Annons

Proffsigt amatör-foto...?

Produkter
(logga in för att koppla)

_lkerdun

Aktiv medlem
Ända sedan jag började stillbildsfotografera på allvar i början på 90-talet har jag funderat på att även kunna försörja mig eller i alla fall tjäna litet extrapengar på det.

Jag är en renodlad natur/porträttfotograf med inriktning på handhållen kamera och befintligt ljus. Vid behov även extern blixt.

Sedan några år tillbaka nu har jag mer och mer irriterat mig på det faktum att jag aldrig kommer få den där rätta bekräftelsen från dem jag möjligen plåtar åt när det ihte för mig själv enbart och det har kommit till sin spets de senaste månaderna i och med "Douglas" har kommit till världen som jag bestämmt mig att följa med bilder från hans första timmar i livet och framåt.

I viss mån har jag börjat få litet bevis på att jag något bra/rätt och att det är fina bilder jag gör då man har köpt kopior i stora serier av mig via mitt labb, men det är ju bara labbet som tjänar något på det...

Om jag skulle börja få för mig att ta betalt för mitt jobb/mina bilder, hur och hur mycket ska jag våga börja tänka i prissättningen? Oavsett om jag kör A- eller F-skatt. Hur skulle jag kunna marknadsföra mig utåt bäst/billigast?
Angående prissättningen av antal kopior på mina bilder rör det sig i mitt fall om enbart äganderätten till de fysiska kopior jag säljer och inget annat, har hittills inte behövt bekymmra mig för upphovsrätten än...("peppar-peppar"...).

Jag är, med andra ord, litet speciellt inriktad i min tänkta affärs-rörelse med fotot, något som jag ändå inbillar mig det kan finnas en rätt stor marknad för. Så många som vill ha bilder på sina älsklingar/vänner/prylar och kanske har en kamera men inte kan plåta tillfredställande ändå.

Som ett inkomsttillägg till detta hade jag även tänkt försöka "slå" mig in i pressfoto-branschen, men det är ju litet av en annan historia.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar