Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Professionell blixtpaket basic?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack, dock är det ingen skillnad på just ljuset från Kaffebrus eller Elichrome blixtar.

Jag har ingen vidare koll på blixtpaket, ja vet bara att mina har varit värda varenda krona.
 
Det stämmer som Per skriver att kvaliteten på ljuset är nog lika men kvalitén på blixtarna går nog till Elinchromes fördel. Läste en tråd här på FS om någon som hade sönder sin Visico när han skulle dra till vredet (för ljusriktningen).
 
Om du räknar med att dina kunder skall betala din utrustning så är det ju bara att gå till banken och hämta pengar. Köp rejäla grejor om du skall dra runt med utrustningen och packa upp eller ner flera gånger om dagen för att få ihop ditt levebröd. Om du har en permanent studio där grejorna alltid kan stå uppe så kan du använda billiga grejor. Du får samma ljus ur 1000kronors blixtar som av 25000kronors blixtar. 2x600Ws är mycket effekt om du har liten studiolokal. 2x600Ws är lite om du skall fota ett fotbollslag i en idrottshall. Jag har 7x4 meter i min studio och 2x300Ws, det räcker till och blir över. Jag kör på ISO 200 och bländare 5-8 för skarpast bilder. Med för mycket ljus så får du kanske använda bländare 11-16 med de problem som det innebär.
 
Fast min verskamhet ligger 70/30 fördel videofoto så jag behöver investera i större saker där.
Stillbildsfoto är en stor del av verksamheten men den kommer nog inte kunna betala av på samma sätt som videodelen.

När det gäller bländare så är det väl bara att ställa in en högre slutartid för att motverka bländare 16?

Vredfelet var nog mer fel på just det vredet, efter att ha läst tråden. Självklart förstår jag ju att byggkvalitén är sämre, men bara den levererar ljus nog för att kunna leverera helbilder på folk med ett resultat som kan mäta sig med min 800w redhead så är jag nöjd. Efter avskrivning så investerar jag nog i bättre saker.

För att visa bilder tagna med min Redhead 800w i studio så finns det en del här
http://www.constantproduction.se/Webb bilder/Portfolio Webb/index.html

Problemet är att jag ligger på bländare 4.0 och 1/40 i slutartid när jag jobbar med lampan, vilket är alldeles för lite.
 

När det gäller bländare så är det väl bara att ställa in en högre slutartid för att motverka bländare 16?


Snabbare slutartid än ca 1/250 s går i regel inte att ha i studio. För frysning av rörelser spelar det dock mindre roll men att minska ljusinsläpp så mycket med slutartid går inte.
 
Varför går det inte?

...och visst är det så att om jag itne vill hamna på bländare 16 så behöver jag väl endast sänka effekten på blixten?
 
Snabbaste synctid (1/250sek) ær den tid då hela slutaren ær øppen!

Om du førsøker med snabbare tid så blir bilden svartare ju snabbare du stæller tiden. På 1/300sekund blir det svart i ena sidan på bilden før då kommer redan en slutarridå i rørelse.

Blixten brænner av så snabbt att du ændå inte får någon rørelsepskærpa om du fotar mænniskor før mode, modell, portrætt eller liknande.
 
Har själv varit i samma situation som dig. Sökte överallt efter info ang. Ws, märkesblixt kontra Kina-made, etc. Valet föll på Elinchrome då dessa anses som mkt stabila och har en tillbehörsmarknad av rang. För min del blev det en Elin600Rx samt en Elin400Bx. Jag valde alltså två olika styrkor på blixtarna. Jag köpte också till div. orginaltillbehör som Octabox 135cm samt beautydish etc. Känns som att jag gjorde rätt här. Kollade också på kaffebrus men var osäker på driftsäkerheten och hållbarheten på dessa. De föll således bort till slut.
 
Föll de bort för att driftsäkerheten, hållbartheten och livslängden faktiskt var sämre eller var det bara att du itne valde dem?

Angående brinntiden på kaffebrusaren, det står 1/800 - 1/1200. Betyder det att den är ställbar upp till 1/1200?
 
Christoffer Glans skrev:
Föll de bort för att driftsäkerheten, hållbartheten och livslängden faktiskt var sämre eller var det bara att du itne valde dem?

Angående brinntiden på kaffebrusaren, det står 1/800 - 1/1200. Betyder det att den är ställbar upp till 1/1200?

Jag tjatar lite på dig igen om detta med kvalité och serviceorganisation. Mitt förra inlägg besvarades med att du skulle köpa Hasselbladare också men det var ju inte det jag menade.

Du vill ju vara professionell mot kunden ock skulle något strula så känns det lättare att få support och reservdelar med ett globalt märke som Elinchrom snarare är med Kina-blixtar. Du har visserligen garanti på både Kaffebrus och Elinchrom, men det låter som det skulle vara lättare få professionell support via generalagent i Sverige på Elinchrom.

Köp ett D-Lite 4-paket och fyll på med tillbehör upp till 10' som var din budget. Dessa har numer inbyggd fläkt och det gör att de inte slår till överhetningsskyddet vid stor belastning. Har kört D-Lite 4 med en 170cm octabox utomhus och inte helt vindstilla och det höll det för utan problem. När det är dags för uppgradering köper du RX eller Ranger RX beroende på dina behov så kan du styra allt via Skyport på PC eller från sändare på kamera.

Jag har tagit resan från Photax Electra 300i --> D-Lite 4 --> BX400 --> RX 300. Nu känner jag att jag har det jag behöver och tillbehören har jag desamma som från D-Lite 4 tiden.

Slutsats: Är du hemmapulare, köp vad som helst tom bygglampor på Clas-i-sjön. Skall du tjäna pengar på prylarna, köp Elinchrom eller annat välkänt märke med bra serviceorganisation.


Lycka till!

// Johan Maxe
 
Nej...som jag skrev så var jag osäker på driftsäkerheten och hållbarheten hos dessa blixtar. Samtidigt som jag vet att elin är riktigt bra på motsvarande punkter. Eftersom jag inte var direkt sugen på att chansa så köpte jag därför Elin i stället. I ditt fall tycker jag att du skall satsa på elin eller profoto. Då vet du vad du får. Att bygga en pro-verksamhet på kinaprylar är kanske "billigt" nu, men kan om du har otur visa sig bli dyrt i längden. Hur många av exempelvis kaffebrus blixtar, har reservdelar tillgängliga om 5-10år? Ingen aning, men med märkesblixtarna är det troligen mer framtidssäkert. Man bör också tänka på att inköpspriset oftast speglar vad man får. Det behöver inte alltid vara så....men är det oftast. Givetvis betalar man en del för märket i sig.....men det finns också en anledning till att märket nått den positionen att de kan ta ut dessa priser.
 
Jodå. De funkar också. skillnaden är att elins egna är direkt anpassade för rx-blixtarna. Personligen skulle jag inte lägga 16-17k på rx 600 kitet. För dom pengarna skulle jag i stället köpa ett begagnad ranger-kit. Att köpa kompaktblixtar över 10-12k är som jag ser det onödigt. Speciellt om man kan få ett ranger kit för i stort sett samma pengar.
 
Har du en investeringsbudget på 16-17k så är det ju rekommendabelt att titta på Profotos Compact-utrustningar, som nu går att få till förvånansvärt låga priser (svenska Profoto anses vara studioblixtarnas Rolls-Royce). De har tagit fram något halvdussin paktetvarianter i prislägen mellan 15.000 och 23.000 kr inkl. moms.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.