Annons

Professionell blixtpaket basic?

Produkter
(logga in för att koppla)
Men Elinchrom är hög kvalitet och fullständigt utbyggbart vad jag förstår? Är Kaffebrus blixtsystem det? (frågar för att jag inte vet).
 
Jag tycker Kaffebrus-paketet verkar vara mer mångsidigt. 18-600 Ws jämfört med 12-200 Ws för Elinchrom-blixtarna.

Kvaliteten är säkert likvärdig. Viktigare är att säljaren kan byta ut eller laga sakerna inom rimlig tid när de går sönder.

Bowens- eller Elinchrom-bajonett. Det finns många tillbehör till båda systemen.
 
Någon anledning till att du ratat

Det är större softboxar hos Elinchrom och de är bara på 200ws jämfört med 600ws.

Jag har inte så jättemycket erfarenhet med blixtar så jag vet itne hur mycket styrka jag behöver för "normal" studioverksamhet.
Vill kunna fota ett par stycken personer i helbild utan att det blir tajt med power.

Däremot så har jag fotograferat med blixtar förr och jag är inte nybörjare på foto. Jag behöver också något för professionell verksamhet.

Vad jag vet kostar Elinchrom tokmycket om jag ska upp i 600ws
 
Christoffer Glans skrev:

Vad jag vet kostar Elinchrom tokmycket om jag ska upp i 600ws

Jo, därför jag tänkte det kunde vara bra med ett system som kan byggas ut bit för bit. Vad jag förstår är alla storlekar och alla tillbehör kompatibla med varandra. Enligt Per är det ju lika på kaffebrus system också :).

Jag sitter själv i tagen att handla studioblixtrar så jag läser av eget intresse. :)
 
Främst så vet jag inte hur mycket kraft som behövs. Ta detta fotoexempel som... exempel:

En helbild på avstånd mot grå bakgrund i 3x4 meter med en modell som hoppar upp i luften och en vindmaskin som blåser upp kläderna. Modellen, hår och kläder "fryses" i bilden utan rörelseoskärpa.

För att kunna ta en sådan bild, hur mycket kraft behöver man? Räcker 300ws eller är 600ws nog för två lampor?