Annons

Proprint Gamut warning

Produkter
(logga in för att koppla)

martin3

Aktiv medlem
Jag konverterar mina bilder till Proprints profil innan jag skickar dem till framkallning. Ett problem är dock att profilen/maskinen inte klarar att representera mättade färger.

Nu har jag hittat funktionen "show gamut warning" i Photoshop, då kan jag se vilka färger som kommer att bli "utfrätta". Frågan är hur jag bäst gör för att även få med dessa färger vid framkallning?

Nedan är en exempelbild där min son leker med en grönfärgad lampa. Bilden till vänster visar hur bilden ser ut utan "gamut warning". Till höger visas vilka områden som kommer att bli "utfrätta"/ha samma färg efter framkallning.
 

Bilagor

  • espookygammut2.jpg
    espookygammut2.jpg
    37.4 KB · Visningar: 410
ja det där är ett problem som du kommer råka ut för vilket labb du än väljer.
för att printern ska klara av färgerna i bilderna bör dom inte vara övermättade.
ett knep är att dra ner på färgmättnaden tills printern klarar av den, men det är inte säkert att det fungerar.
plåtar du inte i adobe RGB så rekommenderar jag att du börjar med det. det kan hjälpa skapa fler nyanser i det gröna till att börja med, så det är lättare att hitta skillnader i färgen så det inte smälter ihop till en enda färg lika lätt.

observera att jag inte är någon direkt färgexpert så jag reserverar mig för ev. felaktiga påståenden.
 
Estethia skrev:
ja det där är ett problem som du kommer råka ut för vilket labb du än väljer.
för att printern ska klara av färgerna i bilderna bör dom inte vara övermättade.
ett knep är att dra ner på färgmättnaden tills printern klarar av den, men det är inte säkert att det fungerar.
plåtar du inte i adobe RGB så rekommenderar jag att du börjar med det. det kan hjälpa skapa fler nyanser i det gröna till att börja med, så det är lättare att hitta skillnader i färgen så det inte smälter ihop till en enda färg lika lätt.

observera att jag inte är någon direkt färgexpert så jag reserverar mig för ev. felaktiga påståenden.

När du proofar bilden så är det som christel skriver.
Dra ner mättnaden i enskilld färg eller hela färgmättnaden tills varningen förvinner, konvertera sedan bilden till den profil/färgrymd bilden skall ha.Alltså labbets. Se till att photoshop står i perceptuell rendering i inställningar.

Obs Christel, det hjälper egentligen inte att fotografera just denna bild i Adobe RGB. Vad du gör är att jmf de färger och nyanser som är registrerade av kameran mot en mindre färgrymd/profil=labbets. Och redan nu var mättnaden för hög och låg utanför det som kan återges av skrivarprofilen/labprofilen.

Hälsningar Mikael
 
Senast ändrad:
Tillägg till christel. Vad jag menar är att just denna bild inte skulle vinna något med att fotograferas med Adobe RGB.
Färgnyanserna i det gröna skulle sannolikt inte bli fler. Bilden skulle bli något sänkt däremot i färgintensitet

Vill man skriva ut eller gå till ett fotolab så är s-rgb att föredra om man inte vill arbeta för mycket med bilden .
Adobe RGB kan återge ett antal mer nyanser men samtidigt så skall dessa senare passas in i en mindre profil/labprofil/skrivarprofil .
Gör man inte detta genom konvertering till labbets profil blir Adobe RGB bilderna fadda och platta i jmf med S-rgb rakt ut från kameran.
Srgb är därför att föredra om man vill ha ett enkelt bildflöde mot externt lab.

Hälsning och god natt från Lund
Mikael
 
Bra tips, jag provade att använda "levels" för att få ner färgerna. Vid en max "level" på 180 (av 255) så kom alla nyanser med. Men det ser lite tråkigt ut.

Färgrymden verkar ha högre upplösning (eller det kanske snarare är omfång?) för gula färger, så bilden nedan fungerar bra!
 

Bilagor

  • espökar_0504_gul.jpg
    espökar_0504_gul.jpg
    28.5 KB · Visningar: 357
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.