Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Profil till Crimson (hjälp)

Produkter
(logga in för att koppla)

RebeckaBergvall

Aktiv medlem
Jag har en fråga om vilken profil jag ska välja.

Snart är det dags att skicka in alla arbetsprover till de olika utbildningarna jag ska söka till. Jag tänkte skriva ut alla bilder på Crimson i A4 format. De har funkat jätte bra innan, men det var så länge sedan så jag har glömt allt om profiler!

Crimson vill ha bilderna i sRGB eller AdobeRGB (jag tänkte välja AdobeRGB 1998).
Det som jag är osäker på är dock vilka inställningar jag ska ha på photoshop när jag retuscherar och sparar bilderna.

Just nu är min working space "Monitor RGB - iMac". Detta för att jag laddar upp alla mina bilder på internet och vill att färgen ska stämma med det jag gör i Photoshop. Innan ändrades alltid färgerna när jag öppnade bilden någon annanstans (t ex förhandsvisning eller när jag laddade upp på internet). När jag försökte lösa detta hittade jag en länk med tips på att ändra working space (http://www.viget.com/inspire/the-mysterious-save-for-web-color-shift/). Det fungerar så att varje gång jag öppnar en bild i Photoshop kommer frågan om jag vill använda bildens profil eller om jag vill konvertera den till mitt working space (Monitor RGB - iMac). Jag har alltid valt att konvertera bilderna. Det har funkat jätte bra när jag laddat dem på internet och färgerna ändras inte. Men har inte provat att skriva ut. Jag hoppas jag inte har förstört alla bilder jag konverterat!

Bilderna som jag nu ska skriva ut har dock profilerna "AdobeRGB 1998" eller "sRGB IEC61966-2.1".

Det jag undrar är hur detta kommer påverka bilderna inför utskriften? Jag kommer såklart välja att jobba med bilderna i deras originalprofil. Men när jag kollar på "Color settings" står det fortfarande samma working space. Jag är ingen Photoshop expert så är osäker här. Betyder det att färgerna kommer ändras vid utskriften även om de ser bra ut i Photoshop? Måste jag ändra working space till AdobeRGB innan jag öppnar bilden eller ändrar det sig själv? Jag är medveten att min skärm är inte kalibrerad och färgerna inte kommer va exakt samma, men vill bara vara säker på att profilerna inte krockar och förstör bilderna.

Sedan undrar jag också hur mycket färg man förlorar när man konverterar en färdigretuscherad bild? Är det en big no, no att ändra en profil i efterhand eller klara bilden sig?

Oj va komplicerat det här känns! Hoppas någon av er är Photoshop experter och förstår vad jag menar. Vill verkligen vara säker på att jag gör rätt innan jag börjar retuschera och fixa alla bilder inför utskriften.

// Rebecka

Om du använder Monitor RGB som skärmprofil så kopplar du i princip ifrån färghanteringen. Det ser kanske bra ut på din skärm, men ingen annan ser dina bilder så mer än du själv, så det är ingen bra idé.

Om du har kalibrerat din skärm (vilket du bör göra om du arbetar med bilder) så ska du använda den skärmprofil som skapades när du profilerade skärmen. Om du inte kalibrerat din skärm, kolla på CDn som du sannolikt fick med till skärmen, om där finns någon monitorprofil att använda eller se om du kan ladda ner en från internet för din skärm. I tredje hand kan du kanske till nöds använda sRGB, men det ska vara en skärmprofil och ingen arbetsfärgrymd.

Ska du printa dina bilder bör din arbetsfärgrymd i Photoshop vara Adobe RGB och det är också den profilen du ska bädda in i de bilder du skickar in till Crimson. Du kan utan problem konvertera bilder från en färgprofil till en annan. Det är däremot ingen vits att konvertera från en liten färgrymd till en större, tex från sRGB till Adobe RGB. Om du arbetar i Adobe RGB och ska lägga upp bilder på internet bör du däremot konvertera dem till den mindre färgrymden sRGB.

Tack för svaret!

Jag arbetar inte med foto än och har inte råd att kalibrera skärmen. Men ska definitivt leta och se om det finns en CD.

Grejen med att byta tillbaka färgrymden är klurig. Bilderna förstördes verkligen innan, inte bara på min skärm utan allas! Jag provade en massa grejer utan att någon av dem funkade. Kolla här: (http://rebeckabergvall.blogg.se/2010/december/internet-forstor-mina-bilder.html). Du ser hur annorlunda färgerna blir, även fast det tekniskt sätt är samma bild med samma retusch i Photoshop. De översta bilden visar hur jag ville ha bilden, och den nedre är hur färgerna blev. Vad är det för poäng att sitta och fixa till bilden jätte noga om den ändå byter färg när man laddar upp den? Jag kan verkligen inte gå tillbaka till det.

Men en lösning är kanske att byta fram och tillbaka? När jag retuscherar originalbilden kan jag ha Adobe RGB som färgrymd och när jag ska ladda upp på internet ändrar jag till monitor RGB. Undrar bara om det går att konvertera en färdig retuscherad bild till den färgrymden? Måste kolla!

Det riktigt dumma med det här är att jag inte vet vilken färgrymd datorn egentligen hade. Finns det någon bra mall att följa när man ändrar tillbaka? Eller är det bara att byta RGB från "monitor RGB - iMac" till Adobe RGB? Det finns ju en massa andra inställningar också: CMYK, gray och spot. Vet inte vilken inställning de egentligen ska ha. Har förresten en iMac med 27 tum skärm. Om det nu spelar någon roll?

1. Ställ in Photoshop på att ha sRGB som arbetsfärgrymd. sRGB är "minsta gemensamma nämnare" för de flesta, särskilt när vi pratar om web. Din monitorprofil ska du aldrig använda som arbetsförgrymd.

2. Kalibrera din skärm. Har du ingen riktig hårdvarukalibrerare så gör åtminstone en manuell inställning som ger vettiga resultat. Googla lite så finns det massor med guider. Det gäller att t.ex. få rätt vit- och svartpunkt så att du ser max vitt och max svart så bra som möjligt. Finns testbilder för sånt. Kika sen på en gråskala, den ska vara jämn och utan hack, och utan färgstick. Har du redan en korrekt skärmprofil så använder du den istället.

3. När du sparar bilder för web eller framkallning, se till att färgprofilen infogas i bildfilen.

4. Gå till www.crimson.se och ladda upp några testbilder som du sen kan få hemskickade utan framkallningskostnad (endast frakt) så kan du se hur utskrivna bilder bilder blir jämfört med din skärm.

5. Kolla på några andra datorer hur dina bilder ser ut. Dels i en webläsare, dels direkt i nåt/några bildvisningsprogram. Tänk på att de flesta vanliga människor inte har en aning om detta med färghantering eller korrekta skärminställningar.

6. Tänk på att de flesta program inte tar hänsyn till detta med profiler och färghantering.

7. Sök. Både här på FS och på Google. Detta med färghantering är en djungel, och så fort man rör sig bort från defaultinställningar eller sRGB så måste man veta vad man gör.

Dins två testbilder på din blog förresten... den övre bilden ser jag som något mörkare och något mer färgmättad än den undre. Mennågon jätteskillnad ser jag inte. Jag har manuellt "kalibrerad" skärm och upplver själv inga problem med mina bilder.

Tack för svaret!

Jag arbetar inte med foto än och har inte råd att kalibrera skärmen. Men ska definitivt leta och se om det finns en CD.

Grejen med att byta tillbaka färgrymden är klurig. Bilderna förstördes verkligen innan, inte bara på min skärm utan allas! Jag provade en massa grejer utan att någon av dem funkade. Kolla här: (http://rebeckabergvall.blogg.se/2010/december/internet-forstor-mina-bilder.html). Du ser hur annorlunda färgerna blir, även fast det tekniskt sätt är samma bild med samma retusch i Photoshop. De översta bilden visar hur jag ville ha bilden, och den nedre är hur färgerna blev. Vad är det för poäng att sitta och fixa till bilden jätte noga om den ändå byter färg när man laddar upp den? Jag kan verkligen inte gå tillbaka till det.

Men en lösning är kanske att byta fram och tillbaka? När jag retuscherar originalbilden kan jag ha Adobe RGB som färgrymd och när jag ska ladda upp på internet ändrar jag till monitor RGB. Undrar bara om det går att konvertera en färdig retuscherad bild till den färgrymden? Måste kolla!

Det riktigt dumma med det här är att jag inte vet vilken färgrymd datorn egentligen hade. Finns det någon bra mall att följa när man ändrar tillbaka? Eller är det bara att byta RGB från "monitor RGB - iMac" till Adobe RGB? Det finns ju en massa andra inställningar också: CMYK, gray och spot. Vet inte vilken inställning de egentligen ska ha. Har förresten en iMac med 27 tum skärm. Om det nu spelar någon roll?
Det är ingen större skillnad på dina två bilder annat än att den övre har högre färgmättnad. Däremot är din webbsida lika fel som den webbsidan du länkar till. Internet förstör inga färger, det är din färghantering som är felaktig.

Jag läste länken du länkade till, så jag trodde du också softproofade med monitor RGB när du arbetade i Photoshop. Som jag förstår nu så anger du monitor RGB som arbetsfärgrymd (working space). Här bör du istället välja Adobe RGB.

När du sedan laddar upp dina bilder på internet, ska du först konvertera dem till sRGB. Observera att du ska konvertera (convert), inte tilldela (assign). Om du vill kan du också bädda in sRGB-profilen i bilden, så ser den kanske lite bättre ut för de som kör med färghanterade webbläsare.

1. Ställ in Photoshop på att ha sRGB som arbetsfärgrymd. sRGB är "minsta gemensamma nämnare" för de flesta, särskilt när vi pratar om web. Din monitorprofil ska du aldrig använda som arbetsförgrymd.

Jag delar inte din uppfattning att man ska ställa in Photoshop på sRGB.

Var och en som kan lära sig hantera Photoshop kan också enkelt lära sig skillnaden på sRGB och Adobe RGB och när de bäst ska användas. Skicka bilder till utskrift i sRGB är bara dumheter. Däremot duger det till webbpublicering. sRGB = shit-RGB.

Jag delar inte din uppfattning att man ska ställa in Photoshop på sRGB.

Var och en som kan lära sig hantera Photoshop kan också enkelt lära sig skillnaden på sRGB och Adobe RGB och när de bäst ska användas. Skicka bilder till utskrift i sRGB är bara dumheter. Däremot duger det till webbpublicering. sRGB = shit-RGB.

Visst kan man ha olika uppfattning om vad som är "rätt".

sRGB är det som skapar minst problem, i synnerhet om man inte vill ge sig in i träsket med färghantering. Ställer man in Photoshop för AdobeRGB som arbetsfärgrymd så måste man efter det hela tiden tänka på hur man sparar sina bilder som ska publiceras, skickas till vänner o.s.v.

Sen är också frågan om man fotar i JPG eller råformat? Fotar man i JPG och har kameran inställd på sRGB så vinner man ingenting på att ha Photoshop i AdobeRGB. Har man kameran i JPG och AdobeRGB så har man redan där gjort valet att använda en färgrymd som i fortsättningen kräver att man tänker på vad man gör, och då ska man förstås även ställa in Photoshop för AdobeRGB. Och tänka på vad man gör.

Fotar man i råformat så spelar inställning av färgrymd i kameran ingen roll, utan det är i råkonverteraren som du bestämmer färgrymden.

Att däremot lite raljerande kalla srGB för "shit-RGB", och säga att det är "dumheter" att skicka sRGB-bilder för framkallning, det är ju att pissa alla sRGB/JPG-fotografer i ansiktet. sRGB och JPG fungerar och har fungerat utmärkt för massor av fotografer genom tiderna, och så även idag. Alla vill inte lära sig allt, och alla behöver inte alltid få ut de där extra 10% kvalitet ur kameran.

Själv fotar jag i råformat, och det är ett beslut som jag själv tagit efter ett antal års fotografernade. Jag inser vilka för- och nackdelar det innebär.

Att däremot lite raljerande kalla srGB för "shit-RGB", och säga att det är "dumheter" att skicka sRGB-bilder för framkallning, det är ju att pissa alla sRGB/JPG-fotografer i ansiktet.

Vilket trevligt språk du använder! Det är möjligt att det tillhör dina våta drömmar att pissa folk i ansiktet, men det har väldigt lite att göra med hur man ställer in Photoshop för att få ut så mycket som möjligt av det.

De som tagit ett djupt tag i plånboken och investerat i Photoshop och dessutom lagt ner ansenlig tid på att lära sig Photoshop's olika funktioner, brukar vara tillräckligt intelligenta för att också kunna lära sig lite elementär färghantering och framför allt lära sig att skilja på när det är bra att använda stora färgrymder och när det fungerar bättre med mindre färgrymder.

De som bara kör kompaktkameror med jpeg-filer och sRGB brukar vanligtvis inte, varken ha råd eller intresse av att investera i Photoshop, och för dem är det naturligtvis heller inget problem hur andra ställer in Photoshop optimalt.

Men för dem som kan välja, sådana som du själv, som arbetar i råformat och som inte behöver begränsa sina utskrifter till sRGB, för dem är det rena dumheterna att printa bilderna i sRGB när de enkelt kan få till en mycket större färgrymd i utskrift bara genom att välja en annan profil.

Men har man inte kommit längre än att man ser färghantering som ett träsk, då får man väl ta till kraftuttryck och använda påståenden som inte ens perifert har med sammanhanget att göra.

Ja, nu tappade vi tråden här lite....

Jag håller på att kolla "color settings" i mitt photoshop (har CS4 och i engelska, så har svårt att hitta/fatta om ni säger de svenska namnen). Det finns 4 färdiga alternativ, ska jag använda någon av dem? Finns det någon slags standard?

De som finns är:
- Monitor Color
- North America General Purpose 2
- North America Prepress 2
- North America Web/Internet

Om det inte finns ett klart alternativ är jag fortfarande vilse, det finns så många inställningar och jag vet inte vad de gör. Alla är tyvärr inte Photoshop experter, och jag behöver nog en idiotguide ;)

Kan någon förklara för mig vad vad CMYK är? Det finns hur många alternativ som helst! Vilken är rätt? Vad är skillnaden? Om någon har en länk till en bra sida som förklarar detta snälla skicka.

Det dumma är fortfarande att hela problemet med att bilderna ändrar färg kommer kvarstå. Jag vill inte lägga ner en timme på retusch och allt ändras med en gång. Så sjukt irriterande!

Som sagt, färghantering är något av ett "träsk" såvida man inte är beredd att lägga ner en hel del tid och kunskap för att förstå vad man gör. Och det enklaste är då ofta att göra det enkelt för sig, nämligen att använda sRGB. Det kanske inte är den bästa lösningen för de som har stora krav, men den är ganska ofta en tillräckligt bra lösning för de som har normala vardagskrav.

Dessutom måste man se till att ens egen skärm visar någorlunda rätt färger och ljushet, annars vet man inte vad man har för referens. Om din skärm visar fel, och du redigerar en bild så att den ser bra ut på din skärm, så är faktiskt din bild fel för alla andra när de ska titta på den eller skriva ut den.

Har du koll på om din skärm visar rätt? Det är nog det första du borde göra annars.

CMYK behöver du inte bry dig om, det handlar om tryckpressar och liknande som tryckerier sysslar med.

Min skärm är inte kalibrerad. Den är snart 2 år. Om man är fattig student har man inte råd att köpa grejerna. Men kanske värt att lägga en tusenlapp för att få någon att göra det åt en. Vet att man borde kalibrera ofta, men en gång är bättre än ingen!

Jag hittade förresten en bra artikel om just färghantering och inställningarna (http://www.computer-darkroom.com/ps11_colour/ps11_1.htm). Jag ska läsa på och hoppas jag förstår bättre sedan! Om inget annat kan jag hitta tillbaka till standard inställningarna.

Det är precis sådant här jag vill lära mig i de olika fotoskolorna jag har sökt till! Om man inte har gått någon kurs eller är är dataexpert kan det bli jobbig :)

Man måste ju inte köpa en hårdvarukalibrator, även om det förstås är det bästa. Men ett första steg är ju att ställa in de saker man kan. Jag använder Adobe Gamma som skickas med Photoshop (men nu inser jag att de tydligen slutat med det sedan ett tag) samt skärmens inställningar för kontrast och ljusstyrka. Det ger, åtminstone för mig, ett tillräckligt bra resultat.

Googla på "monitor calibration" så finns det massor med information, t.ex.:

http://epaperpress.com/monitorcal/
http://www.lagom.nl/lcd-test/
http://www.imaging-resource.com/ARTS/MONCAL/CALIBRATE.HTM

När du gjort det så väljer du ut några av dina egna bilder och beställer testutskrifter från www.crimson.se kostnadsfritt (endast frakt) så får du se hur väl din skärm stämmer överrens med deras utskrifter. Justera om det behövs. Med detta kommer du förhoppningsvis tillräckligt nära ett resultat som är tillräckligt bra, beroende på vilka krav du har förstås. Duger det inte? Ja, då är det nog bara en hårdvarukalibrator som är lösningen.

Kolla sen hur dina bilder upplevs på andras skärmar, både i webläsare (på din blog eller fotosodan) och i bildvisningsprogram.

Hur upplever du själv dina två bilder på din blog? Det låter ju som att du tycker att det är väldigt stor skillnad på dem, men varken jag eller alfin verkade ju se någon skillnad som vi tyckte var väldigt stor.

Kontentan är att du måste se till att din egen miljö är rätt, eller åtminstone tillräcklig bra, innan du kan gå vidare.

Hur upplever du själv dina två bilder på din blog? Det låter ju som att du tycker att det är väldigt stor skillnad på dem, men varken jag eller alfin verkade ju se någon skillnad som vi tyckte var väldigt stor.

Tack för tipsen! Ska kolla sen efter jag läst artikeln om inställningarna. Och en bra idé att få några testbilder för att jämföra!

Konstigt att ingen annan ser det. För mig är den övre bilden mycket mer "intensiv". Det röda är rödare och den dåliga versionen känns som en blek version. Dåligt förklarat kanske! XD

Tack för tipsen! Ska kolla sen efter jag läst artikeln om inställningarna. Och en bra idé att få några testbilder för att jämföra!

Konstigt att ingen annan ser det. För mig är den övre bilden mycket mer "intensiv". Det röda är rödare och den dåliga versionen känns som en blek version. Dåligt förklarat kanske! XD

För mig så är den övre bilden lite mörkare och lite mer färgmättad. Naturligtvis svårt att jämföra din och min uppfattning så här, men jag tycker som sagt att det är en skillnad men jag skulle inte beskriva det som en stor skillnad. Hade jag inte sett den övre bilden alls så skulle jag förmodligen inte tyckt att den undre var blek på något sätt.

Så! Nu har jag läst igenom allt och gjort en massa ändringar. Ta en titt!

http://laddauppbilder.se/?di=8129979541915

Ser det okej ut eller har jag gjort något dumt? Jag fotar alltid med raw numera så tror inte sRGB vore ett smart alternativ. Är osäker på CMYK, tog den amerikanska varianten, men det kanske inte spelar någon roll?

För mig så är den övre bilden lite mörkare och lite mer färgmättad. Naturligtvis svårt att jämföra din och min uppfattning så här, men jag tycker som sagt att det är en skillnad men jag skulle inte beskriva det som en stor skillnad. Hade jag inte sett den övre bilden alls så skulle jag förmodligen inte tyckt att den undre var blek på något sätt.

Jag tycker att den undre i mångt och mycket ser bättre ut om än möjligen lite blek. I den övre slår färgen i botten ganska fult på kulan med en "kant" mot det mest mättade på kulan. Lägger jag på en s-kurva på den undre så ser de nästan lika ut, men med den skillnaden att den undre får en jämnare toning upp mot det mest mättade/ljusaste på julgranskulan.

(Min skärm är hårdvarukalibrerad (skärmens LUT) och körs f n i sRGB-läge eftersom det passar bäst för webbsurfning.)

Så! Nu har jag läst igenom allt och gjort en massa ändringar. Ta en titt!

http://laddauppbilder.se/?di=8129979541915

Ser det okej ut eller har jag gjort något dumt? Jag fotar alltid med raw numera så tror inte sRGB vore ett smart alternativ. Är osäker på CMYK, tog den amerikanska varianten, men det kanske inte spelar någon roll?

Nu ser inställningarna bra ut! Du kan välja Coated FOGRA39 som CMYK-profil istället för din amerikanska version. Computer-Darkroom sidan är guld värd, där hittar du en hel del annat matnyttigt också.

Med risk för att Robert får helfnatt om jag säger det här, så är det vanligtvis meningslöst att försöka kalibrera en LCD skärm med de olika visuella hjälpmedel som man kan hitta på webben. Risken är att man tror man har en kalibrerad skärm, men som visar helt snett ändå.

Investera i en skärmkalibrator typ Datacolor Spyder 3 eller liknande så fort du har råd, då vet du att det du ser på skärmen är rimligt korrekt.

Och skicka in dina bilder till Crimson i Adobe RGB och glöm inte att kryssa i ICC profile: Adobe RGB under Color när du sparar. Då vet Crimson hur de ska hantera dina bilder när de kopierar dem.

Nejdå, Robert får inte helfnatt. Lustigt bara att jag tydligen lyckats så bra med min "manuella kalibrering" av min egen skärm då, eftersom jag inte har några problem med bilder eller utskrifter.....

Rebecka: eftersom du nu ställt in AdobeRGB som arbetsfärgrymd så får du lov att tänka på att alla bilder som du ska lägga upp på webben, skicka till vänner och bekanta o.s.v. måste konverteras till sRGB, annars kommer färgerna att se konstiga ut. Detta beror på att många program (och människor) inte förstår detta med färgprofiler och färghantering. En bild som är sparad i AdobeRGB men som visas av ett program som inte bryr sig om det kommer (i de flesta fall och med de flesta skärmar) att visas som mycket blekare än tänkt.

Nejdå, Robert får inte helfnatt. Lustigt bara att jag tydligen lyckats så bra med min "manuella kalibrering" av min egen skärm då, eftersom jag inte har några problem med bilder eller utskrifter.....

Det finns de som vinner på lotteri också, så det är bara att gratulera till att du har haft en sådan tur. Men det kanske ingen vidare idé att rekommendera andra att ta en lott för att lösa sina ekonomiska problem.

Vad man kan göra med dessa visuella verktyg är att man kan kalibrera skärmen. Sitter man under perfekta ljusförhållande så kan man få till en bra kalibrering. Men man har då inte profilerat skärmen, det vill säga mätt de färger som skärmen fått efter kalibreringen. Det är då man bygger den profil som Photoshop och liknande program använder och som programmen använder när de ska konvertera bilden till rätt färgåtergivning. Om profilen inte beskriver din skärms färgegenskaper korrekt kan bilden då inte anpassas till skärmen på ett korrekt sätt.

Men du har alltså haft en grundprofil som har beskrivit din skärms färgegenskaper korrekt. Rebecka verkar inte ha haft det.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar