Jonazz
Aktiv medlem
Har precis framkallat mina första (!) diarullar någonsin! Funderar över projektorer, och har läst en del gamla diskussioner här på forumet. Det verkar vara ett problem med "poppande" bilder på grund av att bilden värms upp av lampan på ena sidan. Det kan väl inte vara nyttigt för en diabild att bli uppvärmd av en 100-200 W lampa? Den åldras väl ett par år på ett par sekunder eller så? Finns det inga projektorer med svalare lampa (typ "lysrör") eller med större avstånd mellan lampa och diaram? Man vill ju inte accelerera åldrandet av sina fina diabilder.
Vad säger expertisen och erfarenheten om detta?
Undrar en total nybörjare på dia. Vid en första betraktning med lupp på ljusbord av mina bilder ser jag något jag aldrig sett förut: en sorts närvaro, eller "kropp" i bilderna, det känns som om man var där! Finns risk för att jag fastnar i diabildsträsket...
Jonas H
P.S.
Kom på en fundering till. Den projicerade bilden på duken måste ju i högsta grad påverkas av projektorlampans färgtemperatur. Ändå talas det ju om diats "naturtrohet" ibland!
D.S.
Vad säger expertisen och erfarenheten om detta?
Undrar en total nybörjare på dia. Vid en första betraktning med lupp på ljusbord av mina bilder ser jag något jag aldrig sett förut: en sorts närvaro, eller "kropp" i bilderna, det känns som om man var där! Finns risk för att jag fastnar i diabildsträsket...
Jonas H
P.S.
Kom på en fundering till. Den projicerade bilden på duken måste ju i högsta grad påverkas av projektorlampans färgtemperatur. Ändå talas det ju om diats "naturtrohet" ibland!
D.S.