Annons

program för katalogisering

Produkter
(logga in för att koppla)

Scondia

Avslutat medlemskap
Hej

Jag söker febrilt efter ett program som jag kan känna mig nöjd med! Jag vill ha bra katoligeringsfunktioner, det ska vara lätt att sortera och hitta. Gärna också redigeringsfunktioner.

Tidigare, under min PC-tid, var jag väldigt förtjust i ACDSEE. Men Mac-versionen av programmet tycker jag inte är bra. Använder just nu Lightroom, men känner att det är en smula för avancerat för mig. Och så tycker jag inte att katalogiseringen funkar lika bra i LR som i ACDSEE. Det som jag inte riktigt blir klok på dock, är importfunktionerna. Jag tycker det är knepigt helt enkelt och skulle vilja ha ett program där man inte behöver importera.

Skulle gärna vilja ha lite tips således. Tycker att det blir bara rörigare och rörigare bland mina bilder och jag upplever att jag inte hittar någonting längre.

så är det någon som kan ge mig lite förslag så blir jag glad

/K

Det finns ingenting som kommer i närheten av Lightroom vad gäller kategorisering/redigering. Men det är en liten tröskel att komma över eftersom LR jobbar med en databas. Råd, ge LR en chans och lär dig programmet. Du behöver inget annat.

Använde en tid ACDSEE och tyckte det var utmärkt. Men så råkade jag testa Lightroom och sedan var det "kört". Valde snabbt bort ACDSEE och satsade på Lightroom vilket jag inte ångrat en sekund. Ju mer jag använder LR desto mer upptäcker jag av dess kapacitet.

Rekommenderar att ge LR en chans.

Det finns ingenting som kommer i närheten av Lightroom vad gäller kategorisering/redigering. Men det är en liten tröskel att komma över eftersom LR jobbar med en databas. Råd, ge LR en chans och lär dig programmet. Du behöver inget annat.

hmm, ja, jo jag förstår ju att det är suveränt på många sätt. Och jag har använt det en tid. Men nu har jag stött på problem, som jag inte verkar kunna lösa och det känns nästan övermäktigt. Letar och letar på google efter lösningar, testar och testar, och under tiden blir bildsamlingen mer och mer rörig. Är nu uppe i 20.000 bilder, fast hälften är skräp och borde kastas.

Kanske borde man gå en kurs...i stället för att sitta här och gnälla.

/K

hmm, ja, jo jag förstår ju att det är suveränt på många sätt. Och jag har använt det en tid. Men nu har jag stött på problem, som jag inte verkar kunna lösa och det känns nästan övermäktigt. Letar och letar på google efter lösningar, testar och testar, och under tiden blir bildsamlingen mer och mer rörig. Är nu uppe i 20.000 bilder, fast hälften är skräp och borde kastas.

/K

Beskriv ditt problem konkret. Det finns många här som säkert kan hjälpa till.

/K

Lite reklam. Jag vet ju inte ditt problem och hur avancerad lösning det kräver.
Men jag kan rekommendera Mattias Karlssons bok om Lightroom 4.
Som en introduktion i varje fall. Bra igång om man vill komma igång med att köra Lightroom.
För avancerade saker finns det nog bättre böcker.
Men den är mycket bra för en första bekantskap med programmet.

Tack för engagemanget. Det verkar som jag till slut ändå lyckades lösa problemet!!!! Höll på halva natten, men nu tycks allting vara dör det ska vara.

Problemet var att jag hade "städat" lite (flyttat) bland bilderna i Finder. Sedan när jag öppnade LR så dök det upp en rad undermappar med ? (de mappar jag hade flyttat bilder från). Men de var inte tomma, vilket jag hade trott. Och jag kunde inte hitta de flyttade bilderna. Försökte importera, men det ville inte LR. Jag tolkade det som att bilderna redan var importerade, men jag kunde som sagt inte hitta dem i LR, bara i Finder.

Till slut tog jag bort hela mappen från LR och importerade om. Då gick det bra. Mapparna med ? försvann och alla bilderna hittar jag nu på den plats jag vill ha dem.

Ja, fortsätter nog med LR trots allt....tack för supporten

/K

Som så många andra gillar jag LR. Men det kräver att man ger sig själv lite tid för att sätta sig in i hur LR fungerar. Jag har börjat skriva några "artiklar" om LR:

LR, begrepp och funktioner: http://sprng.me/cnm7e

Datum-mappar i LR: http://sprng.me/el6ht

Lightroom files and folders, and the import process: http://sprng.me/clg1l

Wow, suveränt! Och på svenska dessutom. Detta ska jag lusläsa. Vilket bra initiativ!
Tack för dessa länkar.

/K

Grundregel 1A i LR: flytta aldrig filer eller mappar utanför LR, eftersom LR då inte längre vet var de finns. Gör allt flyttande (om du nu ens behöver flytta) inifrån LR, för då kan LR hålla koll på vad du gör.

LR bygger på en databas, och därför är det viktigt att åtminstone grundläggande förstå hur det fungerar.

Grundregel 1A i LR: flytta aldrig filer eller mappar utanför LR, eftersom LR då inte längre vet var de finns. Gör allt flyttande (om du nu ens behöver flytta) inifrån LR, för då kan LR hålla koll på vad du gör.

LR bygger på en databas, och därför är det viktigt att åtminstone grundläggande förstå hur det fungerar.

ja, jag VET ju detta. gjorde det ändå....och fick mitt straff.

Kan nog inte säga att jag "förstår" hur det fungerar och tror kanske att jag aldrig kommer att förstå helt och hållet. För mig räcker det med att lära mig att hantera programmet så att jag vet vad jag gör. Jag var som sagt helt inkörd på acdsee innan jag gick över till mac och LR, och jag har lite svårt att tänka om - det är framför allt importerandet som jag inte riktigt greppar, plus att jag märker att jag inte riktigt har bestämt mig för vad jag vill ha för grundstruktur. Då blir det lätt rörigt - det inser jag ju. I Acdsee kunde man filtrera fram bilder sorterade månadsvis, därför hade jag då mina bilder lagrade i årsmappar på disken. Jag har inte hittat någon sådan månadsvisningsfunktion i LR och har därför tänkt att bilderna på disken ska ligga i årsmappar med undermappar månadsvis. Men, som sagt, jag är inte säker, och är van att lära mig genom att prova mig fram.

Allt du beskriver är jätte-enkelt att fixa i LR. Läs mina länkar. Återkom ifall du har frågor.

Katalogisering

Jag kanske inte har givit Lightroom tillräckligt mycket tid, men upplevde dubletter på bilder som ändå var stora och att det var krångligt att hitta bilder om man inte var på rätt dator:) För att inte tala om behovet att flytta bilder vid exv en datorkrasch.

Jag använde i många år iViews program och tyckte att det fyllde mina behov perfekt. Sen köptes det upp och lades ner av MS för att sedan tydligen säljas till Phase One och bli Media Pro. Då det kan läsa mina gamla katalogfiler och stöder massor med bildfilformat blev mitt naturliga val. Det jag framför allt gillar är att man sparar en katalogfil med thumbnails och adress till bilden. Denna kan jag sitta hemma och uppdatera en regnig söndag, spara den på en USBsticka, för att sen leta bilder på jobbdatorn dagen efter. Har jag sedan bilderna lagrade där också någonstans kan jag lätt ändra överordnad länkadress och få tag på dem där också.

Behoven varierar så klart, men för mej är detta bäst.

Jag sitter i nästan samma båt.

Jag håller på att hjälpa en Windowsbekant med att hitta ett vettigt fotohanteringsprogram. Det ska vara gratis och enkelt. Hon är i praktiken datoranalfabet, så det måste vara enkelt och helst på svenska.

Som iPhoto med andra ord, fast för Windows.

Finns det något sådant?
- Picasa faller på att det inte klarar av att importera submappar. (vi ska importera alla hennes gamla bilder till det nya programmet)
- Andra program jag tittat på faller på att det inte finns på svenska.

Hon kör Windows 7.

Någon som har ett bra förslag? Jag KAN nog övertala henne att betala, men inte för mycket.

Antar att man är lite bortskämd som Mac-användare....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar