Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Proffsigt Nikon!!

Produkter
(logga in för att koppla)

tritub

Aktiv medlem
Jag hade en ledig dag över och passade då på att åka upp till Väsby och till Nikon för en rengörning av min d70.
De konstaterade bakfokus och ställde in den...
helt klart nöjd!!

Är felfokusering något man kan räkna med på nya kameror? Är det något som kan återkomma?

Bifogar en bild på ett fågelträck på en bänk som hamnade i mina ögon perfekt i fokus.. :)

Bilagor

• test.jpg
    test.jpg
    54.5 KB · Visningar: 1,311
Det där kan aldrig bli godkänt. Det är ju ingen linjal. Och du har ju haft objektivlocket av!

;-)

jimh skrev:
Det där kan aldrig bli godkänt. Det är ju ingen linjal. Och du har ju haft objektivlocket av!

;-)

hhmm... fattar inte så mkt, men de blir nog bra :p
fast är fortfarande nyfiken på de där me fel fokus... hur de uppkommer, och hur pass de står sig efter en justering..

Jag tror att det kommer att stå sig nu. De justerar backfocusen i mjukvaran och den ändras ju inte.
Jag har oxå varit där och fått min kamera justerad.
Mycket bra servicetekniker som jobbar hos Nikon (Tony).

/Magnus

Mavwin skrev:
Jag tror att det kommer att stå sig nu. De justerar backfocusen i mjukvaran och den ändras ju inte.
Jag har oxå varit där och fått min kamera justerad.
Mycket bra servicetekniker som jobbar hos Nikon (Tony).

/Magnus

OKis.. fick för mig att det var något mekaniskt man ändra på.. för du har ju bara ren optik mellan sökare och glugg... och bara optik mellan glugg och sensor...
Har jag fattat de rätt så är felfokuseringen en felinställning av de optiska mellan glugg och sökare, som inte ger en rättvis bild som sensorn får...

Det är vanligt att kamerorna fokuserar lite fel. Jag hade kraftig framfokus efter tio månader med min D70. De på service sa att det är lätt hänt att spegeln ändras i läge med tiden speciellt, om kameran har fått sig ett par törnar.

/Johan

Jag hade själv varit inne och skruvat på min kamera. Ändrade vinkeln på spegeln och fick till min autofocus rätt bra.
Frågade Tony på Nikon och han sa att den skruven får man inte röra. Jag frågade om det inte var där som de justerade focusen och han svarade att det justerar autofocusen i mjukvaran. Tog honom 2 timmar att justera tillbaka spegeln ;)

Har själv samma problem med backfokus D70 -Nikkor 80-200 2,8. På nikon säger man att servon i gluggen inte hänger med. Detta åtgärdas i kameran........känt fel tydligen.

Helgesson skrev:
Har själv samma problem med backfokus D70 -Nikkor 80-200 2,8. På nikon säger man att servon i gluggen inte hänger med. Detta åtgärdas i kameran........känt fel tydligen.

Servon i gluggen? Du menar att den jobbar även fast kameran låst fokus? Eller när du fokuserar kontinuerligt?

tritub skrev:
Servon i gluggen? Du menar att den jobbar även fast kameran låst fokus? Eller när du fokuserar kontinuerligt?

Överlåter detta till Nikon att svara på. Detta var vad dom sa till mig....

Lämna in kameran med samtliga objektiv så fixar vi....Lite märkligt med tanke på att jag hade den inlämnad för backfokus med kitgluggen..Nikkor 18-70 för ett halvår sedan.
Om det nu är så att varje glugg måste kalibreras för sig....hur löser man det??

Den enda glugg som ALLTID fokuserar rätt är normalen...allt enl Nikon.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto