Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PS Elements 2.0: S/V-konvertering?

Produkter
(logga in för att koppla)

E_G

Aktiv medlem
Jag kan för lite om PS för att få till snygga svart/vita bilder i mitt Elements 2.0.

I "stora" PS använder man enligt inlägg här på forumet "channel mixer" med ikryssad "monochrome" och värden runt 24, 68 och 8.

Går det att simulera den effekten hjälpligt genom att lägga på ett färgat lager (Jag tänker mig en liknande princip som tex. ett röd-filter tillsammans med vanlig tri-x.) som får färga bilden innan den görs om till/med vanlig gråskala?

Går det att baklänges räkna ut vilken färg som "filterlagret" ska ha utifrån värdena som ofta rekommenderas för channel mixern? I så fall vilken?
 
Konvertering till Svartvitt är en hel vetenskap. Men mitt råd är att inte titta på siffror, utan på bilden. Vissa bilder funkar gott o väl med att bara konvertera till svartvitt utan krussiduller.

Hur det ser ut i PSE 2.0 vet jag inte. Men om du vill kunna laborera med din svartvitkonvertering så kan du t.ex. göra så här:

1. Skapa ett justeringslager för Nyans/Mättnad (lämna det orört till senare)
2. Skapa ett justeringslager för Toningskarta/Gradient Map från svart till vitt
3. Nu kan du gå tillbaka till första justeringslagret och laborera med reglagen och pipetterna hur mycket du vill tills du tycker bilden ser ut som du vill ha det.

Det är i alla fall ETT sätt du kan trixa med sv-konvertering.
 
FILM) (E_G skrev:
Går det att simulera den effekten hjälpligt genom att lägga på ett färgat lager (Jag tänker mig en liknande princip som tex. ett röd-filter tillsammans med vanlig tri-x.) som får färga bilden innan den görs om till/med vanlig gråskala?

Nja, kanske "hjälpligt" men att måla bilden röd är ju inte alls samma sak som att ta bort icke-röd information. Men är du säker på att du inte har någon finess som liknar channel mixer? T.o.m. enkla gratisprogram som IrfanView kan ju blanda färgerna.

Om du vill ha ett modernare men fortfarande billigt program kan jag rekommendera PhotoImpact12 från www.ulead.co.uk för bara 30 pund. Det kan nästan allt som PS kan och är mycket lättanvänt om man vill, speciellt i ExpressFix-läget.
 
Guran99 skrev:
1. Skapa ett justeringslager för Nyans/Mättnad (lämna det orört till senare)
2. Skapa ett justeringslager för Toningskarta/Gradient Map från svart till vitt
3. Nu kan du gå tillbaka till första justeringslagret och laborera med reglagen och pipetterna hur mycket du vill tills du tycker bilden ser ut som du vill ha det.

Tack för tipset!
Intressant idé med ett "filter" överst som gör bilden svartvit och sedan kunna mickla hej vilt med färgerna i lagret under och omedelbart se det svartvita resultatet.

Mvh.
Lasse C
 
FILM) (E_G skrev:
I "stora" PS använder man enligt inlägg här på forumet "channel mixer" med ikryssad "monochrome" och värden runt 24, 68 och 8.
Det finns tilläggspaket till Elements 2 och 3 som ger dig en del av denna funktionalitet. Extra Elements är ett av dem. Den stora skillnaden mellan dess Channel Mixer och den i vanliga Photoshop är att du inte kan gå tillbaka och justera parametrarna utan måste Ångra och göra om proceduren. Men gratis är gott...
 
Tack för all hjälp.

Jag har löst problemet mha Canon DPP som enkelt gör vettiga svart-vita bilder från raw-filer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.