Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Program för överföring

Produkter
(logga in för att koppla)

Dessis

Aktiv medlem
Finns det någonstans att ladda ner bildöverföringsprogram?
Har EOS Utility kvar från förra kameran, men funkar inte med nya 70D:n och det kom ju heller inte med något med den.

Om du avser att ladda bilder från minneskortet till datorn så rekommenderar jag dig att köpa en kortläsare.
Går snabbare än via kameran.

Får nog förklara lite mer av vad du vill kunna göra.
Tex, varifrån o vart o varför det skall skickas data.

Behövs inte

Det behövs inget program för att överföra bilder från en kamera till en PC (fungerar förmodligen lika bra I Mac-världen). Via utforskaren kan kameran hanteras som vilken extern USB-disk som helst. Sen är det bara att kopiera eller ta bort bildfiler.

Jag vill alltså ha ett överföringsprogram likt Eos utility, så bilderna kategoriseras i skilda mappar dit jag bestämt att de skall sparas. Så jag själv inte behöver skapa nya mappar och placera dem på rätt ställe.

Jag fick inte med någon sådan skiva, den enda skivan jag fick med är "EOS adventure".

Edit; tack så mycket för påpekandet om cd-skivan, gick igenom lådan för att kolla om jag missat något, och visst hade jag det. Hade inte öppnat och packat upp manualen för att den inte behövs, men där gömde det ju sig några CD-skivor.

Det behövs inget program för att överföra bilder från en kamera till en PC (fungerar förmodligen lika bra I Mac-världen). Via utforskaren kan kameran hanteras som vilken extern USB-disk som helst. Sen är det bara att kopiera eller ta bort bildfiler.

Nej, det är tyvärr inte så. Åtminstone inte när det gäller Canon. Bildfilerna ligger i en allt annat än användarvänlig struktur på ett minneskort.

Jag vill alltså ha ett överföringsprogram likt Eos utility, så bilderna kategoriseras i skilda mappar dit jag bestämt att de skall sparas. Så jag själv inte behöver skapa nya mappar och placera dem på rätt ställe.

Jag fick inte med någon sådan skiva, den enda skivan jag fick med är "EOS adventure".

Edit; tack så mycket för påpekandet om cd-skivan, gick igenom lådan för att kolla om jag missat något, och visst hade jag det. Hade inte öppnat och packat upp manualen för att den inte behövs, men där gömde det ju sig några CD-skivor.
O vad skall du göra med dem sedan? Efter att de har lagts tillrätta på hd.

Nej, det är tyvärr inte så. Åtminstone inte när det gäller Canon. Bildfilerna ligger i en allt annat än användarvänlig struktur på ett minneskort.

Innan jag skaffade Lightroom och lät den göra jobbet lyfte jag bara bilderna från mappen på minneskortet. (Via kortläsare, inte med kameran rätt in i datorn). Både på PC och Mac.
All Canon.
Inga konstigheter.

EDIT:
Enda gången det blev ett uns krångligt var när bildfilerna i nummerordning passerat 9999 stk (är väl gränsen, minns inte). Då blev det en mapp till på kortet med de senare bilderna som börjar om på 0001 osv.

Konstigt

Jag vet inte om vi missförstår varandra, men jag håller inte alls med. Jag har använt samma teknik på Olympus (E10), Nikon (AW1) och Canon (7D) och det fungerar lika bra för alla fabrikaten. Ordningen på minneskortet är I bildnamnordning vilket blir samma som fototidpunkt. Jag har två 7D och där har jag valt att ge bildnamnen i kamerorna olika prefix för att inte få dublettnamn när jag kopierar over till datorn

Tja det kanske verkar som att man lägger näsan i blöt...
Själv använder jag LR till exakt detta + en massa annat.
O att då gå å köpa ett program som gör hälften OM man nu ändå behöver ett annat för att göra resten...
Bättre o använda "rätt" prg för "rätt" saker från start.

O att då gå å köpa ett program som gör hälften OM man nu ändå behöver ett annat för att göra resten...

Det kan finnas många skäl för trådskaparen. I mitt fall är det så enkelt att Lightroom inte hittar några bilder när jag ansluter min kamera till datorn. Därför måste jag gå via EOS Utility.

Det kan finnas många skäl för trådskaparen. I mitt fall är det så enkelt att Lightroom inte hittar några bilder när jag ansluter min kamera till datorn. Därför måste jag gå via EOS Utility.
O då borde du blivit mest nöjd med att slippa att gå via eosmjukvaran?
Det är ungefär det jag frågar efter. Inte för att JAG kan rätta till det men det kanske finns ngn annan som läser o har kunskapen.

Lightroom har jag redan.
Hittade skivan med EOS utility så det löste sig.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto