Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ps/Unsharp mask

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har följt trådarna om problem med autofocus på bla Canon 300D och trådar om Neat image.
Jag tycker det känns som många "silar mygg" när man klagar på t ex små pixelförändringar som knappast märks utan kraftig förstoring. N I har tydligen blivit mycket populärt för att rätta till felfärgade pixlar, och rätt använt tycker jag det är ett mycket bra verktyg. Det jag förvånas över är att många kunniga fotografer ofta okritiskt rekommenderar extra skärpa via N I eller Ps/usm. Men när jag granskar dessa annars mycket duktiga fotografers bilder upptäcker jag ofta fula konturer skapade i usm. Jag har ibland kommenterat detta men inte fått något medhåll.
Kanske är jag extra känslig för dessa onaturliga extrapixlar eftersom de ytterst sällan kommenteras medans t ex oskärpa och "pixlig" mycket ofta påtalas.
Missförstå mig inte, det nämnda verktygen är mycket bra, jag undrar bara varför de flesta tydligen bortser från de i mitt tycke mycket fula spåren av felaktigt använd usm. När man i alla fall är inne och pillrar i Ps är det ju mycket enkelt att t ex markera ett område och använda feather för att undvika t ex en horisont avgränsad med ett ljust streck! -om man nu anser sig behöva så mycket extra stuns i bilden...
 
För mycket USM är definitivt inte snyggt..tror jag alla håller med om...bättre då med lite mjukare bilder, absolut.
 
Instämmer till fullo

Men jag tycker det är lite "fusk" att använda som tex USM för set är många som framställer sig som jätteduktiga fotografer men när man ser orginalbidlen är den helt annorlunda.

Vist ska man få göra mycket i ps det har jag inget emot men att ändra just skärpan i bilden ja det tål jag inte riktigt för då har du gjort en miss som fotograf. Ska bilden vara skarp ja få till den så från börja inte i redigering sen kan du ändra hur mycket du vill. Men kunna ta skarpa bilder det ska man kunna som fotograf. Har man misslyckats men endå vill visa bilden ja visa den då så som du har tagit den.
 
Nja, riktigt så enkelt är det inte..inte med en digitalkamera iaf..man kan ju ställa in kameran på "soft" (och då ser bilderna alltid soft ut) för att lägga på USM senare.
Sen är det svårt (men visst går hyffsat med lager och andra trix) att få en suddig bild att se riktigt skarp ut.
 
John, du verkar ha missat det här med skärpa.

Skärpning av bilder har inget med att rädda misslyckande att göra. Digitaltekniken är sådan att den tar bort skärpa. Det är samma sak med skanning. Man måste alltid skärpa.

Är man duktig och har bra utrustning blir slutresultatet också bra. Det går inte att rädda oskarpa bilder.
 
Eller kan det var så att de flesta betraktare inte uppfattar spåren av usm som störande eftersom jag knappast sett någon reagera i bildkommentarerna? Jag förstår ju att det är bildens innehåll som är det mest väsentliga, men förvånas ändå av att t ex en liiite sned horisont o dyl kommenteras flitigt.
Sedan jag skrev tidigare inlägg har jag kollat många bilder och upptäckt att de som anger att usm använts gjort det på så bra sätt att det knappast går att upptäcka. Jag menar inte att det är nödvändigt att ange detta, men de som gör det har tydligen vinnlagt sig om att inte lämna spår efter sig.
 
Eftersom jag har min digitalkamera inställd på min. skärpning så är det absolut ett måste att jag använder usm, detta oberoende om bilden ska in på vebben eller göras kopia av.

Som Magnus även sa så är ju usm ingen metod för att ge bättre skärpa åt dåliga bilder utan ett sätt att få tillbaks skärpan som digitaltekniken tappat bort.

Att sedan usm kanske används felaktigt är ju en annan sak...

Larsa
 
Less is more!

Det gäller nog all bildredigering!
Även mörkrumsarbete, som jag inte vet ett skvatt om!
Men mitt råd till fotografer som använder PS är, som sagt, "Less is more"!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.