Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Proffslabb i Göteborg?

Produkter
(logga in för att koppla)

MickeS

Aktiv medlem
Hej,

Jag ska nu flytta till Göteborg.. Å det första man tänker på vid en flytt är självklart om det finns något bra labb ;)

Så jag undrar om någon kan rekommendera ett bra proffslabb i Gbg som fixar det mesta?

tack
/micke

Hej!
Välkommen till Göteborg! Det finns ett par olika proffslabb i Gbg men YFO i gamlestan är ett av de största. www.yfo.se är adressen. Sen finns också tex. RP och Annikas tror jag att de heter. De är nämnda i forumet tidigare vet jag så pröva med en koll där. För vanliga vardagsbilder så är Japanphoto på Drottningtorget billigast (Neg 49:- Dia 39:). För fotoprylar rekommenderas Fotobutiken i Gårda, Poppens foto och Wasa foto. Hör av dig om det är något mer du vill veta.
MVH Erik Å

Hej Erik.. å tack för ett snabbt svar :)

YFO känner jag till från Sthlm och är nöjd med dom.. Så jag får testa dom i Gbg sen.

Tack
micke

Jag vill rekommendera Annikas Fotolab (C-41)
RP-Fotolab (E-6)
Leif Wiklund (SV/V)

Alla i samma hus, Kanoldshuset vid Liseberg

Sedan har du Staffans Bilder i Högsbo, men dem har jag ingen erfarenhet av.

YFOlab, ja, de håller ju till i Gamlestan.

Labb i GBG

För svartvitt kan jag rekommendera
Svart-Vit Lab, Agneta Eriksson i Mölndal.
Lite långt bort om man inte bor i Mölndal kanske... Men mkt bra, billigt och snabbt.
/Andreas

Gör det! Har bara haft goda erfarenheter därifrån,(har mest lämnat in 120-film, en del 35 mm dock)
Ligger typ vid Astra Zeneca.
/Andreas

Senast ändrad:
Jag pröjsade 130kr inkl moms för soppa och kontaktkopia senast jag var där. Bara framkallning tror jag går på 45-50kr.

lotelo skrev:
Finns det något lab som gör råkopior på mellanformat?
Lotta (skriver åt Micke)

Ja, YFO i Gamlestaden har med det i sin prislista. Pris enligt den 125kr + moms för framkallning och råkopior i 10x15 alt 15x15.

YFO

Min erfarenhet av yfo i gbg är att de varken är billiga eller speciellt bra. Det finns betydligt bättre labb, som dock kanske inte har ett lika stort namn.
Men yfo gör pengar på sitt namn, och tar ut alldeles för mycket pengar.
Leta upp mindre och privata labb, är mitt tips!

/ Emelie

Jo det finns ju tips här i tråden också om andra labb men finns det andra än YFO som gör råkopior på mellanformat?
/Lotta (skriver åt han som inte har uppkoppling för tillfället)

Japanphoto kan antagligen göra råkopior om man ber dem. Jag vet att de gör framkallningen och kopior iaf så det skall nog gå. Sedan kan jag meddela att Poppens Foto håller på att byta ägare(Poppen själv är 74 om jag inte minns fel). Detta innebär bla. att man kommer lägga ner begagnat avdelningen men istället utöka S/V och filmsidan.Framkallning kommer att finnas för S/V. Killen som tar över det har nu labb och atelje i Mölndal men kommer alltså att ta över 1 maj. Även repro och förstoringar kommer att göras. Synd på beg sortimentet men det kommer nog bli en tillgång för för de andra grejerna!
MVH Erik Å

Re: YFO

Emla skrev:
Min erfarenhet av yfo i gbg är att de varken är billiga eller speciellt bra. Det finns betydligt bättre labb, som dock kanske inte har ett lika stort namn.
Men yfo gör pengar på sitt namn, och tar ut alldeles för mycket pengar.
Leta upp mindre och privata labb, är mitt tips!

/ Emelie

Min erfarenhet (som iofs bara sträcker sig tre år bakåt) är att de visserligen är ganska dyra men de levererar i allmänhet snabbt och gör ett bra jobb. Att göra 100 A4kopior från mellanformat där kostar mindre än hos fotobutiken runt hörnet (som antagligen lämnar till ett proffslabb för mf). Att däremot bara göra en, två kopior blir dyrt hos YFO, kanske 100:- /styck. Sedan sjunker priset snabbt.

Japanphoto har jag däremot bara dåliga erfarenheter av. Taskigt gjorda kopior och ganska höga priser på kvalitetsgrejerna. Skulle tro att det finns mindre chans till mängdrabatt där också, eftersom de har slimmat priserna till förmån för semesterknäpparna.

Härmed inget ont sagt om smålabben, men jag litar på YFO och hittills har de hållt sina löften.

Var hos Japan Photo för ett par nåt år sedan
och det var det sämsta jag varit med om!!!
Det var när de precis hade öppnat och allt var väldigt billigt, men servicen och resultatet var uselt verkligen. Det kanske har ändrats sen dess
men jag går nog aldrig dit igen personligen
/Andreas

Re: Re: YFO

Emil-G skrev:
Min erfarenhet (som iofs bara sträcker sig tre år bakåt) är att de visserligen är ganska dyra men de levererar i allmänhet snabbt och gör ett bra jobb. Att göra 100 A4kopior från mellanformat där kostar mindre än hos fotobutiken runt hörnet (som antagligen lämnar till ett proffslabb för mf). Att däremot bara göra en, två kopior blir dyrt hos YFO, kanske 100:- /styck. Sedan sjunker priset snabbt.

Japanphoto har jag däremot bara dåliga erfarenheter av. Taskigt gjorda kopior och ganska höga priser på kvalitetsgrejerna. Skulle tro att det finns mindre chans till mängdrabatt där också, eftersom de har slimmat priserna till förmån för semesterknäpparna.

Härmed inget ont sagt om smålabben, men jag litar på YFO och hittills har de hållt sina löften.

Well.

YFO är hyfsat snabba, men jag tycker inte de gör ett jobb som motsvarar prislistan!
Använder mig av ett pro-labb i hbg som på ett ungefär har samma priser men gör ett otroligt mycket bättre jobb!

När jag lämnade in på yfo var det inte ovanligt att det blev underexponerat i framkallningen.. Sådant klarar jag mig utan!
De är dessutom precis lika snabba, men betydligt mer noggranna!

/ Emelie

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar