Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

program för atyt hitta detaljer i bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Hej jag undrar om det finns något program för att hitta detaljer i bilder. om man har en suddig bild så man kan läsa en text exempel

som denna är det möjligt att läsa vad som står?

Bilagor

• xdc[1].gif
    xdc[1].gif
    1.4 KB · Visningar: 685
nja, du har nog tittat för mycket på C.S.I Miami :)

Finns inte detaljerna i bilden från början så är det komplett omöjligt att återskapa dom.

jonas18z skrev:
som denna är det möjligt att läsa vad som står?

Det är mycket svårt, kanske omöjligt, att kunna trolla fram texten på GIF-bilden ovan. Alldeles för mycket information har förstörts när bilden gjordes om till GIF.

Möjligen skulle det vara snäppet mindre omöjligt med samma bild sparad i TIFF eller som löst komprimerad (läs "okomprimerad") JPEG.

Du skulle inte vilja posta samma utsnitt igen i JPEG (tagen direkt från originalet och sparad i högsta möjliga kvalitet)?

/Thomas

Det vore väl en bra funktion i nästa Photoshop-version med en sån där "enhance"-knapp som dom har i C.S.I. Miami som gör skarpa 100 megapixelbilder av webcam-bilder :)

Den där GIF:en går nog inte få ut nåt vettigt ur.

nja, du har nog tittat för mycket på C.S.I Miami :)

Finns inte detaljerna i bilden från början så är det komplett omöjligt att återskapa dom.

Kan man matematiskt beskriva vad som hänt med bilden kan man väldigt ofta restaurera den. Det bästa exemplet är för bilder med rörelseoskärpa vilka man man från en helt förstörd bild kan få fram en snygg klar bild ifrån.

ref: Gonzales, woods, Introduction to computer vision

hmm ja bilden finns inte orginal i varken tiff eller jpeg utan allt jag har just i detta fallet är en jpeg men det är ju ett screenshot från windows.

Oscar skrev:
Kan man matematiskt beskriva vad som hänt med bilden kan man väldigt ofta restaurera den. Det bästa exemplet är för bilder med rörelseoskärpa vilka man man från en helt förstörd bild kan få fram en snygg klar bild ifrån.

ref: Gonzales, woods, Introduction to computer vision

Snackar du riktig rörelseoskärpa, eller fejkad sådan (I photoshop, e.t.c.)?

En bild som är tagen oskarp från början kan omöjligt "restaureras" till att visa mer detaljer än vad som fanns där från början...I alla fall i mitt huvud

Före Refocus-it

Jag har experimenterat lite under dagen. Först laddade jag hem och kompilerade Refocus-it. Sedan var det dags att greppa sin digitala SLR, sätta på dyra L-optiken och ta några riktigt kassa bilder. Felexponerat, fel färgbalans, handhållet i befintlig rumsbelysning och fokuseringen alldeles åt skogen... Ett utsnitt i skala 1:1 från en av bilderna kan beskådas här. Fortsättning följer.

Bilagor

• before.jpg
    before.jpg
    6.2 KB · Visningar: 441
Efter Refocus-it

Efter att ha lekt med Refocus-it blev resultatet så här. Man kan ju faktiskt läsa texten med hjälp av lite fantasi! Det var svårt att ställa in parametrarna i programmet så det går säkert att få ett bättre slutresultat med lite övning. Programmet kräver mycket datorkraft så det tar lång tid att testa olika inställningar.

Rent bildmässigt kanske jag inte kommer att ha någon större nytta av programmet, men det var trots allt en fascinerande upplevelse att se hur mycket information man faktiskt kan plocka fram ur en rejält suddig bild.

Bilagor

• after.jpg
    after.jpg
    7.8 KB · Visningar: 440
Thomas!

Det där har vi ju läst ovan att det är omöjligt! Hade du varit kvinna och levt för några hundra år sedan så hade du säkerligen haft en hel hop människor med facklor och kors i händerna nu! =)

Mvh. Adrian

Jo, teoretiskt är det inte så svårt. Har man bara formeln för hur optiken smetar ut bilden kan man köra formeln baklänges och få bilden skarp. Problemet är att få fram den exakta formeln i praktiken. Det är jävligt svårt. :) Det forskas på det här området. I framtiden när superdatorerna är supersnabba så kanske det inte blir några problem.

/MVH Everhill

Re: Efter Refocus-it

200cm skrev:
Efter att ha lekt med Refocus-it blev resultatet så här. Man kan ju faktiskt läsa texten med hjälp av lite fantasi! Det var svårt att ställa in parametrarna i programmet så det går säkert att få ett bättre slutresultat med lite övning. Programmet kräver mycket datorkraft så det tar lång tid att testa olika inställningar.

Rent bildmässigt kanske jag inte kommer att ha någon större nytta av programmet, men det var trots allt en fascinerande upplevelse att se hur mycket information man faktiskt kan plocka fram ur en rejält suddig bild.

Kul!

Men det vore bra och se hur det blir på andra saker än text, människor t.ex. Om det går att identifiera dem ö.h.t. :)

ariadne skrev:
varför skulle det spela nån roll, när oskärpan gjordes? den sitter väl inte mindre "löst" i bilden för att den lades på photoshop?

Jo visst spelar det roll. I datorn skapas oskärpan med en algoritm. Reversera algoritmen, och du har bilden som du utgick ifrån.

Men jag måste säga att jag är imponerad av Thomas resultat! Och måste nog vika mig för att det kanske inte är så omöjligt som det verkar.

Men jag har en följdfråga till dig, Thomas:

När du gjorde den "återskapade" bilden, utgick du ifrån den bilden som du först presenterade? D.v.s. samma fil? Eller utgick du från orginalfilen som du tog utsnittet ifrån? (D.v.s. gjorde du ett utsnitt som du sen sparade som jpg, och sen tog samma utsnitt från orginalfilen och "återskapade"?)

Visst går det! Kul att fler testat Refocus-it. Jag testade det på gifen innan jag skickade länken men orkade inte leta för att hitta rätt parametrar. Har någon hunnit testa just på den aktuella bilden som startade tråden? Kunde vara kul att se om det gick att få fram även från den...

/Martin

lyckades, till min extremt stora besvikelse, inte att installera gimp för windows :( kan således inte heller köra Refocus-it...

Tror att jag måste gå tillbaka till Linux :)

Hm... jag kör Gimp för Win utan bekymmer. Vad var det som hände vid installationen? Jag kanske kan hjälpa till...?

/Martin

Jag vill inte gnälla men alla algoritmer kan inte köras baklänges och att få perfekta resultat kan bli ganska svårt. Men jag blev mycket imponerad av exemplet... fan vad sjukt!

Cederbom skrev:
Hm... jag kör Gimp för Win utan bekymmer. Vad var det som hände vid installationen? Jag kanske kan hjälpa till...?

/Martin

Jag vet inte riktigt vad problemet ligger i, installationsprogrammet krachar direkt när jag startar det...tror jag behöver fixa en fräsh installation av W2k, min nuvarande har hängt med ett par år...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar