Teodorian
Aktiv medlem
Hur långt ett bildspel kan vara beror mycket på vad det innehåller. En trave bilder som planlöst staplas efter varandra blir fort trist, hur bra bilder det än är. Max sju åtta minuter.
Men om man bygger upp en berättelse med början, mitt och slut kan man hålla på bra mycket längre. Då behöver heller inte varje bild vara en kanonbild, bara den för historien framåt eller kompletterar på något sätt. Projektet jag håller på med just nu ligger runt tjugosju minuter.
En annan viktig sak att ta hänsyn till är hur det ska visas. På webben är allt över två minuter ett sömnpiller, men i samlingslokal med sittande publik känner sig publiken besviken om programinslaget är för kort. Mindre än tio minuter är inte att rekommendera, plus en rejäl talad presentation innan. Alternativet är flera korta inslag med talade presentationer emellan. En livepublik vill nämligen se och höra levande människor berätta, det är oerhört viktigt och kan inte ersättas av en aldrig så snygg animation.
En sak jag måste fråga er som har Producer. Finns det möjlighet att lägga in ett stopp på varje bild så den inte växlar förrän jag manuellt trycker på nån knapp nånstans (som man kan göra med Powerpoint)? Skulle vara mycket användbart vid bildföredrag. Jag har iallafall inte hittat nån sån funktion i Gold.
Du kan lägga in en instruktion för vad Producer skall göra i slutet av varje slide/bildruta tex pausa, hoppa till en annan slide/bildruta, starta ett annat program, gå till en hemsida etc. Om du däremot inte i förväg vet när du skall pausa går det ju alltid att göra från datorn vid uppspelning tex av en EXE-fil.