Annons

Program för digitalt bildarkiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Oj oj, va gammal tråd men jag sliter upp denna med =)

Jag har precis tankat hem evaluation av Iview och den verkar jättebra. För tillfället har jag tankat in några hundra bilder i en katalog och man får upp allt direkt. Jättenkelt att ta upp en bild, kolla på exif data, se bilden i fullskärm osv.

Har någon annan testat senaste versionen och vad har ni för erfarenheter av Iview? Är det ett bra program som digitalarkiv?

EXIF är inte speciellt utförlig men det kanske går att fixa till?
 
IMatch

http://www.photools.com/products.php

Verkar ett mycket bra program som jag testat lite granna. Den använder en relationsdatabas som är mycket enkel och kraftfull att använda. Inga problem att stoppa in samma bild på många ställen, En bild med familjen under julafton kan kanske hamna under jul och famil och party.

En annan bra funktion är sökningen. Förutom att det går att söka på de mesta kan man göra en "skiss" och så söker den reda på bilder som påminner om skissen!
 
FOTOSTATION!

Vi använder Fotostation och Photo Mechanic. Dessa kompletterar varandra bra. Fotostation är väl det bästa...
/Robin Nordlund
Bildredaktör & Fotograf
BILDBYRÅN i Hässleholm
 
Någon som vet hur man får PSD filer att visas korrekt i Iview. Den visar bara en jätteliten thumbnail istället för en stor som den gör med jpg, nef och tiff bilderna?

Funkar PSD bättre i andra program?
 
Jag testade evalueringen av fotostation nu ikväll och den verkar också riktigt trevlig men varför hanterar den inte Nikon NEF formatet korrekt?
Den visar tumnaglarna men när man ska dubbelklicka på den och titta på hela bilden så blir det helt konstiga färger, ser ut som ett negativ nästan.
 
Lionheart skrev:
Jag testade evalueringen av fotostation nu ikväll och den verkar också riktigt trevlig men varför hanterar den inte Nikon NEF formatet korrekt?
Den visar tumnaglarna men när man ska dubbelklicka på den och titta på hela bilden så blir det helt konstiga färger, ser ut som ett negativ nästan.

Det krävs raw-konverteringprogram eller Photoshop 7 eller CS för att klara RAW-filer.

Fotostation påverkar ju filerna (lägger in file-info), så man bör ju ändå inte ändra i orginalfiler med fotostation. Kör du RAW så får du först gå igenom bilderna i raw-programmet och sedan hantera de konverterade med fotostation. Så gör jag i alla fall.
 
Lionheart skrev:
Någon som vet hur man får PSD filer att visas korrekt i Iview. Den visar bara en jätteliten thumbnail istället för en stor som den gör med jpg, nef och tiff bilderna?

Nu har jag inte programmet framför mig, men jag gissar att "Rebuild item" är funktionen du letar efter. Du kan göra det på en bild eller många på en gång.
 
froderberg skrev:
Det krävs raw-konverteringprogram eller Photoshop 7 eller CS för att klara RAW-filer.

Fotostation påverkar ju filerna (lägger in file-info), så man bör ju ändå inte ändra i orginalfiler med fotostation. Kör du RAW så får du först gå igenom bilderna i raw-programmet och sedan hantera de konverterade med fotostation. Så gör jag i alla fall.

Okej, så man ska alltså inte hantera RAW filer med bildhanteringsprogrammen alls?
Jag tycker det verkar smidigt men jag vill ju inte att dom ändrar nånting i mina originalfiler.
Jag har testat Photo Mechanic också och det verkar kanon.

Ett tips är att testa RAW Photodesk som jag hörde talas om. Ett fint batchprogram, lätt, smidigt och avskalat på massa avancerade funktioner. Finns i beta för tillfället.
 
Lionheart skrev:
Okej, så man ska alltså inte hantera RAW filer med bildhanteringsprogrammen alls?
Jag tycker det verkar smidigt men jag vill ju inte att dom ändrar nånting i mina originalfiler.

Fotostation ändrar inget i orginalfilen om du inte gör något.

Fotostation är ett billigt program och oslagbar på sortering. Sedan är det bäst att ha ett bra raw-konverteringsprogram som C1 för konverteringen.

Jag ser två arbetsområden för fotostation:
- Sortera ett inflöde av bilder - främst jpg.
- Organisera och arkivera (lägga in sökbar information i bilderna) utvalda bilder.

Vill man redigera en bild i Photoshop är det smidigt att dra bilden till photoshop från fotostaton eller högerklicka och välja "redigera".
 
Har nån testat Thumbs Plus?

Jag har använt detta program i några år. Allt fungerar bra förutom sökningen. Indexering, nyckelord och komentarer till bilder fungerar utmärkt. Sökningen på nyckelord fungerar också. Jag har inte lyckats få sökningen på filnamn fungera, kanske någon annan har det...

Finns det någon som använder Photoshop Album 2.0?

Hälsning,

Marinko.
 
defiant skrev:
iPhoto funkar bra om man inte har många bilder.. säkerhets kopiera blir lurigt. Tycker oxå att den är ganska dator krävande.

Förstår inte riktigt ditt svar. Allt ligger i en och samma mapp, enkelt att kopiera den eller bränna den direkt på CD eller DVD. Finns till och med inbyggt i iPhoto, för att göra bild-CD eller bidlspel på DVD.

Vad har du för Mac som inte orkar med att driva iPhoto?
 
Har en liten fråga angående Fotostation.

Kan man lägga in IPTC informationen i raw-filerna med fotostation? eller gäller det bara på jpg m.m
Har försökt lägga till information med Fotostation, men ka inte se det jag skrivit i Photoshop.

Någon som vet?
 
Calle, det där undrar jag med. För jag har testat program där man inte kan skriva IPTC till RAW utan bara till jpg. Dessutom undrar jag om FS supportrar för filformatet *.CR2 (motsvarande 300D:s CRW, fast för Canon 350D). Och på det viset att man kan se thumbnails av CR2 och inte bara jpg i albumet.
 
Lyfter denna tråd då det antagligen kommit en del nya program de senaste åren.

Vad jag skulle vilja veta är vilket program ni andra tycker är det bästa och varför?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.