Annons

Professionell blixtpaket basic?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det mesta bör du kunna läsa dig till på de länkar du hänvisar till.
BX400 är ju lite billigare. FX600 kan vara värd det högre priset ifall du kommer att jobba mycket i studio. Ljusomfånget går att reglera i 6 steg, vilket är bra (BX400 i 5 steg). Regleringsmöjligheten kommer ändå att vara för liten ibland...

Sedan kan FX600 fjärrstyras, och även styras via dator. Det senare kan spara tid ifall man är semi-pro.
 
Jag tänkte först på RX600, men sedan funderade jag på om det är ekonomiskt bra att köra på det då jag fotograferar mindre än jag filmar (vilket är mitt företags huvudverksamhet).

Viktigaste frågan är nog: Är det värt att lägga ner några tusen extra för RX600 eller räcker det med BX400? Alltså, är det "overkill" med RX600? Hur bra klarar man sig professionellt med BX400?

Jag fotograferar inte mycket i studio (nu, kanske senare), men jag kanske kommer fotografera utomhus i framtiden och då vet jag inte om styrkan räcker... brinntiden är också 1/900 jämfört med RX600...
 
Fotograferar du inte mycket i studio så behöver du nog knappast det dyrare paketet. Om du tänker på utomhusfotografering så är skillnaden mellan 400 och 600 Ws tämligen obetydlig. Ifall du inte har tillgång till nätström så blir det ju också lite andra faktorer att ta med i beräkningen.

Om du drar ner uteffekten så blir brinntiden betydligt kortare även med det lilla aggregatet, men vill du ha kort brinntid vid full effekt så är det förstås starkare aggregat som gäller.

Du bör fundera igenom ifall möjligheten att datorstyra ev. skulle kunna spara tillräckligt med tid för dig för att göra det dyrare aggregatet mera lönsamt.

Köper du åt din firma så är du ju inte heller lika kostnadskänslig. Momsen t.ex. blir ingen kostnad som du vet, den dra du ju av.
 
Jag kommer nog inte fota i studio på ett tag, men jag vill gärna ha något som fungerar i alla lägen... frågan då är ju om BX400 "är nog" för att klara det mesta, eller om man måste ha RX600 för att vara "täckt".

Svår fråga, men jag hoppas det går att svara på :p
 
Det är bara ett halvt stegs skillnad mellan BX400 och RX600. Du kommer inte att "vara täckt" bara för att du köper en RX600. Inte ens om du köper ett Pro-aggregat med t.ex. 2400 Ws kommer det att fungera i alla lägen... Rekommenderar dock inte att du börjar med detta, det är mycket vanligare att man har problem med att inte kunna reglera NER ljuset tillräckligt. Dock inget problem med RX600, det aggregatet kan ju regleras ner ett halvt steg lägre (till 18 Ws) än än vad det går med BX400 (som går ner till 25 Ws).
 
Well, hade jag haft budget så hade jag ju lagt det på något enormt kraftigt och bra, men just nu så har jag bestämt mig för något av de två.

Om man frågar så här då... av de där två paketen, viket är mest prisvärt? Vilket får man ut mest av rent ekonomiskt?
 
Well, hade jag haft budget så hade jag ju lagt det på något enormt kraftigt och bra, men just nu så har jag bestämt mig för något av de två.

Om man frågar så här då... av de där två paketen, viket är mest prisvärt? Vilket får man ut mest av rent ekonomiskt?

Ett paket från Kaffebrus! Vældigt svårslaget idag med den kvalitet som dessa grejor har. Man kan alltid hitta dyrare men inte før den skull bættre.

Det har varit en otrolig utveckling på bilxtmarknaden senaste åren. Elinchrome fick dra øronen åt sig och børja tillverka lågprisgrejor i Indien. Snart har dem hela porduktionen av blixtar dær før det ger liksom mer før pengarna. Sen får fantasterna hoppas och tycka vad dem vill. Se på Jaguar och Range/LandRover. Riskokare børjar bli ett annorlunda begrepp som vi ænnu bara sett børjan på.
 
Som du kanske läst gick jag från Kaffebrus till Elinchrome, så nu handlar det mer om vilken jag ska ha av BX400 eller RX600.

Jag har plåtat mycket med båda modellerna och det är ingen större skillnad i vardagen. Mest märkbart är att BX har betydligt längre brinntid och en sämre synkkontakt. Fjärrstyrningen av RX är mest intressant om du har en permanent studio.

Egentligen har jag svårt att se mervärdet i BX-serien jämfört med D-Lite.
 
Så, enligt dig så är det bättre med D-Lite 4 än BX400?
Men du tycker att priset 10 000 till 16 000 mellan BX400 och RX600 är ok, eller tycker du man får för lite för de extra 6000?
 
Så, enligt dig så är det bättre med D-Lite 4 än BX400?
Men du tycker att priset 10 000 till 16 000 mellan BX400 och RX600 är ok, eller tycker du man får för lite för de extra 6000?

Om du behöver brinntiden så är RX värt pengarna, annars känns D-Lite som ett rimligt alternativ. Jag har svårt att se vilken roll FX/BX-serien spelar i sortimentet nu när D-Lite är fläktkyld.

Ring till AIFO så ser dom till att du får rätt prylar.
 
Senast ändrad:
Och då blir det ju en följdfråga, i vilka lägen behöver man brinntiden?
Hur långt räcker 1/900? (BX400)
I vilka lägen är det nödvändigt med 1/2050? (RX600)

Om nu det inte är så stor skillnad mellan 400 och 600ws så verkar det ju helt enkelt vara brinntiden som skiljer BX400 från RX600?
 
Det finns förvisso väldigt många frågor man kan få svar på genom att fråga andra. Men det finns också frågor som enbart man själv kan besvara - olika människor värderar ju inte samma egenskaper på samma sätt. Skulle vilja säga att din sista fråga tillhör den senare typen - det är en fråga som man kan besvara för egen del, men inte för någon annans räkning.

Ett tydligt exempel på den sistnämnda typen av fråga är den (förmodligen) vanligaste frågan här på Fotosidan: Vilken systemkamera ska jag välja?
Andra kan tala om för frågaren vilka egenskaper de olika kamerorna har och vilka erfarenheter de har av kamerorna i praktiskt bruk, men den slutliga sammanvägningen av vilka parametrar som är viktiga för just mig och vilka nackdelar jag kan stå ut med {eftersom alla kameror har tydliga nackdelar, vilka är synliga för alla utom för märkesfanatikerna... :) } kan jag bara göra själv.

Man kan plocka ut sådant som är viktigt för en själv. Ex., jag väljer Canon, eftersom de f.n. har det största objektivutbudet, och jag har 3 mille att bränna... Nästa: Jag väljer Nikon D3, eftersom jag fotograferar ofta i dåliga ljusförhållanden som scenuppträdanden etc. och behöver kräma upp ISO-talet. Den tredje: Det gör jag också, men jag väljer istället Sony A700, eftersom jag då kan använda högljusstarka gluggar (1,4 eller 2,0) plus antiskak, och då få bättre skärpa, lägre brus och bättre färgåtergivning. Den fjärde: Jag ska iväg på en djungelsafari, så jag väljer att ta med fem st D2H och ett par F4:eek:r. Osv, osv, osv.

Mitt förslag är att du nu läser igenom hela denna tråd igen, och funderar igenom de råd och erfarenheter som har framförts. Ingen annan kan värdera hur värdefull t.ex. möjligheten till kort blixttid kan tänkas vara för just DIG, det kan du bara göra själv. Eller kanske rättare sagt - det kan du inte ens själv göra, ännu. Det kommer du bara att kunna avgöra längre fram, efter att ha varit "ute på djupt vatten" ett tag. För vissa av dina bedömningar kan du alltså just nu inte komma närmare än att göra en "educated guess". Isn't life a bitch? :)

Får väl till sist trösta dig med att inget av de två paket du väljer emellan är helkasst i alla fall...
 
Too late, jag brände allt på RX600 :p
Men jag är nöjd över köpet, även om jag är långt ifrån 3 mille i budget för inköp. Förhoppningsvis ska väl köpet generera ihop en del inför framtida köp.
 
Lycka till då - men även om du skulle få ihop 3 mille, så rekommenderar jag dig ändå definitivt INTE att bränna alltihop enbart på gluggar... :)
 
Ok, bara för att uppdatera erfarenheter kring köpet.

Jag köpte blixtpaketet från Cyberphoto och när jag hade dem i handen och började jobba med dem så lossade röret där man sätter paraplyer.
Även bajonettfattningen på den andra glappade. Så jag skickade till Aifo på garanti och när jag fick hem dem igen så hade de utan förvarning ställt blixtarna helt öppet utanför min lägenhet, vem som helst kunde tagit dem.

När jag sedan öppnade paketet var det en stor reva i skyddsskummet i locket och ena halogenlampan låg lös och förmodligen slagit mot blixtröret under hela transporten. De verkar fungera vid en snabb test, men jag vet inte om livslängden minskat på röret/lampan.

Det är ju smått skrattretande med folk som rekommenderar Elincrhom för att man ska kunna ha service och bra grejer.
Kaffebrus hade nog säkert hanterat denna sak bättre...


Så, bara ett tips till andra fotografer som vill köpa blixtar, köp inte från stora etablerade företag som Elinchrom, köp kinablixtar istället!

Man får helt enkelt inse att det idag är vinstintresse före kvalité på allt, även professionella dyra produkter. Kvalité behöver inte existera så länge reklamen för produkten ser bra ut.

Vad kan man kräva i detta läge? Ny lampa? Nytt blixtrör? (ifall det andra har förkortad livslängd nu) Åtminstone nytt skum eller väska!?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.