Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Programval D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Stebes

Avslutat medlemskap
Hej!

Kan någon redogöra för skillnaden mellan programvalet "P" och "Auto"
Har bara använt läget "M" och "A" för att själv kunna påverka bilden.

Nyfiken / Stefan
 
är det inte så att när man väljer bländaren så ser slutartiden att man exponerar rätt eller vid val av slutartid så väljs det lämplig bländare? Vid programval.

Auto är det mycket mer begränsad. Tror att bländare är inställd på 2.8 och att blixten alltid tittar up vid dålig belysning. Dessutom är den jobbiga funktionen att den fokuserar på den närmsta föremålet. Nää skippa auto.

Själv föredrar jag att ha på "A" som ger mig möjligheten att bestämma skärpedjupet. Slutartiden är oxå värt att experimentera med.
 
Nää skippa auto.

Hej! Tack för ditt svar!

Jag använder aldrig Auto, Som jag skrev tidigare kör jag bara M och A. Bara av ren nyfikenhet som frågan kom upp, hittade ingen skillnad mellan P och Auto. Men tydligen finns det en sådan.

MVH Stefan
 
Tja, kan ju svara för canon iaf (10d/300d)

på P så poppar inte blixten upp, samt så kan du efter ljusmätning ändra förhållandet mellan slutartid/bländare med bibehållen mängd exponering. Dvs du kan gå från 1/100/bl2,8 till 1/50/bl4 genom att rulla på hjulet. Även iso-inställningen är möjlig i P och kanske även focuseringsmetod och ljusmätningsmetod. Men nu kan jag vara ute på hal is med de två sist-nämnda. Säkert något liknande för nikon, men det kanske rentav står i manualen :)

//M
 
I autoläget (gröna läget) väljer kameran tid och bländare helt och hållet själv. Blixten hoppar upp om den behövs, detta går att stänga av. Fokus ligger alltid på "closest subject"....riktigt irriterande.

P läget går att påverka med hjulet (flex-program) och innebär att man ändrar både bländare och tid, inget värde är fast som i A och S.

A, bländarförval. Du ändrar bländaren och automatiken ändrar tiden.

S, tidsförval. Du ändrar tiden och automatiken ställer bländaren.

M, manuell. Du ändrar både bländare och tid.

M, P, A och S: Du styr helt och hållet hur autofokusen och ljusmätning ska fungera.


ISO ställs alltid av användaren, även i de sk variprogrammen (undantag är om man använder "ISO-auto" ).

/Anders
 
P = kameran väljer by default slutartid och bländare. Även om du KAN låsa dem om så önskas.

S = Kameran väljer bländare. Även om du KAN låsa dem om så önskas.

A = Kameran väljer slutare. Även om du KAN låsa dem om så önskas.

M = Kameran väljer ingenting, det gör DU i alla lägen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.