Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Publicering av nattklubbsbilder...vad gäller?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerkan

Aktiv medlem
Undrar om någon har koll på vilka regler som gäller vid publicerandet av nattklubbsbilder på nätet?

Det aktuella ärendet är att jag blivit tillfrågad att ta liote mingelbilder på en resturang/nattklubb under allmänna öppetförhållanden. Kan dessa bilder publiceras av nattklubben utan tillåtelse från personerna som medverkar på bilderna?

Har letat runt lite men inte hittat några svar.
någon som vet eller kan länka till information?

/Jari

Jag förstår inte varför nattklubbar tar in fotografer ö h t och hoppas att de har vett att fråga sina "offer" om de vill bli fotade och respekterar svaret.

jakobnev skrev:
Ja.

Ja.

Ja.

(De korta svaren beror på att det redan finns en miljard trådar om ämnet här.)

Intressant att du då svarar så nonchalant ja på andra frågan...för det är ju inte rätt svar!
Om det nu finns en miljard trådar som svarar på mitt ärende så kunde en liten länk kanske inte varit för mycket begärt?

Hade turen att träffa på lite "kunnigt" folk på elmia idag och fick rett ut saken så att man slipper besvära sina forum "vänner".
I fall någon är intresserad, så kan man inte lägga ut bilder utan personers medgivande fast att det är ett företag som gör det på SIN sida...

Hoppas att inte fler uppfattat min förfrågan som besvärande;)
Dahhh...

Jerkan skrev:
Kan dessa bilder publiceras av nattklubben utan tillåtelse från personerna som medverkar på bilderna?
Ursäkta, IMHO (eftersom du är litet känslig?) - är inte det, egentligen, nattklubbens 'huvudvärk'..? Så att DEN hellre skulle fråga på 'nattklubbssidan.se':s forum?
_/h.

Jerkan skrev:
Hade turen att träffa på lite "kunnigt" folk på elmia idag och fick rett ut saken så att man slipper besvära sina forum "vänner".
I fall någon är intresserad, så kan man inte lägga ut bilder utan personers medgivande fast att det är ett företag som gör det på SIN sida...
Men det stämmer inte. Det är bara om bilderna är "kränkande" som de inte kan publiceras.

Det är fritt fram att publicera alla bilder man har så länge dessa inte framställer en person på bilden på ett negativt sätt. (Men det kanske en nattklubbsbild automatiskt gör? ;-)

Re: Re: Publicering av nattklubbsbilder...vad gäller?

red-top skrev:
Ursäkta, IMHO (eftersom du är litet känslig?) - är inte det, egentligen, nattklubbens 'huvudvärk'..? Så att DEN hellre skulle fråga på 'nattklubbssidan.se':s forum?
_/h.

Jovisst är det nattklubbens "huvudvärk"! Fast som fotograf vill jag underlätta så mycket som möjligt för en nystartad nattklubb...kanske inte något som de tänkt på?
Eftersom jag inte gjort den typen av uppdrag förr så vill jag förvissa mig om hur det ligger till. Fast var och en kanske bara ska sköta sitt...ett bra sätt att få nöjda kunder i slutändan;)
Känslig...kan kanske uppfatts som det? Bara lite trött på att man inte kan få ett direkt svar utan en massa löjliga gliringar. Trodde att detta var ett forum där man delar med sig av sin kunskap...

PMD skrev:
Men det stämmer inte. Det är bara om bilderna är "kränkande" som de inte kan publiceras.

Det är fritt fram att publicera alla bilder man har så länge dessa inte framställer en person på bilden på ett negativt sätt. (Men det kanske en nattklubbsbild automatiskt gör? ;-)

Intressant! Då var tydligen killen från BLF felinformerad? Kanske bäst att upplysa honom om det så att han inte sprider denna felaktiga information vidare...

Re: Re: Re: Publicering av nattklubbsbilder...vad gäller?

Jerkan skrev:
Känslig...kan kanske uppfatts som det? Bara lite trött på att man inte kan få ett direkt svar utan en massa löjliga gliringar. Trodde att detta var ett forum där man delar med sig av sin kunskap...
OK! - men faktum ÄR dock, att ett stort antal av FS:s medlemmar, insatta i PUL-juridiken, sedan länge och i ett otal trådar HAR delat med sig av sin kunskap i detta ämne...
_/h.

microbe skrev:
Jeri, eftersom det blir en fråga om reklam å klubbens sida, så måste personerna vara tillfrågade.
Njaeaeae - det behöver inte bli fråga om reklam och marknadsföring för att något publiceras på ett företags hemsida. Det kan vara allmänna 'nyheter' eller 'information'. Skulle tro att med reklam definieras sådant som, om det trycks i en tidning, beläggs med reklamskatt.
Men rätta mig om jag har fel...
_/h.

Sanningen kring PUL (som ju är det som styr) är väll att ingen riktigt vet eftersom det inte har varit några frågor som har drivits tillräckligt långt (vad jag vet, reserverar mig om det har varit uppe något fall jag inte känner till). Det enda som någon kan komma med är kvalificierade gissningar och sunt förnuft.

Jag skulle nog rekomendera dig att kolla med
Datainspektionen som är tillsynsmyndighet. Här finns en PDF från datainspektionen som kanske kan hjälpa dig. Där står tex att när det gäller bilder från fest så bör man alltid inhämta tillstånd.

Hoppas att det gav lite mer kött på benen.

Greven

Det kan nog mycket väl räknas som reklam. Saxat ur NE.se:

...form av massinformation avsedd att påverka människor att köpa en vara e.d., vanl. med nämnande av firmanamn och uppräkning av positiva egenskaper; vanl. i tidningar, broschyrer och filmer el. på skyltar och anslag på offentliga platser m.m....

Bilder från en nattklub ska ju visa för andra hur kul det är där och därmed locka dit fler kunder.

Greven

Greve Nickon skrev:
Där står tex att när det gäller bilder från fest så bör man alltid inhämta tillstånd.

Hoppas att det gav lite mer kött på benen.

Greven
För att en bild tagits på en nattklubb, behöver det ju inte vara på en fest...? :=)
_/h.

red-top skrev:
För att en bild tagits på en nattklubb, behöver det ju inte vara på en fest...? :=)
_/h.

Sant! Jag har aldrig haft kul på en nattklubb (föredrar en mysig pub).

Men då är frågan om det är kränkande med en bild på mig på en nattklubb. Om mina polare skulle se det skulle tråka ijäl mig. ;)

Tack Jonas och Daniel för era svar och de användbara länkarna!

Det verkar inte som att det är helt klart vad som gäller? Godkännande behövs inte om publiceringen inte är kränkande...men vad som är kränkande är högst subjektivt. Som jag förstår texten så blir det en bödömning från fall till fall trots att syftet har varit harmlöst eftersom den avbildade kan uppleva situationen annorlunda...
Givetvis hade jag tänkt att fråga personerna innan fotograferingen men det jag undrade över var i fall man behövder få en skriftlig bekräftelse på det?
för att vara på den säkra sidan så ska man nog ha det skriftligt...personer kan ju ångra sig efter att de sett bilden;)
får nog diskutera det med kunden och överlåta beslutet till dom...då har man ju ia alla fall informerat om det...

Jari - gör inte ett problem av detta. Kolla hur mycket 'mingelbilder' det publiceras på nätet - i bloggar och på vävsajter och i media. Och hur ofta hör, ser och läser man om rättstvister om 'kränkande publicering'..?
_/h.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar