Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PS CS 10D Raw till 110X80cm

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerry Gladh

Avslutat medlemskap
Fick ett mässjobb (bråttom, bråttom), som jag försöker optimera kvaliten på.

Någon som har lite bra tips, arbetsflöde eller erfarenhet om hur man med bästa kvalitet drar upp Canon 10D raw till ca 110x80cm?
Har kört 70x100 tidigare med hyfsat resultat endast genom att låta PS förstora efter att bilden varit färdigbearbetad, men det ger mig förmodligen inte det bästa resultatet.

mvh

Jerry

Hej

Ladda mer Capture one, pro, den går 15 dagar som demo. Den kan förstora och ger tiff ut då från råbilden.

"An output image can be scaled up or down (5%-250%) by entering a new width, height, or scaling factor"

Det största jag har gjort hade bredden 4 meter och bakgrundsbilden (från bildbyrå) jag hade var inte alls gjord för denna hutlösa storlek.

Men något man bör tänka på när man gör saker så här stora, t.ex. för mässor, är att sakerna _inte_ behöver vara knivskarpa i 300dpi. Besökarna tänker inte gå fram och granska bilderna med lupp. Tvärtom står de ofta på flera meters håll vilket är viktigt för den som gör montern att tänka på för att få ett bra upplägg. Om man inte har det i baktanke när man har hela montern på sin 19" skärm så gör man lätt misstag (oj, blev den här lilla bilden 30x30 centimeter?)

Vad jag vill säga är att det ofta är onödigt arbete att försöka få upp upplösningen 5% mer när man hellre kan lägga den tiden på annat som kommer att synas klart bättre.

Tackar för svaren....

Tog hem Stephen Eastwoods action som verkade fungera bra. Får se färdigt resultat i morgon måndag.

Tack så mycket för Era inlägg!!

mvh

Jerry

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar