Annons

program för att redigera RAW

Produkter
(logga in för att koppla)

PITCH

Aktiv medlem
RAW

Jag har testat ett program som följde med kameran och som man kunde redigera RAW filer med...

När jag installerade programet så följde där tydligen med en hel del annat drabbel också.. sånt skit som jag inte vill fylla min HD med.

Min fråga.. finns det ett fristående program som man kan fixa med RAW filer med, TIPS på sådana ..

Vill som sagt inte ha ett program som installera en massa skit som extra vid sidan om... hoppas ni förstår mej och vad jag menar
 
Ska tillägga att jag försökte hämta in RAW bilder direkt i Paint Shop Pro 9... men det gick inte... gör jag något fel eller är det nått jag saknar....

frågan ovanför står trots min nya fråga fast. Jag vill ha ett (enda) program för att öppna och redigera RAW...
 
PaintShopPro vet jag inte om det klarar RAW, men sist jag räknade fanns det ung ett dussin olika program som kunde hantera RAW. Såg att du har en Canon 350D i din kameraväska. På skivan som heter Solutions eller nåt sånt har du Canon Digital Photo Professional som följer med. Den fungerar utmärkt och ger väldigt bra kvalite. Tanka ner senaste versionen från Canon bara.

Här har du en tutorial om hur DPP fungerar.
http://www.photoworkshop.com/canon/dpp/

Annars har du dessa som är fristående.
* Bibble
* Rawshooter
* Capture One
* Adobe Camera RAW(kräver Photoshop i någon form)
* DCRAW
* IView MediaPro
* Apple Aperture
* BreezeBrowser
* PowerShovel
* PaintShopPro 9 (ska fungera såg jag)
* Qimage

Förrutom dessa finns ju tillverkanas egna program.
* Canon DPP
* Nikon Capture
* Kodak PhotoDesk
* Fuji Raw
* Med flera.
 
Jag har Digital Photo Professional och det verkar inte som om man kan hämta bilderna från kameran med det programet...
 
ahhh... nu lyckades jag få igån det hela...
Lite knepigt .. men det gick.

Vilka av programen i listan ovanför anses som 'mycket bra' ?
 
Raw

jag använder rawshooter esentials. jag tycker det är smidigt och framför allt ger det ett snabbt och bra arbetsflöde.

Har bara använt rawshooter och adobes camera raw. Camera raw är enligt många mycket bra och så också enligt mig. Skälet till varför jag använder rawshooter är dock just enkelheten i arbetsflödet.

Förutom ovanstående så räknas väl capture one som ett mycket bra program för rawhantering.

Jag rekommenderar iaf rawshooter som f.ö. är gratis. iaf. essentials versionen.

/Oskar
 
Canons DPP är ett bra program, och det blir bättre och bättre för varje uppdatering.

Rawshooter ska vara snabbjobbat, men får uppräkningsfel lite här och där i vissa lägen. Dessutom är det bara den mest basala versionen som är freeware.

Bibble brukar också vara rätt bra men kostar en liten summa.

Capture One används av många proffs, men kostar rejält med pengar.

Adobe Camera RAW är också bra men kräver att du har Elements eller CS2 för att fungera ordentligt(Version 3.x+).

Apples Aperture har vi inte sett så mycket av ännu då det är sprillans nytt, har några innovativa delar.
 
Rent formellt tror jag inte man kan säga att man "redigerar RAW", bildfilen innehåller rådatat från kameran och ändras inte vid efterbehandlingen. Du öppnar snarare filen och konverterar datat till andra format, redigeringen sker i t.ex. Photoshops egna format eller i TIFF eller andra standards.

Lite petigt kanske. :)
 
Anders Östberg skrev:
Rent formellt tror jag inte man kan säga att man "redigerar RAW", bildfilen innehåller rådatat från kameran och ändras inte vid efterbehandlingen. Du öppnar snarare filen och konverterar datat till andra format, redigeringen sker i t.ex. Photoshops egna format eller i TIFF eller andra standards.

Lite petigt kanske. :)




Det är väl just det som är fördelen med att fota i raw, att du kan/ska redigera den redan där. Med ett lite mer avancerat program (t ex C1Pro och RSP) kan du ju ändra exponering, färgtemperatur, nivåer, kurvor, skärpning, brus, beskärning osv...
Sedan konverterar man bilden till t ex tiff eller jpg. Då har ju behovet av t ex Photoshop minskat rejält, kanske försvunnit beroende av vad man vill göra med bilden. Det är ju personligt hur man jobbar med bilderna, men möjligheter finns ju att "redigera" bilden redan i raw...
 
Som sagt, lite petigt med definitionerna kanske. Man redigerar/ändrar inte RAW-filen utan sätter parametrar för en konvertering till annat format. Rådatat förblir opåverkat. Slutresultatet blir förstås detsamma. :)
 
Okej... det var nyttig information må jag säga...

Nu vet jag bättre.... Jag kan ju avslöja att jag tagit kanske 7 RAW bilder.. men eftersom jag inte vetat bättre så har jag inte tagit fler bilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.