Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Proprint färgprofil

Produkter
(logga in för att koppla)

jacobk

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag har en bild som jag skall skicka till proprint. Jag har justerat färger och nivåer i Photoshop. Bilden ser bra ut på skärmen. Jag konverterar sedan bilden med proprints profil och då blir fägerna annorlunda. Ska jag då justera bilden igen så den ser bra ut på skärmen? Eller ska jag skicka den trots att den ser konstig ut på min skärm?

Jag har kalibrerat min skärm ned eye one kalibrator. Så skärmen ska väl vara hyffsat kalibrerad.

/Jacob

Din skärm klarar fler färger än vad en skrivare gör. Därför ändrar färgprofilen vissa färger så att maskinen ska kunna fixa dom.
Det är för att inte färgerna ska "blöda" (flyta ut eller in i varann) eller se konstiga ut.

Om många färger blir för lika sin omgivning och bilden blir platt så prova att konvertera relativt istället för perceptuellt.
Då ändrar profilen alla färger i bilden för att inga färger ska flyta in i nån annan.

Lite grovt förklarat.
Hoppas det inte blev rörigt.

Om du tittar på bilderna i windows bildprogram så tror jag inte att den läser proprints profil. Och gör den det så blir det helt fel. I ps så ser du bilden som den kommer att skrivas ut, och därför kan du ändra bilden så att den ser bra ut med den nya profilen på din skärm för att få ett bra slutresultat.

Jag har själv inte fått proprints profil att fungera med bmp bilder, bara med jpg och tif.

jag är tämligen säker på att man absolut inte ska ändra bilden efter att man konverterat till deras färgprofil.
vad färgprofilen gör är att se till att bilden ska se bra ut på kopian trots att maskinen omöjligen klarar av lika många färger som skärmen.
ändrar man på bildens färger efter att man konverterat så tar man oxå bort maskinens möjlighet att klara alla färger i bilden.

man ska inte bry sig om hur bilden ser ut i andra program. ser bilden bra ut i ps så blir det bra på kopian oxå.
(med reservation att man inte fipplat i korrekturinställningar allt för mycket)

Ser din bild konstig ut efter konvertering?
Är du säker på att du konverterat och inte tilldelat?

En konvertering gör att utseendet bevaras (inom rimliga gränser) medan färgvärdena i bilden ändras. Detta för att kompensera för att labbets skrivare har sin avvikelse i hur färger återges på papper.

En normal bild kommer knappt ändras någonting på skärmen efter konvertering. Om det är en bild med starka färger kan de dämpas en aning.

Titta på min lilla familjebild efter och före konvertering till Proprints profil.

Bilagor

• untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    23.8 KB · Visningar: 363
I PS syns knappt någon skillnad men utanför PS är det stor skillnad, bilden ser helskum ut med en massa rött i. Vilket är helt normalt enl Stefan på Proprint.
Det är kanske det Jacob menar?

Det är alltså helt ok och den ska inte ändras.

Jesper

Ah, såg nu att det var ju precis vad Kent skrev..

Senast ändrad:
Jag öppnar en bild (jpg, utan proprints profil) i PS, och sedan tar fram rutan 'konvertera till profil'. Väljer proprints profil. Innan jag trycker 'OK', finns möjligheten att växla mellan konverterad och okonverterad bild genom att klickai och klicka ur boxen 'förhandsgranska' När jag gör detta fram och tillbaks ser jag tydligt att konverteringen förändrar färgerna i den bild jag ser i photoshop. För mig märks detta tydligast i bilder med mycket grönt eller mycket rött.

/nic

Hej!
Jag pratar enbart om hur bilden ser ut i Photoshop, inte i andra program. Det är precis som Nic Kruys skriver. Jag har bilden i photoshop och färgerna ser bra ut på min skärm. När jag sedan konverterar bilden så ändrar färgerna, framför allt rött och grönt. Det blir en ganska stor skillnad. Är det OK? Eller är det så att det är fel på min kalibrering av skärmen?

Eller är det inget att bry sig om att fägerna ändras utan bara skicka in den?

/Jacob

Din skärmkalibrering ändras ju inte bara för att du lägger en profil i en bild. som du ser så är det ju bara bilden som ändras.

Och ja, som det sagts tidigare, du ska strunta i att färgerna ändras. Det är för att ingen maskin kan klara av alla färger som skärmen kan visa och du måste dämpa alt. ändra vissa färger med en färgprofil speciellt skapad för den maskin som ska spotta ur sig bilden.
Ändrar du tillbaka färgerna så kan inte maskinen skriva ut dom korrekt och du vet inte vad du får tillbaka.

Ser det mycket konstigt ut så kan du välja att göra en relativ konvertering istället för perceptuell. Precis som jag skrivit tidigare.. du kanske missade det?

Så här gör jag:

1. skannar bild
2. justerar bilden i PS så att färger mm är bra (dvs ser ut som originaldiat). Min skärm är kallibrerad.
3. konverterar till profil. bilden har nu ändrade färger i PS, jämfört med bilden i steg 2
4. Skickar till proprint
5. Hämtar ut en bild från proprint som har samma färger som i steg 3 - missnöje uppstår
6. Går hem, öppnar bilden från steg 3 i PS justerar färger igen tills jag är nöjd
7. skickar till proprint, bilden blir bra, jag är nöjd

Med andra ord, om jag inte justerar levels i den konverterade bilden blir jag inte nöjd med slutprodukten efter utskrift.

/nic

Håller med om att en relativ konvertering ger mindre färgförändring än en perceptuell sådan. Fortfarande finns dock en viss skillnad.

/nic

nic_k skrev:
Håller med om att en relativ konvertering ger mindre färgförändring än en perceptuell sådan. Fortfarande finns dock en viss skillnad.

/nic
egentligen är det en större färgförändring iom att alla färger ändras. men det märks mindre iom att det inte är både ändrade och icke ändrade färger i samma bild.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar