Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Program för inkrementell backup

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Hej! Behöver lite goda råd med råd om program som kan ersätta synctoy till w11 pro. Här är kraven:

1. Ska ha samma funktioner som synctoy där jag kan skapa en lista med olika alternativ, t.ex. "gör inkrementell backup av mappen x" och också kunna välja om filerna i originalmappen ska synkas (kopiering åt båda håll av filer som inte finns på den ena disken) med motsvararande mapp på backupdisken eller om kopieringen bara ska gå åt ett håll (contribute på synctoyspråk).

2. programmet ska användas på mer än en dator eftersom jag ska ansluta tre datorer till mitt raidade (raid 1) backupsystem. Vad jag tänker spara/synca mot backupsystemet är olika på de tre datorerna därav måste möjligheten till olika val finnas i programmet (se ovan). På en av datorerna är det t.ex. bara en mapp som ska göras backup på

3. Jag ska kunna välja om backuppen sker på kommando/manuellt eller om den ska starta automatiskt när enheterna är i gång (schemalagd backupp kommer inte att användas pga diverse omständigheter)

4. Programmet ska fungera med w10 och w11 (och helst också med w7)

Backupdisken är Lacie bigdock2 med 2x10 terrabyte och jag vet inte om programmet som kommer med klarar kraven. Diskarna ännu inte uppackade eftersom jag vill ha alla datorerna tillgängliga när jag sätter upp allt och den ena datorn är på reparation.

Svar som förordar någon form av NAS undanbedes eftersom det inte är aktuellt i detta fallet.

Tack på förhand.

Senast ändrad:
Hej! Behöver lite goda råd med råd om program som kan ersätta synctoy till w11 pro. Här är kraven:

1. Ska ha samma funktioner som synctoy där jag kan skapa en lista med olika alternativ, t.ex. "gör inkrementell backup av mappen x" och också kunna välja om filerna i originalmappen ska synkas (kopiering åt båda håll av filer som inte finns på den ena disken) med motsvararande mapp på backupdisken eller om kopieringen bara ska gå åt ett håll (contribute på synctoyspråk).

2. programmet ska användas på mer än en dator eftersom jag ska ansluta tre datorer till mitt raidade (raid 1) backupsystem. Vad jag tänker spara/synca mot backupsystemet är olika på de tre datorerna därav måste möjligheten till olika val finnas i programmet (se ovan). På en av datorerna är det t.ex. bara en mapp som ska göras backup på

3. Jag ska kunna välja om backuppen sker på kommando/manuellt eller om den ska starta automatiskt när enheterna är i gång (schemalagd backupp kommer inte att användas pga diverse omständigheter)

4. Programmet ska fungera med w10 och w11 (och helst också med w7)

Backupdisken är Lacie bigdock2 med 2x10 terrabyte och jag vet inte om programmet som kommer med klarar kraven. Diskarna ännu inte uppackade eftersom jag vill ha alla datorerna tillgängliga när jag sätter upp allt och den ena datorn är på reparation.

Svar som förordar någon form av NAS undanbedes eftersom det inte är aktuellt i detta fallet.

Tack på förhand.

SyncBackFree tror jag kan göra allt du efterfrågar:

https://www.2brightsparks.com/download-syncbackfree.html

Jag har använt det under mååånga år i liknande syfte.

OK! Om det är någon som använder 2big dock så kanske ni vet vad man kan göra med dens program. Vore bra att slippa intallera ytterligare ett om det är onödigt.

Efter koll av syncback ser jag att gratisversionen inte har inkrementell backup. Detta medför att hela den aktuella mappen måste kopieras om. Haha. Istället för någon minut som hos synctoy får jag läsa in hela årsmappen om jag ska backupa en korttömning som jag sorterat in i olika undermappar. Alternativet med syncback blir då att göra backup av mina 2-månadersmappar istället men även det tar ju en massa extra tid och extra trixande när jag varannan månad ska ställa in en ny backup-rutin. Då köper jag hellre proversionen (795 kr)

FreeFileSync (https://freefilesync.org/) använde jag ett tag när Synctoy inte räckte för mina behov, men klarar säkert inte alla dina krav.

Nu har gått över till att köra backup av hela disken istället, slår igång det vid väl valda tillfällen, men så har jag bara en dator jag arbetar på.

Får den inte att funka med W11. Har sett att andra också har haft problem.
Funkar för mig. Kör SyncToy 2.1 (x64) och Windows 11 Pro.
Skaffade ny dator i våras och hittade inte filen för nedladdning, men jag googlade och hittade både filen och en lösning på de problem som jag förstod att en del hade.

Funkar för mig. Kör SyncToy 2.1 (x64) och Windows 11 Pro.
Skaffade ny dator i våras och hittade inte filen för nedladdning, men jag googlade och hittade både filen och en lösning på de problem som jag förstod att en del hade.
Hittade också svar på en del problem igår kväll! Ska prova att installera synctoy på Windows ll-datorn! Nu ska det nog fungera:D(y)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar