Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Proof och rawkonvertering

Produkter
(logga in för att koppla)

Gutta

Aktiv medlem
Hej!
Jag framkallar normalt alla min bilder som fullupplösta jpegs för datorbruk i olika sammanhang. Men när jag har en bild jag vill skriva ut på papper (jo det händer faktiskt då och då ;-)) så har jag lärt mig att man ska använda proof colors för att på bästa möjliga sätt se hur bilderna kommer se ut på papper. Jag brukar beställa från Crimson och använder då deras färgprofil för att se hur bilderna kommer se ut. Vidare använder jag mig av adobe RGB vid utskriftstillfällena. Nu till problemet.

Jag har en bild som jag framkallar i önskad färgtemperatur med önskad färgmättnad osv. Men först i PS med proof colors ser jag att den där knallgula eller knallröda färgen blir ganska matt. Gissar att det beror på det större färgomfånget som på inte mindre bra sätt visas på monitorn(en okalibrerad eizo flexscan 2431W btw). Men hur gör jag för att redan vid framkallningen kunna se vilka färger min utskrift kommer ha? Eller hur justerar jag på ett bra sätt i PS i efterhand?

Tack på förhand

//Jerka
 
Ooookeeej... Nu är vi på väg ned i ett stort svart hål:)

Nej, inte riktigt. Men det här med färghantering verkar vara något av ett "problembarn" för fotografer världen över...

Men det är inte så svårt egentligen!

Till att börja med måste du ha en bra och kallibrerad skärm. En bra kallibrator är t ex Spyder 3 från DataColor.

Sedan måste PS konfigureras efter konstens regler.

Låt oss börja där.

Lycka till!

Johan
 
Ooookeeej... Nu är vi på väg ned i ett stort svart hål:)

Nej, inte riktigt. Men det här med färghantering verkar vara något av ett "problembarn" för fotografer världen över...

Men det är inte så svårt egentligen!

Till att börja med måste du ha en bra och kallibrerad skärm. En bra kallibrator är t ex Spyder 3 från DataColor.

Sedan måste PS konfigureras efter konstens regler.

Låt oss börja där.

Lycka till!

Johan


Tack för ditt svar. Tyvärr hjälpte det mig inte så mycket. Dessutom vänder jag mej emot att jag MÅSTE kalibrera skärmen. Om jag tycker mina utskrifter stämmer väl överrens med det jag ser på skärmen känner jag inget behov av detta...Det jag däremot känner behov av är att kunna proofa bilderna redan vid råkonverteringen...Det är det frågan gäller. Men tack ändå.
 
Hej!

Givetvis måste du ingenting:)

Jag menade inte att vara krävande, hehe...

Vad jag menade var att för att kunna använda en korrekt, konsekvent och användbar proofing-metod, krävs först och främst en bra och kallibrerad skärm.

Tummar man på detta "krav" kan man egentligen inte garantera så mycket alls vad gäller soft proofing.

Ledsen om jag missade nån poäng eller uttryckte mig klantigt.

Johan
 
Först en fråga: vilken raw-konverterare använder du?

Att knallgult eller knallrött visas som matt när du proofar beror med största sannolikhet inte på hur din skärm är kalibrerad utan på att färgprofilen som du använder att proofa bilderna med helt enkelt inte kan återge en så mättad färg.

Som jag förstod ditt första inlägg så beställer du alltid bilderna från Crimson och skriver inte ut bilderna på en skrivare -är det korrekt uppfattat?

Om så är fallet så skulle jag vilja veta om bilderna som du får från crimson ser ut som bilderna när du proofar dem mot crimsons profil eller om de där knallgula -röda tonerna faktiskt ser ut som jpg-bilden gjorde från början?


Om de ser ut som bilden i proofat läge är saken egentligen utagerad -då kan crimsons profil inte hantera starkare färger -thats it.
Sen huruvida du kan se detta redan i raw-konverteraren är jag mycket skeptisk till men tills jag vet vilket program du använder ska jag inte uttala mig säkert i den frågan ännu.

Mvh
Daniel.

ps. Jag måste stämma in i påståendet att det är mycket klokt att kalibrera sin skärm om man proofar bilder. Att proofa utan att kalibrera skärmen är lite som att mäta om en planka verkligen är två tum tjock utan att veta om den ska vara just två tum...typ.ds
 
Först en fråga: vilken raw-konverterare använder du?

Att knallgult eller knallrött visas som matt när du proofar beror med största sannolikhet inte på hur din skärm är kalibrerad utan på att färgprofilen som du använder att proofa bilderna med helt enkelt inte kan återge en så mättad färg.

Som jag förstod ditt första inlägg så beställer du alltid bilderna från Crimson och skriver inte ut bilderna på en skrivare -är det korrekt uppfattat?

Om så är fallet så skulle jag vilja veta om bilderna som du får från crimson ser ut som bilderna när du proofar dem mot crimsons profil eller om de där knallgula -röda tonerna faktiskt ser ut som jpg-bilden gjorde från början?


Om de ser ut som bilden i proofat läge är saken egentligen utagerad -då kan crimsons profil inte hantera starkare färger -thats it.
Sen huruvida du kan se detta redan i raw-konverteraren är jag mycket skeptisk till men tills jag vet vilket program du använder ska jag inte uttala mig säkert i den frågan ännu.

Mvh
Daniel.

ps. Jag måste stämma in i påståendet att det är mycket klokt att kalibrera sin skärm om man proofar bilder. Att proofa utan att kalibrera skärmen är lite som att mäta om en planka verkligen är två tum tjock utan att veta om den ska vara just två tum...typ.ds


Jag använder idag acr. Jag inser att kalibrering är optimalt. Men jag är dels snål och har dels precis köpt ny skärm. Jag kommer alltså att beställa mina första bilder från crimson med denna skärmen som underlag. Min förra skärm som var ljusår sämre än denna lyckades jag efter inte allt för mycket pul få användbar så tillvida att jag hade ganska bra hum om hur mina bilder skulle se ut på skärmen för att jag sedan skulle få dem som jag ville på papper. Mina krav är alltså inte 100%-iga (än iallafall).

Förra skärmen lyckades jag få till färgerna ganska bra på. Det stora problemet med den skärmen var att den visade ytterst få färger och därför hade jag stora problem med kontrasten. Därav skärmbytet. Jag ser också detta tydligt nu på mina gamla jpegar som ser betydligt kontrastlösare ut(mer som utskrifterna blev innan jag lärde mig att kompensera) nu med den nya skärmen. Jag är om det inte framgått än inte ute efter 100% korrekta bilder. Jag är ute efter att kunna proofa bilderna redan innan jag sparar ner framkallningen. Idag kan jag framkalla en bild med önskade färger i AdobeRGB och sedan dra in den i PS. När jag sedan softproofar bilden så blir det som jag upplevde som gult lite mer orange(lite varmare men mindre skrikigt). Går jag tillbaka och framkallar en ny bild med lite lägre färgtemperatur så får jag ett mer önskat resultat sas. Men då blir det ju mer eller mindre en gissningslek....

(jag vet ...okalibrerat är också en gissningslek...den leken har jag precis påbörjat och detta är mitt första steg. Det är därför jag gör några referensutskrifter nu. Men jag vill gärna att referensutskrifterna ska se så bra ut som möjligt från punkt ett, dvs på skärmen. Stämmer sedan inte detta så justerar jag. Detta räcker för mina behov(tror jag iallafall)). Man skulle också kunna säga att själva utskrifterna kommer stå för min "kalibrering", men jag behöver ett verktyg som gör att jag redan vid framkallning ser vad skrivaren(Crimson) kan leverera, inte vad adobeRGB/sRGB eller dyligt levererar. Men jag har kanske missförstått allt och bara MÅSTE kalibrera skärmen för att uppnå det jag vill?
 
Men först i PS med proof colors ser jag att den där knallgula eller knallröda färgen blir ganska matt. Gissar att det beror på det större färgomfånget som på inte mindre bra sätt visas på monitorn(en okalibrerad eizo flexscan 2431W btw). Men hur gör jag för att redan vid framkallningen kunna se vilka färger min utskrift kommer ha? Eller hur justerar jag på ett bra sätt i PS i efterhand?
Om du inte har en profilerad skärm är det svårt att veta om den matta röda och gula färgen beror på en dålig skärmprofil eller det beror på att dessa färger ligger utanför det omfång som Crimson kan printa.

Stefan
 
Om du inte har en profilerad skärm är det svårt att veta om den matta röda och gula färgen beror på en dålig skärmprofil eller det beror på att dessa färger ligger utanför det omfång som Crimson kan printa.

Stefan


Men jag kan ju leta upp en framkallning, annan färgtemperatur, som bättre motsvarar det jag förväntar mig...(bryr mig i den meningen inte om hur pappret i praktiken sedan ser ut...det blir nästa problem som jag skrev ovan. Vilket förmodligen för mina krav/behov är ett ickeproblem.)

Jag kan alltså gå tillbaka och göra en ny framkallning där jag _gissar_ på lite andra färgtemperaturer...och då lyckas få softproofen att mer likna det jag är ute efter...Det är bara det att det hade vart bra om man slapp gissa...Softproofa redan i acr alltså!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.