ANNONS
Annons

Publicera bilder på politiker

Produkter
(logga in för att koppla)

SammyBoy

Aktiv medlem
Hej!

jag har nyligen fotograferat ett gäng riksdagspolitiker + talman. Kan jag som privatperson publicera dessa bilder på min egen hemsida?

Det borde väl inte vara något problem eftersom de är offentliga personer och dessutom folkvalda... eller har jag fel i rätten till publicering?

Jag kanske får förklara mig.
Bilderna tog jag för vår studenttidning Soda, på Södertörns högskola.
De bilder som inte kommer med i tidningen men som jag tycker är bra, skulle jag vilja publicera på min hemsida.
Syftet är att visa upp vad jag kan och vilka bildtyper jag tar. Bilderna är inte på något sätt kränkande (tycker jag, subjektivt jag vet) utan påminner snarare om de typer av bilder som finns i DN då någon politiker talar i riksdagen eller inför pressen.

Huvudfrågan är egentligen huruvida det finns någon lagmässig skillnad att jag som privat person publicerar bilder på privatpersoner eller politiker/offentliga personer?

Anddje skrev:
Det har väl inte med saken att göra, sålänge det inte är i kränkande syfte.

Nej, men hur ska man bedöma huruvida syftet är kränkande utan att veta syftet? ;-)

För att svara på frågan så gäller ju PUL, men samtidigt har jag väldigt svårt att tänka mig att en normal pressbild på en politiker skulle anses som någonting annat än en harmlös personuppgift och därmed inte beivras.

Samuel, inte för att jag tror det är något problem, men vill du vara på den säkra sidan är det ju ganska lätt att dra iväg ett mail till de berörda politikerna. Du hittar deras mailadresser på www.riksdagen.se . Jag har själv i andra sammanhang använt mig av detta och har fått svar ganska omgående.

Jag har svårt att tro att någon av dem skulle säga nej ett valår...:)

Jag kan hålla med dig om det komiska i annonsen, men det där är nog ett mycket bra exempel på vad man INTE skall göra utan tillstånd. Ska bli intressant att se var det slutar. Undrar om Persson/Freivalds nöjer sig med en rejäl ursäkt eller om det kommer att kosta RyanAir.

Tack för era svar, jag ska försöka få tag på alla namn och maila dem. Det är nog den bästa lösningen.

/samuel

Jeppe skrev:
Men offentliga personer, journalistiska bilder omfattas väl inte i PUL ? Däremot får man ju inte bete sig hursomhelst.

Någon som vet exakt får gärna rätta mig i så fall.

Ska inte säga att jag är expert på personuppgiftslagen, men bara för att man tar bilder av offentliga personer och publicerar dem så undantas man ju inte automatiskt från pul. En journalistisk bild kan ju avbilda vem som helst. Eller vänd på det: bilder på offentliga personer ska väl inte kunnas publiceras av vem som helst bara för att de befinner sig i offentlighetens ljus. En bild på en godissnattande statsminister hade ju inte gått för sig att publicera utan utgivningsbevis.

Men när det gäller ursprungsfrågan så tror jag det är ganska lugnt. Om bilderna visas för att visa den fotografiska skickligheten hos upphovsmannen så torde bilderna anses som konstnärliga och omfattas även då av pul.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar