Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prut mån???

Produkter
(logga in för att koppla)

karlgus

Ny medlem
Hej!
Jag har bestämt mig för att köpa en Nikon D70 med 512 MB snabbt minne (objektiv får jag låna). Allt det här skulle gå på ca 11 000 kr hos Expert.
Men eftersom Canon har kommit ut med en ny kamera undrar jag om det finns någon prut mån?
Kan man begära att få med minneskortet eller liknande?

Tack för alla svar

Kalle

Beror på var du köper den,, är du en flitig kund på stället så ökar chanserna.
Om priset redan är bra i förhållande till andra ställen så är det såklart svårare.

Först och främst så beror det ju på dig, såklart.
Det är en konst att inte pruta sig oförskämd på kuppen.

Prutmån skall man ALDRig räkna med oavsett omständigheterna, enligt mig.

Mvh Niclas,

Det finns alltid prutmån, men vad erbjuder du istället? Jag prutar alltid genom att plocka på mej ett par extra prylar o begära ett paketpris. Det funkar nästan alltid.

Ofta har butikerna mer i marginal på tillbehör, än på t ex kameror. En bra fotoryggsäck kanske du behöver? Ett stativ? När paketpriset är sammanräknat visar det sej att du fick stativet gratis... o hela klabbet bara lite dyrare än om du beställt via nätet. Du e nöjd o säljaren är nöjd. Början till en bra relation...

När jag sålde datorer hände det aldrig att nån köpte nåt utan att försöka pruta så jag blev likadan... har t o m prutat i den lokala ICA-butiken ;-)

Charlie_K skrev:
Istället för att pruta hos Expert kan du nog komma ner nån tausing genom att handla någon annanstans...

men det är inte alls lika kul ;-) o visst är det bra att vara kompis med sin lokale handlare ibland...

Säljare på Expert och andra elektronikkedjor har oftast inte samma utrymme med att justera priser som den lokala fotohandlaren har. Mina bekanta som har arbetat på de stora kedjorna har uppifrån fått reda på vilka varor som kan sättas ned och med hur mycket om en prutare kommer. Spontant (utan vidare vetenskapligt stöd) tycker jag att en mindre butik torde vara i större behov av just dig som kund och därmed mer villig att förhandla om priset. Även om den lilla butiken inte har samma vinstmarginal på varorna.

Men köper man elektronik för drygt 10 000 kronor så förväntar jag mig i alla fall att få något mer på köpet, kanske inte lägre pris men definitivt något tillbehör. Kanske har jag fel i den utgångspunkten...

Mitt "pruttips" (som gammal säljare...) är du funderar ut vad du vill betala, sedan säger du helt enkelt att:
"Får jag köpa kameran för x kronor så gör vi affär direkt."

Just expertbutikerna är väl rätt mycket "små självständiga" butiker även om de jobbar i en kedja utåt. Inte skickar Expert på S:t Eriksgatan dej till Expert vid Konserthuset särskilt glatt inte?

Stormarknaderna är mer svårflirtade, helt klart. Dels har de låga priser från start o dels är säljarna mindre fria att göra som de vill, men jag lovar, det går att få med ett paket CD-skivor eller några extra videoband om de förstår att det avgör om det blir affär eller inte affär. Att pruta är en sport.

Det gäller att hitta en butik som man trivs med. Man kan ALLTID handla billigare, men nån hundring hit eller dit är kanske inte allt.

Jaså, trodde Expert var en kedja som alla andra. Men det är alltså ensamma ägare som kör under Experts flagg? Kul att lära sig något nytt.

Jag ska inte påstå att jag VET att det är så, men någon på fotosidan vet det säkert så det får vi nog reda på.

Men alla butiker är sej själva närmast. Du kan spela ut Elgiganten i Västerås mot Elgiganten i Eskilstuna.

När du står öga mot öga med säljaren i Västerås så vill han mycket hellre få avslutet än att du går till "kollegan" i Eskilstuna. Även om slutresultatet är ganska lika för norrmännen som äger det hela...

Bra säljare är tävlingsmänniskor som älskar att vinna o oftast är de så långt ner i hierarkin att de inte ser saker som "koncernresultat". Utnyttja det. Men gör det smart. Säljaren ska också må bra efter avslutet ;-)

Tack för alla svar

Hej!
Tack för alla svar allihop.
Kanske ska gå runt och kolla lite, har mest varit inne på expert och kollat.
Jag har blivit lite klokare i alla fall.
mvh
Kalle

Experts butiker är mycket självständiga om de vill. Samtidigt kan mycket samordnas centralt om butiksägaren önskar detta. I "min" fd. Expertbutik vet jag att man beställde mycket saker centralt tillsammans med andra butiker samtidigt som vissa produkter (tex. dslr:er) beställdes enskilt också.

Bra kontakt med en lokal handlare är guld värld. En av de stora sakerna jag saknar efter flytt till GBG är min officiella leverantör av elektronik jag hade i Lkpg, i form av en Expertbutik.
De kunde plocka hem mer eller mindre allt till mig, inkluderat saker som Expert egentligen inte säljer (datorkomponeter tex.)
Likadant fick jag oerhört bra priser jämt. Billigaste priset som pricerunner gav brukade inte vara några större problem att få. (10D köptes i sep. förra året för 14500:-, Sigma 70-200/2.8 köpte jag för 7500:- i dec. 04 bara som exempel)
Så de verkar ha en ganska stor prutmån...

Jag handlade ganska mycket grejer i min butik, i början till vanliga butikspriser men ganska snart kan man bygga upp en bra relation med butiken och få allt bättre och bättre priser. Märker de att man är en kund som kommer tillbaka ofta och köper dyrare grejer så brukar de vara ganska öppna för förslag.

ulltand skrev:
Mitt "pruttips" (som gammal säljare...) är du funderar ut vad du vill betala, sedan säger du helt enkelt att:
"Får jag köpa kameran för x kronor så gör vi affär direkt."

Precis så brukar jag göra med mycket gott resultat, men då rör det sig om mer än en sak.
T ex när jag köpte videokamera, extra batteri, stativ, band mm.
Men det roliga var när det var dags för hemmabiogrejer.
Jag hade plockat ihop ett rejält paket hos en större kedje-butik och hade räknat fram ett lämpligt pris. Men så bad jag iallafall säljaren räkna på det och han klämde till med ett pris på dryga tusenlappen under det jag hade tänkt bjuda.
Dessutom bjöd butiken på extraförsäkringen på elektronikdelarna.
Så, be dom räkna först och bjud sedan :)

he, he, det är det bästa man vet som säljare, när kunden bjuder ett pris som ligger över vad man kunnat acceptera... spelar man då lagom svårflirtad så blir båda mycket nöjda med affären... en win-win situation som konsulten säger ;-)

Ett tips är att inte ge sig in och pruta innan man bestämt att man tänker köpa just vid det tillfället om priset blir vad man bestämt sig för att acceptera. En säljare gillar inte att köra hela svängen, spela svårflirtad och slutligen ge ett bra/sitt bästa pris bara för att få höra att "ok, jag ska fundera på saken". Nästa gång man kommer som köpare är han inte alls lika intresserad av att ge nåt bra pris.

citgot skrev:

Men köper man elektronik för drygt 10 000 kronor så förväntar jag mig i alla fall att få något mer på köpet, kanske inte lägre pris men definitivt något tillbehör. Kanske har jag fel i den utgångspunkten...

Det beror på. Köper du en enstaka kamera, t ex D70 eller 20D eller egentligen vilken kamera som helst, är marginalerna väldigt pressade och då kan man inte vänta sig att få saker på köpet, i alla fall inte från internetbutikerna som redan har lägre pris än kedjorna.

Köper du däremot en massa småsaker som väskor, filter, minnen osv finns det mer spelrum och då kan man alltid försöka få lite bättre pris. Ska du ha väldigt mycket grejor, be om en offert istället så kan säljaren räkna i lugn och ro.

Jag köpte nydligen en hp pavilion zd7000 (Laptop med 3.2Ghz processor och 512MB ram) samt en annan laptop för totalt ca 30.000 spänn. Lyckades få med en 9in1-kortläsare på köpet...den inbyggda kortläsaren i min laptop stödjer inte CF-kort

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar