Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Program

Produkter
(logga in för att koppla)

JennyB

Aktiv medlem
Jag undrar om det finns något program förutom CS2 (som jag inte har), där man kan redigera och visa sina RAW filer , gillar inte riktigt zoom browser
 
JennyB skrev:
Jag undrar om det finns något program förutom CS2 (som jag inte har), där man kan redigera och visa sina RAW filer , gillar inte riktigt zoom browser

Fick du inte med Canon's DPP "Digital Photo Proffesional" till din 300D, den är med till 350D.

Tycker den funkar ganska bra.

// Johan
 
Re: Re: Program

Johan Tungström skrev:
Fick du inte med Canon's DPP "Digital Photo Proffesional" till din 300D, den är med till 350D.

Tycker den funkar ganska bra.

// Johan

Hur tycker du att det funkar bra?? Jag tyckte personligen att det verkar billigt med tanke på att man fick elements till 300Dn!

Man är enligt mig väldigt låst i Canons DPP, men jag kanske har missat något när jag jämfört mot CS2? Har du fått en möjlighet att jämföra/testa mot CS2?
 
Irfanview tycker jag fyller mina behov och till skilnad från photoshop så är det lätt att använda.
http://www.irfanview.com/
gå till download och ladda hem gratis (ca. 4 MB).

/ Erik PS. det hanterar Raw från min Canon 300D i alla fall. DS
 
Re: Re: Re: Program

photonicdelousions skrev:
Hur tycker du att det funkar bra?? Jag tyckte personligen att det verkar billigt med tanke på att man fick elements till 300Dn!

Man är enligt mig väldigt låst i Canons DPP, men jag kanske har missat något när jag jämfört mot CS2? Har du fått en möjlighet att jämföra/testa mot CS2?

Det jag gillar är ju att kunna i efterhand, göra vissa inställningar som man annars låter kameran göra, detta innebär ju inte all redigering som kan tänkas nödvändig.

Jag ser det bara som ett verktyg för att konvertera RAW till TIFF alt. JPG. Gillar särskilt att man kan kopiera "inställningar" för en bild till andra och sedan köra konverteringen i "batch".

Vet inte om Elements klarar RAW, och CS2 är ju inte den billigaste programvara man kan köpa. Och jag menar ju inte att DPP skulle vara att jämföra med CS2, tycker nog dom kan komplettera varandra.

// Johan
 
Re: Re: Re: Re: Program

Johan Tungström skrev:
Det jag gillar är ju att kunna i efterhand, göra vissa inställningar som man annars låter kameran göra, detta innebär ju inte all redigering som kan tänkas nödvändig.

Jag ser det bara som ett verktyg för att konvertera RAW till TIFF alt. JPG. Gillar särskilt att man kan kopiera "inställningar" för en bild till andra och sedan köra konverteringen i "batch".

Vet inte om Elements klarar RAW, och CS2 är ju inte den billigaste programvara man kan köpa. Och jag menar ju inte att DPP skulle vara att jämföra med CS2, tycker nog dom kan komplettera varandra.

// Johan

Aha nu förstår jag dig ;) Och nej CS2 är väl allt annat än billigt :)

Vet inte om Elements tar RAW, men det gör den nog inte :)

Ha det gott!
 
Elements ska klara RAW med Camera RAW, men beroende på vilken version kan det dock variera vilka kameror det finns stöd för.

Jag tycker dock at RAW Shooter Essentials är värt att kolla på. Man kan ändra det mesta men det finns ju tex inte curves. Det kan man ju använda PS Elements för, exempelvis. GIMP har väl fortfarande inte stöd för 16-bitars bilder?

Irfanview har, tråkigt nog inte stöd för ICC-profiler och färgerna blir rätt knnepiga med mina NEF:ar iaf.
Man måste åxå stänga av funktionen som laddar den inbäddade JPEG-bilden istället för att köra demosaic på RAW-datan, för Canons RAW-filer.
 
Önskar jag kunde rekommendera Rawshooter men Pixmantec tycker att man måste ha SSE-instruktioner i processorn. Jag förstår inte riktigt varför man inte skulle kunna göra en rawkonverterare som använder sig av SSE-instruktioner om de finns och annars får falla tillbaka på långsammare men mer portabel kod, men Pixmantec tycker tydligen att det inte är viktigt.

Men det värsta är att de nötterna inte testar för detta när man installerar programeländet utan först när man ska köra det! De har något allvarligt fel någonstans. En gång i tiden var installationsprogrammen delvis till för att säkerställa att datorn uppfyllde kraven för programmet. Det verkar ha gått större delen av dagens utvecklare helt förbi. Jag skäms för min yrkeskår!

Kan du köra RSE så är det väl bara att gratulera att du inte tillhör min olyckliga lilla skara.
 
dumbo skrev:
Det finns väl inga någorlunda moderna widowsburkar som går på processorer som inte har SSE?
Säg det till den Athlon Thunderbird som kör WinXP åt mig när jag ska använda iMatch, Nikon Capture, ACR och PSCS2. Jag vill inte göra den ledsen och säga att den är en utdöd dinosaurie :)

Den rullar på hyffsat för mig och bortsett från de senaste spelen som inte vill riktigt är det acceptabel hastighet för mig. Det gäller bara att se till att inte Windows självt segar igen och tyngs ned av massa skit. Det har dock inte något med processorn att göra utan snarare typerna som skriver program för Windowsplattformen.

RSE vill ha "Streaming SIMD extensions" (SSE) och det saknar Athlon Thunderbird (kom i och med Palomino). Men jag hävdar att min processors instruktionsuppsättning är turingkomplett (i den mindre strikta tolkningen), om kanske något mindre effektiv i vissa fall, så det handlar bara om Pixmantecs goda (eller avsaknad på goda kanske?) vilja. Nåväl, jag saknar inte något jag inte har sett. ACR och NC gör bra jobb ifrån sig. Pixmantec har förlorat en potentiell kund i mig.
 
maxzomborszki skrev:
Önskar jag kunde rekommendera Rawshooter men Pixmantec tycker att man måste ha SSE-instruktioner i processorn. Jag förstår inte riktigt varför man inte skulle kunna göra en rawkonverterare som använder sig av SSE-instruktioner om de finns och annars får falla tillbaka på långsammare men mer portabel kod, men Pixmantec tycker tydligen att det inte är viktigt.
dumbo skrev:
Det finns väl inga någorlunda moderna widowsburkar som går på processorer som inte har SSE?

Det stämmer. Mitt förra moderkort (som brann upp i somras) funkade det inte med. Lyckligtvis går det med det nya...
 
maxzomborszki skrev:
Säg det till den Athlon Thunderbird som kör WinXP åt mig när jag ska använda iMatch, Nikon Capture, ACR och PSCS2. Jag vill inte göra den ledsen och säga att den är en utdöd dinosaurie :)

Den rullar på hyffsat för mig och bortsett från de senaste spelen som inte vill riktigt är det acceptabel hastighet för mig. Det gäller bara att se till att inte Windows självt segar igen och tyngs ned av massa skit. Det har dock inte något med processorn att göra utan snarare typerna som skriver program för Windowsplattformen.

RSE vill ha "Streaming SIMD extensions" (SSE) och det saknar Athlon Thunderbird (kom i och med Palomino). Men jag hävdar att min processors instruktionsuppsättning är turingkomplett (i den mindre strikta tolkningen), om kanske något mindre effektiv i vissa fall, så det handlar bara om Pixmantecs goda (eller avsaknad på goda kanske?) vilja. Nåväl, jag saknar inte något jag inte har sett. ACR och NC gör bra jobb ifrån sig. Pixmantec har förlorat en potentiell kund i mig.

Hmmm. Är det verkligen processorn det hänger på? Jag har nämligen kvar min gamla. Jag bytte bara moderkort och minnen...

Med gamla moderkortet/minnena fungerade det inte...
 
maxzomborszki skrev:
Säg det till den Athlon Thunderbird som kör WinXP åt mig när jag ska använda iMatch, Nikon Capture, ACR och PSCS2. Jag vill inte göra den ledsen och säga att den är en utdöd dinosaurie :)
[...]
RSE vill ha "Streaming SIMD extensions" (SSE) och det saknar Athlon Thunderbird (kom i och med Palomino).

Och jag som tycker att min burk börjar bli lite till åren (Athlon XP 2200+). :)
Men jag ser inget direkt behov av att uppgradera.

Jag hade faktiskt för mig att det fanns i Thunderbird åxå, men det är mycket möjligt att jag har fel i det.

Jag håller dock med dig i princip att de borde göra det möjligt att falla tillbaka på långsammare kod. Det brukar ju alla andra program göra.
 
dumbo skrev:
Och jag som tycker att min burk börjar bli lite till åren (Athlon XP 2200+). :)
Men jag ser inget direkt behov av att uppgradera.
Jag tycker definitivt du ska uppgradera! En så gammal och skruttig burk kan du ju bara inte köra med! Din kamera kommer ju skämmas objektiven ur sig om dess bilder hamnar där för behandling. Ring mig så snart du skaffat ny burk så kommer jag med bilen och kör den gamla till mig.. eh, jag menar skroten. :-D

Jag skulle gärna uppgradera, men prioriterar annat för tillfället med den något begränsade budget jag får röra mig med. Datorn funkar ju faktiskt.

Jag hade faktiskt för mig att det fanns i Thunderbird åxå, men det är mycket möjligt att jag har fel i det.
Wikipedia är din vän... ibland i alla fall.

Jag håller dock med dig i princip att de borde göra det möjligt att falla tillbaka på långsammare kod. Det brukar ju alla andra program göra.
Jag vet inte hur de gör, men när jag lärde mig programmera en gång i tiden så var grundregeln att börja skriva generellt och sedan optimera där man såg behov efter att ha gjort noggrann profilering av programvaran. På så sätt kan man lätt få till det hela.

Och om de nu inte skriver assemblerkod för hand så får de väl se till och bocka ur rutan "skapa optimerade binärer som endast funkar för processorer med SSE"...
 
RAW program för 350D

Testade RAW program för 350D med korta omdömen

ZoomBrowser EX: ger samma kontrast färgballans som kamerans inbyggda JPEG omvandling. Inte så bra detaljupplösning.

DPP: Har i senare upplaga (2.0.3.7) blivit snabbare och bättre. Har fem olika färgprofiler och rätt bra batch hantering. Jag använder den aldrig, når inte ända fram med svåra bilder.

ACR pluggin till Elements 3: Problem med färgballansen, gulton.

ACR pluggin til CS2: I grunden samma pluggin som använd till Element men fler justeringsmöjligheter för lins fel och färgballans. Default inställningarna ger en gulton i bilderna, bra detaljupplösnin.Batch körningar via Bridge. Dyrt


RSP: Suveränt snabbt med bra användargränssnitt. Bra detaljupplösning och reducerar automatiskt CA och "purple fringing".
Får inte till det med färgerna vid tex porträttfoto, kalkonskinstendenser. CE färg profilen som kostar extra ger marginellt bättre resultat.
Framtida förbättringar ?

Capture One PRO: Bra resultat, långsamt. Förhandsgranskningen är pixelerad mellan 25-99% förstoring (25% stor bild skapas och används när man ligger under 100% förstoring) Dyrt

Silkypix: Suveränt för porträttfoto och solnedgåmgar. Massor av justeringmöjligheter men med en usel manual. Hyfsat användar gränssnitt när man väl har lärt sig det. Har den bästa auto WB och auto exponerings funktionen av de program som jag har testat. 11 färgprofiler. Ger bilder med sting i färgerna som liknar vad man får om man i PS går från RGB till LAB och gör a och b kurvorna något brantare.

Mvh/ Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.