Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PS CS3 vill ej öppna Canon 500D-raw-filer

Produkter
(logga in för att koppla)

Bluedude

Aktiv medlem
Jag kan inte direkt i Photoshop öppna den typen av raw filer som 500D tar. Jag måste först öppna dem i den programvara som föjler med kameran och då har jag inte alls samma valmöjligheter som när jag öppnar med photoshop.

Eller skall jag hellre öppna dem med någon annan programvara först?
 
Jag kan inte direkt i Photoshop öppna den typen av raw filer som 500D tar. Jag måste först öppna dem i den programvara som föjler med kameran och då har jag inte alls samma valmöjligheter som när jag öppnar med photoshop.

Eller skall jag hellre öppna dem med någon annan programvara först?

Konvertera till DNG först med Adobes DNG-converter. Den är gratis.
 
Har exakt samma problem med Gimps UFRaw loader. Verkar vara en ny filtyp RAW från 500d. (inga problem med 350d'ns Raw-filer.) Lär väl snart komma nya plugins/uppdateringar till både CS3 och Gimp.

Jag kan inte direkt i Photoshop öppna den typen av raw filer som 500D tar. Jag måste först öppna dem i den programvara som föjler med kameran och då har jag inte alls samma valmöjligheter som när jag öppnar med photoshop.

Eller skall jag hellre öppna dem med någon annan programvara först?
 
) Lär väl snart komma nya plugins/uppdateringar till både CS3 och Gimp.

Det lär det inte. I och med att CS4 är ute kommer nya kameror bara supportas till CS4. Och när CS5 kommer..

DNG är vägen runt detta om man inte vill uppgraderade till senaste programversion.
 
forums.adobe.com
Steven, support for the Canon 500D (i.e., T1i) is planned for the next dot release (i.e., free update) of Camera Raw and the DNG Converter. If you have CS3 only (not CS4), then you will only need the DNG Converter. It is a standalone application and does not require the Camera Raw 5.x plug-in to function.

Unfortunately, 'tis the nature of the beast. Happens almost every time a new camera comes out. We haven't seen the T1i ourselves yet so there's no way we could've characterized it (e.g., for color, noise, white balance, etc.).

MadManChan - member of the Adobe Camera Raw team
Apr 22, 2009



Adobe DNG Converter 5.3 update

Digital camera raw file support


Verkar inte som de blivit färdiga ännu, står inget om 500D listan med kameror som stöds, DNG Converter 5.3 verkar vara från 23 feb.

Man kunde förstås tycka att Canon som goodwill mot sina trogna kunder och entusiastiska supporters hade kunnat släppa info om förändringar i det nya .cr2 formatet till programmakarna innan det nya formatet nådde marknaden.


If you have CS3 only (not CS4), then you will only need the DNG Converter.

Det var ju ett sätt att uttrycka att de struntar i dem som har snäppet äldre versioner av programmen. Men så blir det väl när man dominerar marknaden, då behöver man inte hålla den servicenivån.
 
Man kunde förstås tycka att Canon som goodwill mot sina trogna kunder och entusiastiska supporters hade kunnat släppa info om förändringar i det nya .cr2 formatet till programmakarna innan det nya formatet nådde marknaden.

Jag har pratat med Adobes vice VD om det här. Numer får Adobe kameror en viss tid innan de släpps.

När de tycker sig vara klara slänger de in stöd för den nya modellen i konverteraren, men anger inget. Då får folk testa att konvertera och hitta ev fel, sen korrigerar de och gör stödet officiellt. Det kan alltså hända att den version som ligger uppe faktiskt fungerar med 500D, men det verkar lite gammal ändå.

Tillverkarna släpper dock inte på sina hemligheter utan Adobe får själva räkna ut hur de ska konvertera. Detta beror på att tillverkarna vill kunna tjäna pengar på sina program. Nikon tar ju betalt för Capture NX. Om Canon har nått sånt i kikaren är oklart, men varför ge bort informationen om inte Nikon gör det.
De mindre tillverkarna som Pentax jobbar mer öppet mot Adobe.
 
Jag har Ps CS 4, men kan ändå icke öppna de nya raw filerna? :(

Adobe har inte uppdaterat stödet för 500D i Camera Raw. Det kommer en uppdatering, men när är svårt att sia om. Det är alltid så att det tar ett tag från det kameran släpps tills stödet i ACR kommer. Det är inget unikt för 500D.

Tills dess är du tyvärr hänvisad till Canons program.
 
Adobe har inte uppdaterat stödet för 500D i Camera Raw. Det kommer en uppdatering, men när är svårt att sia om. Det är alltid så att det tar ett tag från det kameran släpps tills stödet i ACR kommer. Det är inget unikt för 500D.

Tills dess är du tyvärr hänvisad till Canons program.

Ok. Jag fatta uttalandet som att cs 4 skulle ha stöd för det. Men jag får hålla mig lugn ett tag då :)
 
Jag hade samma problem med min 500D. Raw filerna öppnades inte i varken cs3 eller cs4, men allt löste sig med DNG converter från adobe. Lite meckigt men bra att det gick att fixa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.