** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Backup till Mac (CCC, GB eller annat)

Produkter
(logga in för att koppla)
Skulle tro att en ren installation inte längre kan accessa en gammal backup. Det är ju inte en backup till den aktuella installationen.

Finns kanske någon bakdörr men jag har inte hört om det, eller också återställa från en tom disk igen.

Beror kanske på när i installationen man hänger på TM - för iof är det ju ju en option när man installerar Mac OS X (Restore form a TM backup), men det hjälper så klart inte om det var något fel på just den installationen.

Därför kör jag numera "data separat" från operativ systemet, och OS sparas - efter grundinstallationen, efter alla applikationer är på, sedan efter alla är uppdaterade etc. - som en 1:1 kopia med CarbonCopyCloner.

Sedan kör jag TimeMachine för dagligt bruk, dvs. om man drullar bort en enstaka fil, men CCC står för bootable system backups för huvuddatorn. Men det finns ju många sätt att köra sina backup på, så jag säger inte att detta är bättre.

Skulle tro att en ren installation inte längre kan accessa en gammal backup. Det är ju inte en backup till den aktuella installationen.

Ja, ungefär min tanke.

Fast jag har inga som helst problem att plocka filer från TM-backupen av min andra dator från samma disk - som ju inte ens är samma maskin!

Apple har uppenbarligen en del hyss för sig med Time Machines filsystem, och ibland torskar man dit.

Trist, men ingen ko på isen iom att allt också fanns backat i molnet.

Ja, ungefär min tanke.

Fast jag har inga som helst problem att plocka filer från TM-backupen av min andra dator från samma disk - som ju inte ens är samma maskin!

Apple har uppenbarligen en del hyss för sig med Time Machines filsystem, och ibland torskar man dit.

Trist, men ingen ko på isen iom att allt också fanns backat i molnet.

"Multiple backups" är modellen! bra att det löser sig! :)

Ibland känns det tryggt att bränna lite BluRay skivor med dom bästa bilderna eller att beställa fotoböcker - fast jag gör det lite väl sällan måste jag fastställa... ;-)

Problemet löst!

Det handlade helt klart om ägarskap/koppling på något sätt.

Efter att jag pekat om Time Machine i nya installation att jobba mot den gamla backupdisken dök alla gamla backuper upp igen. (Och ja, de var jävligt borta innan.)

Märkligt, men stämmer med känslan jag hade.

Får se hur återskapandet går :p

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar