Annons

Provia 400F?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan__P

Aktiv medlem
Hej!

Har läst att Fujis nya provia 400F skall vara lik en 100 i korntäthet. Stämmer det eller är det bara bull!
Hur är annars Provian i färger och så. Har ett par rullar på framkallning men det verkar som att Fuji har lagt dem i soptunnan.... väntat ett bra tag nu!

Har ni använt den så är jag glad om ni svarar. Ser gärna en testbild...


Mvh
Johan P
 
Ja man kanske ska börja med digital foto istället, det verkar ju inte finnas någon analog fotograf kvar på forumet....
 
...efter 1½ timme på en arbetsdag.. ;)

Jag har använt 400F och den är finkorning, för att vara en 400-film. Den är ju knappast vara lika finkorning som 100F. Men helt klart en mycket fin film om du behöver ljusstyrkan.
 
Ny 400F? Det var väl åtminstone tre fyra år sen? Eller har det kommit nåt som jag har missat?
 
Provia F är mer färg neutral än exempelvis Velvia. en del människor tycker om skarpt tryck i färgerna. En grön skog blir kanongrön. Ett blått hav blir kanon blått... Personligen tycker jag mer om Provia F sätt att avbilda färgerna.

Har fotograferat lite med Provia F 400 och säga den har lika fint korn som Provia F 100 vågar jag nog inte göra. Men det är helt klart en av det bättre allround filmerna på marknaden.

Varför gå från det ena till det andra för ? Själv plåtar jag både digitalt OCH analogt. Båda har sina för och nakdelar.

//H
 
jimh skrev:
Ny 400F? Det var väl åtminstone tre fyra år sen? Eller har det kommit nåt som jag har missat?

Det är väl jag som just upptäckt den själv....

Tack för era svar. Sitter och har lite lång tråkigt på jobbet så därför hetsade jag på lite grann. Kommer att testa den i vinter.

Mvh
Johan Pettersson
 
Senast ändrad:
Provia@3200

joo jag har testat den och verkade bra!Men jag såg på paketet o såg att man kunde pressa den ända upp till 3200, så jag undrar om de e någon som testat de??
 
Kan väl bara instämma i fördelarna med scandinavianphotos påsar från proffskopia. Fungerar hur bra som helst! De har sjukt snabb service. Senast skickade jag filmen kl 17.00 en onsdag och på fredag låg den i lådan. Sjukt snabbt! Och kanonbra kvalitet gång på gång.

Mange
 
I lupp så är det helt klart en del som skilljer 400F från 100F och andra 100 filmer.

400F motsvsarar väl len riktigt grovkornig 100 eller normal 200.
Enligt min bedömmning.

Analogt så ser jag inget alternativ till 50 och 100 iso om kraven är höga. 400 iso är och förblir en kompromiss. Om inte kornet skall ge en effekt, filmen skall pressas, situationen inte medger ngt annat etc,,,

Fujis 100F Blå färger i en ca 1/3 underexponerat bild är ofta råa tycker jag.

Mvh Niclas,
 
Är det någon som testat att pressa provia 400F 1 eller möjligtvis 2 steg? Hur blir det resultatet? Funderar på om detta skulle kunna vara en bra film att använda vid konsertfoto. Är naturligtvis medveten om att kontrasten förstärks och att kornigheten blir tydligare, men jag undrar i vilken grad?

Mange
 
Tidningen FOTO har testat!

Ett stegs pressning skulle vara helt ok! Aningen mera kontrast och korn men ändå klart godkänt tydligen.

Har aldrig kommit på tanken att prova ännu men nu blev jag ruggigt intresserad när jag råkade snubbla över deras test.

Plåtade nyss på Svenska Rallyt med Superia 800. Så nu är jag ruggigt nyfiken som diafantast om jag lika gärna kunde ha kört med Provian och pressat den ett steg.
 
Jag har använt Provia 400F på jobbet för att exponera elektriska "gnistor" på en spänningssatt elektisk komponent i totalt mörker. Vid långa exponeringstider (30 s - flera minuter) märks en tydlig skillnad mot Superia 100: Superian uppvisade "falska gnistor" (vita prickar) vid sidan om komponenten, vilket jag tolkar som att vissa korn i filmen inte är långtidsstabila och "slår om" till vitt trots att ingen gnista har förekommit där. Provian var totalt svart vid sidan om objektet, oavsett exponeringstid.

Det var en kollega som hade förslagit Provia, eftersom den enligt honom används vid fotografiering av natthimlen på grund av sina stabila egenskaper vid långa exponeringstider.
 
Ok! Intressant att höra.
Jag skall verkligen köra en Provia vid nästa tillfälle för actionbilder och även pressa till ISO 800 om det krävs.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.