(logga in för att koppla)

ronnebro

Medlem
Råkade vara på rätt plats vid rätt tillfälle vid en branduttryckning och eftersom kameran var med så fotade jag självklart några bilder. Även om jag inte jobbar som fotograf valde att skicka in några förminskade bilder till lokaltidningen där jag formulerade mig; "..hör av er om bilderna är till något intresse" eftersom jag inte visste så mycket om brandens omfattning då (Det visade sig vara en ganska liten brand i alla fall).

Bilderna publicerades hur som helst på lokaltidningens webbsida utan att tidningen hörde av sig och framför allt så publicerades den utan mitt namn vilket jag vet bryter mot upphovsrättslagen.

Frågan är nu vad jag egentligen ska göra åt saken..

Skicka faktura

Lokaltidningen har publicerat dina bilder utan att kontakta dig, utan att komma överens om betalning och utan att ange fotograf. Att bilderna är dina och att de publicerat dem är lätt att bevisa. Skicka dem bara en faktura och kräv betalning enligt bildleverantörernas förening. Betalar de inte så skicka en påminnelse efter 30 dagar. Efter ytterligare 8 dagar skickar du ett inkassokrav och där har du rätt att lägga på ränta och inkassoavgift. Betalar man inte så kan du hota med att begära tidningen i konkurs enligt 4:e paragrafen i konkurslagen eller låta ärendet gå till kronofogden.

Det är jävligt slappt och nonchalant att inte ens kontakta dig. Dem skall du klämma åt med alla medel. Jag tycker att livstids halshuggning på vatten och bröd vore ett lämpligt straff. Må pöpeln bevista deras avrättning och skräna utav bara helvete.

Bengt Sändh

Råkade vara på rätt plats vid rätt tillfälle vid en branduttryckning och eftersom kameran var med så fotade jag självklart några bilder. Även om jag inte jobbar som fotograf valde att skicka in några förminskade bilder till lokaltidningen där jag formulerade mig; "..hör av er om bilderna är till något intresse" eftersom jag inte visste så mycket om brandens omfattning då (Det visade sig vara en ganska liten brand i alla fall).

Bilderna publicerades hur som helst på lokaltidningens webbsida utan att tidningen hörde av sig och framför allt så publicerades den utan mitt namn vilket jag vet bryter mot upphovsrättslagen.

Har du kontaktat dem?

Hej Markus.
Precis som Bengt har skrivit så har du upphovrsrätten till bilden och därmed skall dom kontakt dig innan publicering.Du skriver ju klart att dom skall höra av sig om dom skall använda bilderna. Och dom har bevisligen gjort det.Att också strunta i att ange dig som upphovsman/fotograf är mer än fel.Vad gäller ersättning så är det inte fel att använda sig av Blf´s lista även om du inte är yrkesfotograf.Ett visst problem kan vara om du inte har skrivit att du även vill ha betalt för bilderna. Man kan hävda från tidningen att du inte tagit upp detta. Nu skall en seriös tidning inte arbeta på det sättet. Dom vet av hävd att det alltid är frågan om att betala för bilder. Men tyvärr har det sedan digitalkameran blev mer allmän blivit mer och mer vanligt att tidningar helt struntar i att ersätta någon för bilderna.
Så ring först ansvarig utgivare/chefredaktör och begär ersättning för bilderna.Skulle dom då inte frivilligt ersätta dig så skriver du en faktura.Om du använder Blf´s lista eller ej är din sak. Men det viktiga är trots allt att man får bort denna "nya metod för att få bilder ".

Mvh
Rolf

livstids halshuggning på vatten och bröd vore ett lämpligt straff

Det är jävligt slappt och nonchalant att inte ens kontakta dig. Dem skall du klämma åt med alla medel. Jag tycker att livstids halshuggning på vatten och bröd vore ett lämpligt straff. Må pöpeln bevista deras avrättning och skräna utav bara helvete.

Bengt Sändh[/QUOTE]

Hej Bengt!
Jag delar helt din uppfattning vad gäller ersättning för en bild.Men du det där straffet som du vill ordna med "livstids halshuggning på vatten och bröd vore ett lämpligt straff". Eftersom jag inte har kunskap på detta område kan du inte beskriva hur man gör. Ja, att först hugga huvudet av någon och sedan låta denne leva på vatten och bröd. Det låter som tema på en makaber fotoutställning, eller?

Har du kontaktat dem?

Försökte kontakta ansvarig utgivare per telefon, men eftersom det är söndag så var det ingen som svarade. Funderade ett tag på att ringa något mobilnummer till någon chefsredaktör, men det var väl då ilskan började släppa, och jag började fundera över vad jag egentligen har rätt att kräva och hur jag ska gå till väga.

Det där med att skicka faktura är jag lita osäker på. Är ju som sagt hobbyfotograf och har aldrig fakturerat någonting.

Ska ta tag i det på måndag..

Det hela har en mycket enkel förklaring, det finns mängder med privatpersoner som skickar in bilder till tidningarna, utan någont som helst krav på ersättning. Därför är det vrållätt att tolka den insända bilden som "fri att använda". Dock är bilder aldrig fria att använda, men man bör påpeka detta om man bara skickar in, utan uppmaning. Jag försvarar inte tidninges agerandee, de har gjort fel. Men som sagt, alla är helt plötsligt fotografer och långt ifrån alla bryr sig om ersättning. De brukar nöja sig med att få bilden publicerad.

Det du skulle ha gjort, men det har du väl insett vid det här laget, är att du i ditt mail skulle skrivit att eventuell publicering debiteras enligt BLF:s prislista. Eller någon liknande formulering.

Jo, det brukar ju alltid finnas saker man "skulle ha gjort", men jag har ju åtminstone lärt mig en liten läxa. Det positiva är att tidningen gav med sig och erkände sitt misstag efter att jag kontaktade dem.

Tack för otroligt snabba och bra svar!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar