Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Profilering av Dell 2407WFP-HC med Spyder2Pro

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Efter att ha läst en massa i maratontråden om plattskärmar har jag köpt en Dell

2407WFP-HC. Det verkade vara mycket 24"-skärm för pengarna.

Nu försöker jag profilera den med en Spyder2 och Colorvision Spyder2Pro 1.0.5-1, men

det går väldigt dåligt.


Enligt programmet ska Brightness och Contrast sättas till Factory default, vilket

blir 50 och 50. Enligt instruktionerna i programmet och vad jag förstått av menyerna

och de tester som rekommenderas är Brightness verkligen Brightness (och inte

backlight) och Contrast verkligen Contrast.

Jag valde visuellt vit- och svart-punkt enligt rekommendationerna i Spyder2Pro

Sen får man välja hur färgtemperaturen ställs in.
Där hittar jag bara valen mellan Desktop, Multimedia, Game, samt Custom. De tre

första säger inget om temperatur, så jag valde Custom där jag kan justera

RGB-intensitet per kanal. Dessa står på 100, 100, 100 som default och det utgår jag

från.

När jag sätter dit spydern och mäter säger programmet först "You indicated that this

is an LCD monitor but that does not appear to be the case. Do you want to continue?
(Jag har den lilla extra-plattan med det grönaktigt färgade filtret som är till för

LCD-skärmar monterat)
Jag valde då ändå att fortsätta.

Första mätningen visar:
Color
Target 0.314, 0.324 xy
Current 0.237, 0.319 xy
Differece 6.23

Kelvin
Target 6500K
Current 13024 (!!!)

Luminicance
Target Na
Current 31,2 Cd/m2

Den röda stapeln är ca 30% av höjden för grön och blå.
För att få alla lika höga får jag sätta dom till
R=100
G=53
B=52

Vilket ger mig följande:
Color
Target 0.314, 0.324
Current 0.314, 0.324
Diff 0.00

Kelvin
Target 6500K
Current 6468K

Luminicance
Target na
Current 11,93 Cd/m2

Frånsett att Luminicance-värdena är mycket lägre än allt jag läst (100-120) verkar

det ju frid och fröjd.
Dock blir skären helt RÖD (eller i alla fall väldigt röd).

Vid factory default-inställningar är den väldigt ljusstark och innan jag började med

colorimetern testade jag att göra en visuell kalibrerign med NVidias wizard i

drivrutinsinställningarna och då såg det inte så tokigt ut. Dock svårt att avgöra när

man inte har någon annan skärm att jämföra med.

Men när jag ställer om RGB till 100,53,52 så blir det direkt väldigt rött och även

sedan Spyder2Pro mätt och skapat en profil så blir det väldigt rött.

Skärmen kör jag på DVI och det är ett NVivida GeForce 6200-kort. I drivrutinen under

Color Management var det tomt när jag började och även under Color Correction i

GeForce 6200-rutan.

Har någon vänlig själ några tips om vad som är fel?

/Johan
 
spyder 2 pro

Jag har själv haft lite problem med att kalibrera med spyder 2 pro.
Men hur som helst kan du inte ställa in skärmen på fasta temperatur lägen te.x 6500 eller stänga av temperaturinställningen. Själv har jag kalibrerat med programvaran inställd på gamma 2,0 och whitepoint native.Native tror jag betyder skärmens naturliga vitbalans utan någon vitbalanskorrigering.

På min skärm har jag också ett läge som heter custom ,där har jag valt att stänga av vitbalansen och ställt in på gamma 2,2.
Som sagt var försök att ställa in vitbalansen med fasta värden eller om möjligt stäng av den .
På grafikkortet ska man inte justera något ,försök att återställa allt till standard på drivrutinen,
Är själv ganska ny på det här med skärmkalibrering,så min kunskap om ämnet är väldigt begränsad. .Sök runt på forumet det finns många matnyttiga trådar ,så har jag gjort.Hoppas det kan hjälpa dig något i alla fall
 
Hej,

Tänk på att många platta skärmar inte tillåter djupare justeringar via dvi.

Låter kanske konstigt men om man vill kalibrera djupare får man lov att koppla på det gamla hederliga sättet via vga.

//Andreas
 
Jag har samma skärm. Lånade samma kalibrator och det funkade finfint. Körde en factory reset innan och drog upp brightness till 100% innan jag körde kalibreringsprogrammet. Kör i Desktop Mode, som det blir när man kör reset.

lycka till
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.