Annons

Programmera BKT på D80

Produkter
(logga in för att koppla)

Tophe

Aktiv medlem
Hej.
Jag är helt ny här och helt ny i foto-världen. Har fotat i tre veckor och skaffade mig en D80 i måndags. Är bara så lycklig!

Jga har börjat experimentera med att blanda exponeringar (HDR typ...). Men jag har ett litet problem med min D80.

När jag stället in BKT på att ta tre bilder med 2 stegs skillnad så skulle jag vilja ha möjligheten att bara trycka och så tar kameran alla tre bilder efter varandra.

Som det är nu så måste jag själv trycka av alla tre bilderna. Kan ju bli en del problem med läget då. Det närmaste jag kommer är att ha det läge där jag kan hålla in knappen och bilderna tas efter varandra, men vid en exponering på 30 sekunder kan det bli riktigt svårt.

Det bästa vore ju om man kunde ställa in den på tre sekunders timer och att den sedan trycker alla tre bilderna, så jag inte behöver ha kontakt med kameran under exponeringen.

Finns det något sätt att göra detta? Förutom att köpa en fjärrkontroll...
 
Jag är inte säker men tror inte att det finns nån annan lösning på D80. På min D300 finns en timerfunktion, jag kan inte minnas nån sån på min D80.

En annan sak kan vara att skaffa ett riktigt stabilt stativ. Jag märker att jag slarvat mer och mer med fjärrkontrollen sen jag köpte nytt stativ och kulled, helt annan stabilitet.

Det finns en väldigt billig trådlös fjärr för D80 förövrigt. Tills dess är det nog självutlösarläget som gäller.
 
Tack för svaret!
Jag läser lite om självutlösaren just nu... Känns lite konstigt att de inte petat in möjligheten att ta åtminstone tre bilder med självutlösaren.

Man kanske kan hoppas att det komemr i nån firmware då.

Ska kolla fjärren. Tack!
 
Jag kanske missförstod frågan men självklart måste man hålla knappen nedtryckt annars fungerar det inte.
 
Ok.

Jo min fråga var ju om det fanns något sätt att få kameran att knäppa av 3 bilder utan att behöva hålla ner knappen. Helst via självutlösaren. Så man slipper ha kontakt alls med kameran under exponeringen.

Men jag får nog helt enkelt köpa mig en fjärr. Kostar ju bara tvåhundra spänn.
 
Ok...
Det kan ju iofs ställa till det. När jag fotade igår så tog jag skärpan från ett objekt och ljuset från himlen. (stängde av AF efter att skärpan var tagen)

Om jag trycker fler ggr så kommer ju ljuset mätas om varje bild, antar jag. Då blir det ju lite krux med HDRI-fotning om jag vill mäta ljuset på himlen på alla bilderna.

kanske får fortsätta med serietagning. Men jag märker att den är väl seg mellan bilderna ibland. Det kan ta 10-15 sekunder innan den börja exponera nästa bild i serien. Om jag däremot trycker av varje bild manuellt så går det bra, men då kommer ju skakningarna in. Vad kan segheten bero på?
 
Nej, den är avstängd. Dessutom går det jättesnabbt att bearbeta bilden om jag kör singleshot.
 
Tophe skrev:
Nej, den är avstängd. Dessutom går det jättesnabbt att bearbeta bilden om jag kör singleshot.

Samma på min D-300, men det gäller bara dom långa exponeringarna, över 20 s och i en gafflingsserie. Har inställt så att den visar bilden efter den är tagen direkt på lcd:n så att jag kan få se histogramet utan att behöva röra kameran, kan ta upp till 10-15 s om exponeringen är väldigt lång. Är jag stressad stänger jag av kameran och sen på igen för att slippa vänta, bilden sparas alltid utan problem ändå så jag vet inte vad det är den pysslar med.
 
sitter och läser att man kan ställa om ngn av funktionsknapparna på D300:an till "gafflingsserie" och håller ned den när man knäpper kortet så tar kameran alla bilder utan att fälla ned spegeln..

tyvärr kan jag inte se om detta funkar för jag hittar inte funktionen gaffling *pinsamt*
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.