Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Proportioner

Produkter
(logga in för att koppla)

FelixSwensson

Avslutat medlemskap
proportionsriktiga beskäringar. Hejsan, hade en liknande fråga tidigare om hur man gjortde proportionsriktiga beskäringar i Photoshop och nu undrar jag vad proportionerna är för ett vanligt kort. Dvs 101,6 x 152,4mm.

FelixSwensson skrev:
proportionsriktiga beskäringar. Hejsan, hade en liknande fråga tidigare om hur man gjortde proportionsriktiga beskäringar i Photoshop och nu undrar jag vad proportionerna är för ett vanligt kort. Dvs 101,6 x 152,4mm.

Jag läste matte på 70-talet i småskolan och då använde vi divesionsmetoden för att få ut bredd och höjdförhållandet. Jag är lvertygad om att du med hjälp av de angivna siffrorna själv klarar av att klura ut hur du ska göra. I annat fall får du gå om mellanstadiet.

Re: Re: Proportioner

RolandM skrev:
Jag läste matte på 70-talet i småskolan och då använde vi divesionsmetoden
*enter messerschmidt mode*
Själv så använder jag divisionsmetoden, den är betydligt enklare tycker jag. Fastän det var stolar som låg osv....
*exit messerschmidt mode*

Om man skriver ett så tyket inlägg måste man ju få lite mothugg :D

Proportionerna är ju samma som för själva småbildsformatet. 24:36, 2:3, 1:1,5, osv.

Om du skriver två som höjd och tre som bredd (eller för den delen dina 101,6 och 152,4) i crop-inställningarna i PS kan du dra ut en ruta med de rätta småbildsproportionerna för liggande format.

Patrik Bylund skrev:
*enter messerschmidt mode*
Själv så använder jag divisionsmetoden, den är betydligt enklare tycker jag. Fastän det var stolar som låg osv....
*exit messerschmidt mode*

Om man skriver ett så tyket inlägg måste man ju få lite mothugg :D

ANNONS