Annons

Program för att byta filnamn

Produkter
(logga in för att koppla)

A.Dent

Aktiv medlem
Vi ska ge en digital fotoram till svärfar där tre familjer ska bidra med bilder. Tyvärr verkar det som fotoramen inte har någon slumpvis visning av bilder. Lite trist att visa 200 bilder från familj 1 och sedan 2 och 3.

Finns det något program som man kan använda för att byta filnamn på alla bilder med hjälp av en textfil där jag slumpnummer? Eller något annat sätt att namnge dom?

Om du lägger alla bilderna i en mapp, sorterar efter datum så lär de väl hamna rätt blandat. Markera sedan alla bilder och byt namn så får ju alla nytt namn & nummer. Förutsatt at du kör Windows givetvis.

Det kan vara bra att nämna vilken fotoram det gäller och vad den kostar så kanske nån har ett mycket bättre alternativ, och kanske billigare ( med slumpvis visning ).

Om du lägger alla bilderna i en mapp, sorterar efter datum så lär de väl hamna rätt blandat. Markera sedan alla bilder och byt namn så får ju alla nytt namn & nummer. Förutsatt at du kör Windows givetvis.

Bra idé!

http://www.advancedrenamer.com/

Kan kanske vara något, en liten sökning på google efter [rename file names batch] så får du upp en hyfsad mängd träffar.
//M

Tack, ska kolla på den.

Det kan vara bra att nämna vilken fotoram det gäller och vad den kostar så kanske nån har ett mycket bättre alternativ, och kanske billigare ( med slumpvis visning ).

Jag tror inte någon vill ge sig ut i julhandeln igen och byta, tyvärr.

Om du, eller någon annan i tråden kör linux så borde något i stil med
Källkod:
for file in *; do
  mv "$file" $RANDOM-"$file"
done
i ett bashscript funka utmärkt.

Vi borde börja lära ut grundläggande scriptprogrammering i skolorna, så folk slapp sitta och leta efter enkom program för enkla sysslor :)

Om du, eller någon annan i tråden kör linux så borde något i stil med
Källkod:
for file in *; do
  mv "$file" $RANDOM-"$file"
done
i ett bashscript funka utmärkt.

Vi borde börja lära ut grundläggande scriptprogrammering i skolorna, så folk slapp sitta och leta efter enkom program för enkla sysslor :)

Helt klart snyggast, enklast o bäst. Nu ska jag bara lära mig Linux ;-)

Helt klart snyggast, enklast o bäst. Nu ska jag bara lära mig Linux ;-)

Men har du verkligen kollat vad Advenced Renamer säger sig kunna och vad just detta skript kan? Det finns kanske fler saker du är ingtresserad av att göra med dina filer än detta. Jag blev så pass intresserad själv att jag ska kolla in den ordentligt. Kostar inget heller om man inte tycker det är så bra att man vill donera några spänn ändå.

Även om jag vuxit upp med MS DOS och kommandoradkommandon och batchfilsskripning och dessutom faktiskt även varit datalärare i våra skolor, så är jag ytterst tveksam till att varenda människa ska ödsla tid på programmering om man inte är speciellt intresserad. Livet är kort och det är helt enkelt inte väl använd tid för de allra flesta.

... sjävklart ska du lära dig Linux om du tycker det verkar kul, men för att lösa denna typ av problem så är det oftast fel ingång - förutsatt att du värderar din tid.

Nej jag har inte hunnit kolla programmet ännu, men jag har en kille på jobbet som är en fena på jobbet så jag tar nog med mig usb-minnet i morgon.

http://www.advancedrenamer.com/

Kan kanske vara något, en liten sökning på google efter [rename file names batch] så får du upp en hyfsad mängd träffar.

//M

Väldigt avancerat och mycket möjligheter, sparas för framtida behov.

Faststone Image Viewer kan byta namn med nummerserier och grejer mkt bra!

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

Det var ju helgrymt och superenkelt att använda. Jag satte att den skulle döpa filerna till vilken minut och sekund bilden är tagen. Det blir väldigt slumpmässigt. Tack!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto