ANNONS
Annons

Publicera bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Kabaz

Aktiv medlem
Hur är ett bra sätt att få sina bilder publicerade? Är amatör fotograf men vill avancera och känner att jag måste börja sprida mina bilder
 
Ge ut en fotoboken på lämpligt tema. Om inget förlag är intresserat så ger du ut den på eget fötrlag och sköter marknadsföringen själv. Lokala teman i medelstora orter, kan fungera som pressentböcker eller turistböcker.

En annan variant är att trcka upp en serie vykort och låta kiosker sälaja dessa. Lämpligen med lokalt förankrade motiv som gör dig som vykortssäljare unik.
 
Ny här så var ger man ut fotoböcker??
Eller menar du någon annan stans än här på fotosidan.se?
 
Ställ ut dina bilder på ett lokalt galleri eller på ett café eller dylikt.
Bor du i närheten av Borås så kan du vara med i en kommande gemensam fotoutstälning.

Håkan
 
Vad bör man ta för pris? Eller e de bara för att få ut sina bilder? Få sitt namn igenkänt för att sedan sälja bildern..?
 
Det är nog svårt att sälja bilder som okänd, men försök. Var inte för billig bara för då upplevs du som oseriös.

Håkan
 
Men vad ligger bildpriser på igentligen? Vet inte vad man brukar ta ut för priser. Skall kanske få ett fotojobb oxå och tänkte de kunde vara bra och veta ett värde så kan man lättare säga ja till priset...
 
Omformulerar frågan: Vad bör en amatörfotograf ta i pris för att göra ett ¨vanligt¨ fotojobb? Och VAd för pris för att försöka sälja sina bilder till ex. till ett cafe eller liknande?
 
Jag skulle nog säga att det beror på vad det är för sorts jobb och ifall man känner kunden. Men en grundregel kan ju vara att man sätter upp materialkostnad och resor samt en timpeng och att man sedan tar ut 200-300% av vad det kostar att ta fram bilderna.
Det kan vara värt att skaffa BLF:s prislista för att få riktlinjer.

Greven
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.