Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Program för bildnerladdning från kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

kriss

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag behöver snabbt svar, om det finns någon vänlig själ som kan ge.

Det är så att programmet "Canon Zoom Browser" som jag använder för att ladda ner bilder från digitalkameran med, har brakat ihop och jag behöver en "ersättare".

Det verkar inte vara något fel på twain-drivern, för det fungerar att ladda till tex photoshop eller andra bildbehandlingsprogram, men vad jag vill är att bara överföra till min dator så att CF-kortet kan bli tömt. När jag överför till photoshop blir det så krångligt, då måste jag spara alla filer manuellt och namnge dem osv. Jag hinner inte det nu, så jag måste snabbt få tag på ett program som bara för över allt från kameran som det är. Vet någon nåt sånt program, som är gratis?

Jag kommer att ominstallera "Canon Zoom browser" men hittar inte skivan just nu.

Mvh Kriss

Åh tack vad snällt! :)

Tack för ditt snabba svar, ska genast ladda ner gratisprogrammet! Och sen om inte Zoom Browser skulle fungera igen då vet jag att det inte är helt kört!

Vad härligt att det finns justa hjälpsamma människor till hands när man behöver! :)

/Kriss

Nokon

Med min Nikon med USB så skapas en ny USB-disk i min dator. Sen är det bara att markera alla bilder och kopiera eller vad man vill göra.
/Granit

Om man använder mac är iPhoto ett mycket bra alternativ. Kan användas till att organisera alla sina bilder och även till att exportera bilder till weben...

Har en D60 med Canons programvara för att föra över bilderna till datorn. Något så dåligt program har jag aldrig träffat på tidigare, det är enormt långsamt, vill man titta på bilder måste biblioteken registreras i canons mjukvara innan man kan titta på dom.
Mätte upp att det tog 7 minuter (tror jag det var) för att tömma ett 128MB kort med bilder med Canons mjukvara.
Nu är det separat kortläsare som gäller.
Kameran är jag nöjd med!!!

Hej

Firewire bör det vara med D60 och 1GB diskar.

Men sedan då, rå till TIFF, 40 sekunder per bild och man tar ju ett par.

Var på Gälleråsen, tog "upp" 2st 1GB diskar (ca 280 bilder), tog från 17.00 till 21.00 innan jag hade laddat ner, rensat och konverterat/justerat!

Men det var ju inte trådens ämne, som vanligt en utstickare...

Roine
Kanske inte trådens ämne men det bygger på program till Canon.
Firewire till D60 finns väl inte?
Har du en bra lösning?
Canons original program vill jag sluta använda så fort som möjligt.

Hej

Plockar ur disken och kör extern firewireläsare. Den från Scandinavian Photo.

Sedan sparar jag undan alla filer i ett arkiv (Sparar alltid allt)

Sedan kopierar jag allt till en arbetskatalog.

I BreezeBrowser så:
rensar bort sådant jag inte vill ha med då jag bläddrar igenom bilderna

Konverterar till 8 bitars tiff i Breezebrowser med inställningar "as shot (låg kontrast, låg skärpning, normal färg)

Tar sedan in varje fil i PS 7, gör kontrastjustering, leveljustering, shadow recovery (Fred Mirandas) och beskäring, sparar i TIFF

När alla bilderna är kalra kör jag ett batchjobb som skärper bilderna med Fred Mirandas CS-Sharpen pro

Sedan generaerar jag HTML sidorna i BreezeBrowser och lägger ut det på nätet.

Roine

BreezeBrowser låter bra, håller på att ladda hem den så får vi se vad jag tycker.
Vanlig kortläsare är snabb nog åt mig.
Var finner jag "Fred Mirandas CS-Sharpen pro"

Hej

http://www.fredmiranda.com/Action_profilesPage/index.html

BreezeBrowser är mycket bra. Kolla speciellt konverteringen. Där kan du reducera brus, sätta en bild som referens för de andra gällande egen vitbalans, tex ett gråkort som första bild.

A och B versionen av 2.2 har kommit till pga fel jag hittat ang EXINF och regional settings, men det funkar nu.

BreezeBrowser har länge varit defacto standard, YarcPlus är en uppstickare med varierande framgång verkar det.

Roine

Det var många och bra tips.
Fungerar Mirandas programmen bara till bilder skapade i D60? Eller är det att programmet är anpassat till bildsensorns storlek?

Hej

De flesta actions är generella, det finns, som du ser på sidan, ett antal som är märkse och modellspecifika, vet dock ej skillnaden. HAr köpt dessa, först till D30:n, och nu till D60:n då det inte kostar så mycket och mina kunskaper i PS är begränsade. HAr anmält mig till en kurs nu.

Shadow recovery ach digital Velvia är kalrt att rekmendera i den ordningen, skärpningen är ok.

Se gärna:
http://www.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1019

http://www.robgalbraith.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=forum&f=8

http://photography-on-the.net/forum/viewboard.php?BoardID=23

De två första är klart bra och den sista bra för D30 användare då Pekka är D30 ägare och en talang i PS men behandlar även lite D60.

De två första har även grupper för Nikon, Olympus osv.

Roine

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar