Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Projicerat dia vs projicerad digitalbild

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Ja, just det! Har den digitala bilden projicerad med "dataprojektor", eller vad det kan heta, på duk i "normal hemmastorlek" kvalitetsmässigt nån chans mot småbildsdiat projicerat med diaprojektor?
Anders

Har inte sett dom sida vid sida, men rent allmänt så skulle jag vilja säja nej. Finns ju dom som tycker att 6Mpix börjar komma upp i samma upplösning som DIA, men när man projecerar bilden så får man tänka på att projektorerna oftast är som max 1024*768 vilket är 0.75Mpix och det ska man nog inte alls jämföra med DIA längre :)

En projektor fyller sin funktion men inte mycket mer. Jag använder en projektor med 1024x768 upplösning när jag är ute och visar och pratar om bilderna jag jobbar med, och det ger ett acceptabelt resultat. Bilderna jag visar är mest lokala miljöbilder och med tillräckligt bra bildfil så går det ju att zooma in detaljer tydligt, vilket är det folk mest är intresserade av. Det är dock inte på långa vägar lika trevligt och behagligt som dia att betrakta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar