Annons

ProShow Gold - DVDn blev inte helt rätt...

Produkter
(logga in för att koppla)
Eie, jag fick problem med menyerna när jag gjorde en DVD med ett tiotal bildspel. Men om du läser vidare så kan du se att Christer hjälpt mig, så nu kommer jag säkert att få upp menyerna som jag tänkt och kanske t o m få ordning på den animation som jag vill ha med till resp. bildspel. Så nu är jag inte missnöjd...

Det jag nu ska försöka fixa till är att få mina 10 bildspel till 8 st, eftersom ProShow Golds maxgräns för antal bildspel per DVD ligger där. Jag måste alltså i två fall, på något sätt kunna plocka ihop 2 st bildspel med respektive audiofiler och helst även med respektive animation till 1 bildspel...



När det gäller ditt eget problem så inser du att jag knappast tillhör experterna här inne.:-( Du skrev angående ditt eget problem:

"Det jag mest misslyckas med är att få bilderna att överensstämma med TV.s Widecrenformat."

Även jag har 16:9 TV, men jag valde detta till trots 4:3 formatet, eftersom jag fick för mig att mina bilder i porträttformat (stående) skulle bli smalare om jag valt 16:9. Men som sagt, jag kan ha helt fel här och kanske borde valt 16:9 i stället?
 
Senast ändrad:
Eie, jag fick problem med menyerna när jag gjorde en DVD med ett tiotal bildspel. Men om du läser vidare så kan du se att Christer hjälpt mig, så nu kommer jag säkert att få upp menyerna som jag tänkt och kanske t o m få ordning på den animation som jag vill ha med till resp. bildspel. Så nu är jag inte missnöjd...

Det jag nu ska försöka fixa till är att få mina 10 bildspel till 8 st, eftersom ProShow Golds maxgräns för antal bildspel per DVD ligger där. Jag måste alltså i två fall, på något sätt kunna plocka ihop 2 st bildspel med respektive audiofiler och helst även med respektive animation till 1 bildspel...



När det gäller ditt eget problem så inser du att jag knappast tillhör experterna här inne.:-( Du skrev angående ditt eget problem:

"Det jag mest misslyckas med är att få bilderna att överensstämma med TV.s Widecrenformat."

Även jag har 16:9 TV, men jag valde detta till trots 4:3 formatet, eftersom jag fick för mig att mina bilder i porträttformat (stående) skulle bli smalare om jag valt 16:9. Men som sagt, jag kan ha helt fel här och kanske borde valt 16:9 i stället?

Canonad: Ang. mitt problem var det närmast en kommentar till ProShow Gold, inte en begäran om direkt hjälp. Sannolikt beror det på felaktigt format på bilderna från början. Innan jag började med bildspel beskars bilderna till 1024/768 eller 10x15 cm för att passa till skärmen och/eller pappersbilder.
Men kan någon ge tips om bildformat för att passa Widecreen är jag tacksam.
Nåväl, kul att du tyks komma på rätt väg. Christer är en stjärna när det gäller bildspel med ProShow.
//Eie
Ps. Jag har TV på 14:9 i ställer för 4:3. 16:9 beskär för mycket. Ds
 
Vill bara till sist tala om att jag med Christers tips fick upp 8 menyer = maximalt antal - även när DVD:n är färdig..

Dock vägrar Proshow att ta med de animationer jag lägger in till respektive bildspel. Allt ser rätt ut i menyn innan jag klickar på Create - men sedan är det stopp. Alltså, animationerna finns inte med på DVD:n. Har nu gjort rätt många försök utan att lyckas. Det enda som händer är att, när jag lägger in DVD:n i spelaren så kommer animationen för sista bildspelet och visar sig - innan jag får upp menysidan med ikonerna! Bantade DVD:n till 3,5 GB - men inte ens det hjälpte... :-( Så det får bli en DVD utan animationer.

Jo, ännu en bug finns, men den kommer jag varje gång förbi genom att göra ett nytt försök efter det Proshow kraschat efter det jag tryckt på Create. När det kraschat kommer det upp:

"It looks like Proshow was not properly exited the last time. Do you wich to try open the the lost autosave?"

Klickar såklart på "Yes",

Men varje nytt försök till Create DVD kräver tyvärr att jag återigen får lägga in "mitt" typsnitt och färg på samtliga bildspel + rubrik. Som sagt - ingen stor grej, Men ändå...

I övrigt vill jag upprepa - programmet är annars enkelt att jobba med!
 
ProShow-programmen är på många sätt bra. Det tråkiga är att de kraschar ofta, att inte allt tex menyer, drop shadows mm man skapat i sitt bildspel renderas rätt i det färdiga bildspelet samt att DVD-bränningen är tidskrävande och alltför ofta misslyckas. Dessa problem har jag upplevt från och till under de år jag använt programmen (jag började med ProShow Gold 2.5 2005 och har använt Producer sedan 3.0 kom) Det är tyvärr lite av en evig följetong med alla buggar (som det skrivits mycket om genom åren på olika forum). Jag har inte ännu uppdaterat till version 4 i och med att det kostar en slant. Enligt de reaktioner jag läst är många nöjda men buggar kvarstår.
 
Vill bara till sist tala om att jag med Christers tips fick upp 8 menyer = maximalt antal - även när DVD:n är färdig..

Dock vägrar Proshow att ta med de animationer jag lägger in till respektive bildspel. Allt ser rätt ut i menyn innan jag klickar på Create - men sedan är det stopp. Alltså, animationerna finns inte med på DVD:n. Har nu gjort rätt många försök utan att lyckas. Det enda som händer är att, när jag lägger in DVD:n i spelaren så kommer animationen för sista bildspelet och visar sig - innan jag får upp menysidan med ikonerna! Bantade DVD:n till 3,5 GB - men inte ens det hjälpte... :-( Så det får bli en DVD utan animationer.

Jo, ännu en bug finns, men den kommer jag varje gång förbi genom att göra ett nytt försök efter det Proshow kraschat efter det jag tryckt på Create. När det kraschat kommer det upp:

"It looks like Proshow was not properly exited the last time. Do you wich to try open the the lost autosave?"

Klickar såklart på "Yes",

Men varje nytt försök till Create DVD kräver tyvärr att jag återigen får lägga in "mitt" typsnitt och färg på samtliga bildspel + rubrik. Som sagt - ingen stor grej, Men ändå...

I övrigt vill jag upprepa - programmet är annars enkelt att jobba med!

Hej igen!
Du kan lägga in fler än 8 bildspel på DVD:n men måste då skapa fler menyer.
Ifall du vill lägga in t.ex. 10 bildspel så skapar du en meny med en layout för 8st bildspel och en layout med 2st. bildspel sen hoppar du mellan dom genom att trycka på "Next".
Dom DVD:r som jag har gjort med flera bildspel så fungerar animationerna bra, inga problem där. Nu använder jag Producer ver.4 men det ska inte vara någon skillnad när man skapar menyer.
Innan du klickar på "Create" så spara den menyn som du har skapat. Det kommer då att skapas en fil som innerhåller alla dom inställningar som du har gjort för din meny, text, teman o.dy. Filen kommer att ha filändelsen, "mnu". Spara den i samma mapp som dom övriga filerna som du skapat till ditt bildspel.Nästa gång du vill arbeta med dina menyer så laddar man in den filen genom att klicka på "Load menu configuration" och letar rätt på den sparade filen.
I Producer så skapar man något som kallas "Project" när man använder flera bildspel.där all info om flerbildsbildspelet samlas. Kommer inte ihåg riktigt hur det är i Gold.

God fortsättning
Christer
 
ProShow-programmen är på många sätt bra. Det tråkiga är att de kraschar ofta, att inte allt tex menyer, drop shadows mm man skapat i sitt bildspel renderas rätt i det färdiga bildspelet samt att DVD-bränningen är tidskrävande och alltför ofta misslyckas. Dessa problem har jag upplevt från och till under de år jag använt programmen (jag började med ProShow Gold 2.5 2005 och har använt Producer sedan 3.0 kom) Det är tyvärr lite av en evig följetong med alla buggar (som det skrivits mycket om genom åren på olika forum). Jag har inte ännu uppdaterat till version 4 i och med att det kostar en slant. Enligt de reaktioner jag läst är många nöjda men buggar kvarstår.

Hej!
Någon gång har det hänt att brännigen har misslyckats för mig men det har det även gjort när jag har bränt andra filer och använt Nero som brännarprogram. Detta kan ha flera olika orsaker. Brännaren i datorn, vilken typ av media brännarhastigheten mm. Det jag tycker fungerar bra för mig är: DVD+R/RW märkesskivor (inga noname skivor), bränner i lägre hastighet än max.
Skulle bränningen i Proshow krångla för mycket kan man prova att spara bildspelet som en ISO-imagefil och sen använda ett annat brännarprogram för själva bränningen t.ex. Nero. Dom flesta brännarprogram kan läsa och bränna en ISO-imagefil.

Christer
 
Uppgardera

Vad skoj att det kommer upp bildspel till diskussion.
Tack för alla tips.Tack Christer för de fina bilderna.
Jag tycker det blir bra med Proshow.
Kom ihåg att uppgradera,nu finns version 4.Det finns många menyer och bakgrunder att hämta.Allt är fritt.
Jag tycker att Nero är lättare att göra DVD med.
Använder även Magix Photostory,med många bra mallar att använda.
Gott Nytt
Göran
 
Här ramlade det in ytterliga en del bra tips och sånt tackar man för!

Christers tips om;

- att lägga in fler än åtta bildspel, genom att dela upp dom på flera menyer och Next...

- att spara innan man tar Create! Kommer säkert att spara en del merarbete, inte minst som nu när jag experimenterar en del.

- att testa med sänkt brännhastighet.

- att spara som image-fil och bränna i t ex Nero - om det fortsätter att trilskas. Det sätt Göran verkat fastna för.

- att uppgradera / hämta hem...


Gott Nytt År!
Önskar Stig
 
Kan bara nämna att jag började med 3.5 som kraschade ibland och fungerade ibland. Uppgraderade till 4.0 som - hittills!! - inte kraschat en enda gång... Och eftersom jag ska ha ett halvtimmes bildspel klart till trettonhelgen (ska visas för cirka 100-150 personer, gulp...) så har det blivit ett antal timmar...

En fråga angående detta... Eftersom det ska köras på stor duk har jag tänkt att göra en exe-fil och köra på min laptop via projektor. Har någon av er erfarenheter av att visa bildspel som exe-fil? Är den stabil? Vågar jag lita på att det fungerar? DVD fungerar ju men ger ganska mycket sämre bildkvalitet, i alla fall i mina tester...

/Per
 
köra bildspel från exe fil

Först och främst mycket bra diskussion angående bildspel i Proshow Gold resp. Producer...och vilka fina bildspel från Christer!

Jag har använd mig rätt ofta av en exe-fil för att visa proshow bildspelet via datorn/projektor med bra resultat. Lägger en genväg till filen på skrivbordet och startar därifrån. Kör ibland även exe-filen från usb-stick på en främmnade dator, inga problem då heller. Det tar en liten stund för presenter plugin ska starta men det är ok. Som sagt det har alltid fungerat men...

...jag har ett annat problem och kanske någon annan vet en lösning på? Ibland upplever jag att bildövergångar (AB) och bilder vid panorering flammar lite grann (dvs övergången blir lätt ryckig) - dock aldrig på en stillbild utan rörelse. Märkligt är att ett och samma bildspel fran samma fil och dator kan en gång vara helt ok och nästa gång kommer flammandet igen vid vissa (och inte samma) bildövergågar.Det borde inte beror på en slö dator eftersom det är en rätt ny HP med dubbelkärnig processor och 2 Gb interminne samt Win XP. Men när det gäller bildkvaliten i övrigt så tycker jag med att det är en fördel att köra direkt från en exe-fil.

/Manfred
 
Format för hemsida

Laddade hem proshow igår, och bildspel verkar vara en kul utveckling. Ivrig som jag var så gjorde jag ett kort enkelt bildspel, och ville testa hur det går att få ut en version för att lägga ut på hemsida. Det finns vissa alternativ i create men alla fungerar inte smärtfritt. Vad har ni för erfarenhet av format för hemsida, om man vill ha största möjliga tillgänglighet? Kanske inte alla vill ladda ner den plugin som photodex har. Flash och webshow gck inte så bra, men jag fick upp en version i mpg-format.

http://www.growingart.se/090102.mpg

Filen blev visst 12 MB, bör kanske inte vara så stor.
 
Senast ändrad:
Först och främst mycket bra diskussion angående bildspel i Proshow Gold resp. Producer...och vilka fina bildspel från Christer!

Jag har använd mig rätt ofta av en exe-fil för att visa proshow bildspelet via datorn/projektor med bra resultat. Lägger en genväg till filen på skrivbordet och startar därifrån. Kör ibland även exe-filen från usb-stick på en främmnade dator, inga problem då heller. Det tar en liten stund för presenter plugin ska starta men det är ok. Som sagt det har alltid fungerat men...

...jag har ett annat problem och kanske någon annan vet en lösning på? Ibland upplever jag att bildövergångar (AB) och bilder vid panorering flammar lite grann (dvs övergången blir lätt ryckig) - dock aldrig på en stillbild utan rörelse. Märkligt är att ett och samma bildspel fran samma fil och dator kan en gång vara helt ok och nästa gång kommer flammandet igen vid vissa (och inte samma) bildövergågar.Det borde inte beror på en slö dator eftersom det är en rätt ny HP med dubbelkärnig processor och 2 Gb interminne samt Win XP. Men när det gäller bildkvaliten i övrigt så tycker jag med att det är en fördel att köra direkt från en exe-fil.

/Manfred

Hej!
Vilken av AB övergångarna använder du,Blend eller Linear?
Uppträder fenomenet bara när du har skapat en EXE-fil eller blir det likadant när du bränner en DVD?
En lösning kan vara att stoppa panoreringen strax innan övergången börjar så att inte dom två effekterna "stör" varandra.. Detta är lätt gjort i Producer där man kan lägga in Keyframes men lite krångligare i Gold.

Christer
 
Först och främst mycket bra diskussion angående bildspel i Proshow Gold resp. Producer...och vilka fina bildspel från Christer!

Jag har använd mig rätt ofta av en exe-fil för att visa proshow bildspelet via datorn/projektor med bra resultat. Lägger en genväg till filen på skrivbordet och startar därifrån. Kör ibland även exe-filen från usb-stick på en främmnade dator, inga problem då heller. Det tar en liten stund för presenter plugin ska starta men det är ok. Som sagt det har alltid fungerat men...

...jag har ett annat problem och kanske någon annan vet en lösning på? Ibland upplever jag att bildövergångar (AB) och bilder vid panorering flammar lite grann (dvs övergången blir lätt ryckig) - dock aldrig på en stillbild utan rörelse. Märkligt är att ett och samma bildspel fran samma fil och dator kan en gång vara helt ok och nästa gång kommer flammandet igen vid vissa (och inte samma) bildövergågar.Det borde inte beror på en slö dator eftersom det är en rätt ny HP med dubbelkärnig processor och 2 Gb interminne samt Win XP. Men när det gäller bildkvaliten i övrigt så tycker jag med att det är en fördel att köra direkt från en exe-fil.

/Manfred

Ryckighet vid övergångar och rörelser sker alltid vid uppspelning inom programmet på datorn men inte via DVD på TV. EXE-filer har mindre problem med detta. Det skulle även kunna ha att göra med uppdateringen av dataskärmen? När LCD-skärmar av TV-typ används kan ju även sådana fenomen märkas av.

Såvitt jag förstått det hela sker renderingen vid skapande av EXE-filer mjukvarubaserat medan renderingen är hårdvarubaserad sedan version 3.0 när video- och DVD-filer görs.

Även jag har flera gånger använt både EXE-filer och videofiler för uppspelning via projektor. Tyvärr blir ju bildkvaliteten (kontrastomfång, färger, skärpa) inte alls lika bra som vid visning på en bra TV men det är naturligtvis smidigt med duk när många skall se bildspelet.
 
Nu har jag haft visningen av mitt bildspel och jag ville bara tala om att det fungerade utmärkt att köra en exe-fil på min drygt 4 år gamla laptop! Datorn matade en projektor som visade en cirka 1,5 meter bred bild och ljudet gick via en mixer ut i PA. Inte ett hack, ingenting! Så jag kommer fortsätta använda programmet, jag är nöjd. Det enda att tänka på nästa gång är att stänga av skärmsläckaren helt innan jag startar bildspelet... ;-)

/Per
 
Öh, jag har en följdfråga... Jag har läst på photodex hemsida och kollat på skillnaderna mellan Proshow Gold och Proshow Producer och jag har lite svårt att läsa ut vad skillnaderna egentligen innebär i praktiken. Så, ni som använt båda versionerna, kan ni förklara för mig när jag behöver Producer istället för Gold? Den är ju ganska mycket dyrare men eftersom jag har tänkt göra en del spel framöver så undrar jag... Jag utgår från att det i Producer går att öppna spel gjorda i Gold...? Hjälp mig reda ut begreppen!

/Per
 
Ytterligare en följdfråga: angående längd på bildspel, för publika visning, i hem, på hemsida. Vad har ni för erfarenhet om längden på spelet?
 
Öh, jag har en följdfråga... Jag har läst på photodex hemsida och kollat på skillnaderna mellan Proshow Gold och Proshow Producer och jag har lite svårt att läsa ut vad skillnaderna egentligen innebär i praktiken. Så, ni som använt båda versionerna, kan ni förklara för mig när jag behöver Producer istället för Gold? Den är ju ganska mycket dyrare men eftersom jag har tänkt göra en del spel framöver så undrar jag... Jag utgår från att det i Producer går att öppna spel gjorda i Gold...? Hjälp mig reda ut begreppen!

/Per

Hej!
Visst kan du öppna bildspel i Producer som är gjorda i Gold men inte tvärtom.
Den skillnad som jag har mest nytta av i Producer är "Keyframes" och "Masker" även "Copy settings feature" underlättar arbetsflödet.
Keyframes kan användas även på text.
Ändra opacitet för bilder är mycket användbart.
Nyheter i ver. 4 är att man kan lägga in animerade gif-bilder.
Fullständig lista vad som skiljer dom åt finns här:
http://www.photodex.com/products/producer
Klicka på Comparison

Christer
 
Ytterligare en följdfråga: angående längd på bildspel, för publika visning, i hem, på hemsida. Vad har ni för erfarenhet om längden på spelet?

Hej!
Vad jag har märkt kan man ha lite längre bildspel ifall det bara ska visas familjen och om det innerhåller igenkännbara motiv som familjemedlemmar o.dy. Då hålls intresset uppe lite längre men jag går nästan aldrig över 10 minuter.
Vid publika visningar på webben tex. så gäller det hade göra kortare bildspel, max 5 minuter. Kan ibland göras längre ifall det riktas mot en särskild intressegrupp.
Jag har tex gjort ett lite längre bildspel om fjällen och det är uppskattat av dom som är intresserade av just det motivområdet men kan nog vara tråkigt för andra.
Det är svårt att upprätthålla intressenivån vid längre bildspel. Dela då hellre upp bilderna på flera kortare bildspel.


Christer
 
Verkar rimligt, mitt spel är ca 3.43 (radio edit?). Nu återstår bara att lista ut hur jag kan få upp det på hemsidan, i rimlig storlek och lätt tillgängligt.

Finns nu som wmv fil, 20 M i storlek dock men jag har inte kommit längre i mitt listande

Det är mitt första bildspel, tar gärna emot råd om ni kan komma åt bildspelet
www.growingart.se/bildspel/090107.wmv
 
Hur långt ett bildspel kan vara beror mycket på vad det innehåller. En trave bilder som planlöst staplas efter varandra blir fort trist, hur bra bilder det än är. Max sju åtta minuter.
Men om man bygger upp en berättelse med början, mitt och slut kan man hålla på bra mycket längre. Då behöver heller inte varje bild vara en kanonbild, bara den för historien framåt eller kompletterar på något sätt. Projektet jag håller på med just nu ligger runt tjugosju minuter.

En annan viktig sak att ta hänsyn till är hur det ska visas. På webben är allt över två minuter ett sömnpiller, men i samlingslokal med sittande publik känner sig publiken besviken om programinslaget är för kort. Mindre än tio minuter är inte att rekommendera, plus en rejäl talad presentation innan. Alternativet är flera korta inslag med talade presentationer emellan. En livepublik vill nämligen se och höra levande människor berätta, det är oerhört viktigt och kan inte ersättas av en aldrig så snygg animation.

En sak jag måste fråga er som har Producer. Finns det möjlighet att lägga in ett stopp på varje bild så den inte växlar förrän jag manuellt trycker på nån knapp nånstans (som man kan göra med Powerpoint)? Skulle vara mycket användbart vid bildföredrag. Jag har iallafall inte hittat nån sån funktion i Gold.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.