Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Programvara för RAW format?

Produkter
(logga in för att koppla)

silop

Ny medlem
Hej! Är nybörjare på det här och undrar vilken programvara man kan använda för att hantera RAW bilder om man nu inte har råd att införskaffa PS CS2 eller 3? Hanterar elements RAW filer eller finns det någon annan billigare progravara än CS2 eller 3?

Tacksam för svar och förslag på lämpliga programvaror!

Micke
 
Hej!
Photoshop Elements, c:a 1000:-
CaptureOne LE, tror det finns ett reapris just nu.
Adobe Photoshop Lightroom, c:a 2000:-

+ en hel massa andra
 
Nu får någon rätta mig om jag har fel, men just råfilshanteraren är väl samma (Adobe Camera Raw) I stora PS som i Elements?

Per
 
Tack för alla bra svar och tips på programvaror.
Fick höra på jobbet att just Elements inte kunde öppna upp RAW filer...men det är ju utmärkt om det fungar eftersom det kostar ju bara bråkdelen av P.S. CS2 eller 3.

Tack igen!

Micke
 
Någon som vet vart jag kan hitta en plug-in till elements, så att den kan hantera mina RAW-filer?
Jag har en Canon EOS400D
 
McKinleys skrev:
Någon som vet vart jag kan hitta en plug-in till elements, så att den kan hantera mina RAW-filer?
Jag har en Canon EOS400D

http://www.adobe.com/se/downloads/updates/

Camera Raw 4.2 uppdatering 14 september 2007
Denna nya version av Camera Raw ersätter den plugin som ingick i Adobe Photoshop CS3, Adobe Photoshop Elements 4.0 och 5.0 samt Adobe Premiere Elements 3.0. På sidan Camera Raw finns en förteckning över samtliga kameror som stöds.
 
Elements hanterar definitivt RAW filer. på samma sätt som CS3.

Den enda skillnaden är att när man använder Camera RAW med elements så finns det inte lika mycket alternativ tillgängliga (lite snålt av adobe tycker jag).
 
Fler program

Om man har en äldre (ett par år eller mer) kamera kan det vara värt besväret att leta upp RawShooter Essentials från pixmantec. Det är en mycket trevlig råkonverterare som Pixmantec skänkte bort tills de köptes upp av Adobe.

En del föredrar Silkypix eller Silkypics eller vad den heter. Ganska billig.

Ett annorlunda program är LightZone från www.lightcrafts.com - väl värt att prova gratis en månad.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.