Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Projektarbete med naturvetenskaplig inrikting?

Produkter
(logga in för att koppla)

m_emilsson

Aktiv medlem
Hej!

Jag går nu andra året på gymnasiet och ska börja planera ett projektarbete (100p).

Eftersom jag går naturvetenskaplig linje så måste mitt projektarbete ha inriktning mot naturvetenskap.
Det jag inte vet är hur jag skulle kunna väva in mitt fotograferande eller foto.

Är det någon som har någon idé om vad jag skulle kunna göra som projektarbete?
Alla idéer, stora som små, är varmt välkomna!

Det svåraste med ett projektarbete är att hitta en frågeställning att jobba med. Att använda bilder som en presentationsform har jag funderat på, men jag skulle vilja få foto som en större del av projektet!

Mvh Mikael
 
Matematiken i naturen?
T ex solrosens spiralform, spiralvridet tallbar, spindelns 8 ögon.
Fraktaler kanske.
Geometriska former i naturen.

http://www.ekelunds.se/butik2/pedagog2/ped604.html

Eller kanske dokumentera omgivningen runt skolan, växtlighet, djur mm. Macrofoto! :)

En av mina mattelärare på universitetet har skrivit en massa böcker. Kanske får du idéer där.
Använd LIBRIS webbsök på www.libris.kb.se
Sök på Paul Vaderlind.


Kommer säkert på mer om jag får fundera en stund. :)
 
Vilken inriktning hade du tänkt?

Kemi - Fotots kemi
Fysik - Optiklära
Biologi - Massa snygga naturbilder - Macro - Foto i mikroskop (jag fotade bakterier i mikroskop i mitt specialarbete)

med mera....
 
Dokumentation av naturen i närheten?
Sen göra något vetenskapligt av det, tex hur det påverkas av människan etc.
 
Vet inte hur mycket geologi man läser på gymnasiet, men där finns nog mycket att plåta.

T ex dokumentera spår av istiden i näromgivningen. Isräfflor på berg i dagen, morän mm.
 
- packningsalgoritmer för digital information
- signal-brus-förhålllande hos CCDs jämfört med CMOS
- Digital fotograferings miljöbelastning - LCA-studie av digitala kameror - tillverkning, livslängd, återvinning
- Satellitbilder och fjärranalys med digital teknik


Det finns massor att göra.


h/mats
 
Oj, vad många bra förslag! Tack så hemskt mycket!

Monica: En liten djupdykning i Gyllene Snittet. Undersöka och ifrågasätta. Kanske kan man fortsätta på proportioner i naturen?

Nu har jag lite att börja med, men kommer ni på nått mer så får ni jättegärna skriva en rad!

Mvh Mikael
 
Tack!

Jag skulle bara vilja tacka för alla era bra förslag!
jag fastnade till slut för gyllene snittet, vilket jag tror att jag även kommer att ha nytta av i framtiden.

Mvh Mikael
 
Lite hjälp på traven:

Den första som beskrev den gudomliga proportionen (som under början av 1800 började kallas Gyllene snittet) var Euklides. Cirka 300 f kr.
Om du vill finna fakta om den gudomliga proportionen/gyllene snittet kan följande namn vara lämpliga att hålla koll på:

Cheops.
Parthenon.
da Vinci.
Picasso.
Folke Nordström.
Arkimedes.
Leonardo filius Bonacci.
G. Th. Fechner (som för övrigt i en stor undersökning lät personer plocka fram vilka proprtioner de fann mest harmoniska. Gissa vilka.)
Rudolf Engelhardt.

Jag gillar verkligen bildteori...
 
mipert skrev:
Lite hjälp på traven:

Den första som beskrev den gudomliga proportionen (som under början av 1800 började kallas Gyllene snittet) var Euklides. Cirka 300 f kr.
Om du vill finna fakta om den gudomliga proportionen/gyllene snittet kan följande namn vara lämpliga att hålla koll på:

Cheops.
Parthenon.
da Vinci.
Picasso.
Folke Nordström.
Arkimedes.
Leonardo filius Bonacci.
G. Th. Fechner (som för övrigt i en stor undersökning lät personer plocka fram vilka proprtioner de fann mest harmoniska. Gissa vilka.)
Rudolf Engelhardt.

Jag gillar verkligen bildteori...


Tackar!
Jag ska lägga namnen på minne och plocka fram dem när jag sätter igång!

Mvh Mikael
 
Något som kanske kan vara lämpligt att syssla med (som tips till andra gymnasielever som kanske läser denna tråd) är att undersöka de olika former av avbildningsfel som förekommer i linser och hur man kan åtgärda och kompensera för dem.

Att använda kameraobjektiv för detta är nog inte en bra idé eftersom de är så bra att det blir svårt att hitta felen. De linser som finns på en gymnasieskolas fysikavdelning utgör nog däremot ypperliga studieobjekt.
 
Biologi och foto hand i hand

Ytterligare ett bra projekt till gymnasieelever, eller någon annan fotograf.

Vi var tre stycken i min klass när jag gick i gymnasiet som hittade en död hjort i skogen. Denna fotade vi dagligen för att följa nedbrytningsprocessen. Även mycket fotograferande i omgivningen för att se om miljön hade ngn inverkan.

Kanske mer biologi än fotande, men vår fotograf tog en MASSA bilder (har tyvärr inte dom).
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar