Annons

Programvals problem (KM5D)

Produkter
(logga in för att koppla)

artix

Aktiv medlem
Hej!

Jag fick en mindre chock när jag stog och fotade precis för ett par minuter sedan. Jag knäppte av en hel hög bilder och sen tyckte jag att jag skulle ha lite upplättnadsblixt så jag fällde upp blixten och fotade lite så oxo. Sen när jag fällde ner den igen så slog den över till P-läget även fast väljaren står i A-läget. Jag testar att vrida runt lite på väljaren och ser att P = P, A = P, S = Auto, M = porträtt läget och alla andra förinställda val som porträtt osv är oxo helt fel. Dvs, allt är chaos :p

Nu när jag vrider runt så ser jag att även vitbalansväljaren ändras helt olika, precis som programväljaren.

Jag har testat det vanliga, återställning o dra ur batterier o sånt.. men det är likadant.

Nån som har nån ide? hmm.
 
Ja, tack för tipset. Dom tyckte jag skulle skicka in den så jag har fyllt i en serviceorder och ska embalera in kameran o skicka nu.

Kanske går att uppdatera mjukvaran som sitter i nu med samma som den har så att säga eftersom det innte finns nån uppdatering till 5D än. men det går kanske inte att få tag på 'orginal' firmwaren heller så, nån som vet? Annars hadde det kanske löst det om det bara är nått mjukvarufel.
 
Jag skickade in min d5d idag faktiskt eftersom den fipplade med mina vitbalansinställningar. Kunde bara få blomläget och kelvinläget oberoende av vad ratten stod på. Dessutom hoppade kameran ur bildvisningsläge titt som tätt och var allmänt skum.
 
Låter lite som mitt problem. Fast du har inte problem med programväljaren? bara vitbalansen?
 
Precis samma sak har hänt mig två-tre gånger, alltid i samband med att jag använder den medföljande videokabeln för att kolla på bilderna på en TV. För mig har det alltid hjälpt att fippla runt ett tag bland inställningarna och koppla in och ut kameran till TVn ett par gånger.
 
Jag har fått ett liknande problem på min KM D5D. Flera av knapparna har liksom bytt funktion om ni förstår. Jag har tex tvåstycken AEL knappar numera, vilket i sig kan varaa mycket skoj dock inte då jag inte har någon +/- knapp längre på bekostnad av detta.
Tänkte kolla med er som hade haft samma fel hur det löstes? Uppdaterar dom mjukvaran eller? Har det fungerar sen efter det. Känns ju surt om man måste skicka iväg den på service en gång i halvåret. Tänkte kolla så man vet vad man har att vänta sig i alla fall...
 
Hallå!
Jag skickade in min kamera till Zieger och fick tillbaka den efter en vecka. Då stog det att dom bytt överdel + kontroll. Efter ett kort bettede kameran sig exakt likadant igen.. så jag skickade in den och sist jag ringde dom (i tisdags) så var kameran i tyskland och väntades tillbaka tidigast nästa vecka.. *suck* Vet inte riktigt vad som var felet och om dom hittat det än.. får väll se när allt är fixat. Den har bart borta nu i typ en månad, allt som allt.
 
Aj då, det låter ju inget vidare alltså. Det är inga fler här som har haft samma fel och kan säga hur det har gått eller? Skulle ju vara lite intressant att veta vad man kan räkna med. Ska väl lämna in min i nästa vecka så vi får se hur det slutar...
 
Fy fan, om man får lov o säga så.

Fick tillbaka min kamera nu igen, efter den har varigt till tyskland och reparerats en runda oxo. Och när jag provar knäppa ett kort så blir det exakt samma fel igen! Så jag får väll skicka in kameran igen. Helt sanslöst!

Dom måste ju göra nån kontroll innan kameran går ut, hur kommer det sig då att det blir samma fel efter ett kort igen?? Jag provade ett sprillans nytt objektiv den här gången när jag fick tillbaka den och det blev samma sak. Så det enda som är mina saker och har vart samma hela tiden är minneskort och batteri. Kan väll inte vara nått av dom som lämmnar det där felet?! Värt att veta är att det är likadant om jag startar upp kameran utan minneskort och utan objektiv oxo för den delen.

Jag får väll skicka in minneskortet och batteriet oxo då för att vara säker.

Blir bara så förbannad att det inte ska fungera. Plockade ut kameran ganska sent på posten ikväll så jag har inte haft möjlighet att prata med Zieger teknik än, får ringa dom imorgon. Jag måste bara få veta vad dom har gjort med kameran för det stog inget på 'följesedeln'.

Kameran har vart borta i över en månad nu, borde jag inte kunna begära en kamera att ha undertiden så länge? Jag får väll gå in på OnOff och fråga kanske, där jag köpte den.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.