Annons

Professionell blixtpaket basic?

Produkter
(logga in för att koppla)
Men Elinchrom är hög kvalitet och fullständigt utbyggbart vad jag förstår? Är Kaffebrus blixtsystem det? (frågar för att jag inte vet).
 
Jag tycker Kaffebrus-paketet verkar vara mer mångsidigt. 18-600 Ws jämfört med 12-200 Ws för Elinchrom-blixtarna.

Kvaliteten är säkert likvärdig. Viktigare är att säljaren kan byta ut eller laga sakerna inom rimlig tid när de går sönder.

Bowens- eller Elinchrom-bajonett. Det finns många tillbehör till båda systemen.
 
Någon anledning till att du ratat

Det är större softboxar hos Elinchrom och de är bara på 200ws jämfört med 600ws.

Jag har inte så jättemycket erfarenhet med blixtar så jag vet itne hur mycket styrka jag behöver för "normal" studioverksamhet.
Vill kunna fota ett par stycken personer i helbild utan att det blir tajt med power.

Däremot så har jag fotograferat med blixtar förr och jag är inte nybörjare på foto. Jag behöver också något för professionell verksamhet.

Vad jag vet kostar Elinchrom tokmycket om jag ska upp i 600ws
 
Christoffer Glans skrev:

Vad jag vet kostar Elinchrom tokmycket om jag ska upp i 600ws

Jo, därför jag tänkte det kunde vara bra med ett system som kan byggas ut bit för bit. Vad jag förstår är alla storlekar och alla tillbehör kompatibla med varandra. Enligt Per är det ju lika på kaffebrus system också :).

Jag sitter själv i tagen att handla studioblixtrar så jag läser av eget intresse. :)
 
Främst så vet jag inte hur mycket kraft som behövs. Ta detta fotoexempel som... exempel:

En helbild på avstånd mot grå bakgrund i 3x4 meter med en modell som hoppar upp i luften och en vindmaskin som blåser upp kläderna. Modellen, hår och kläder "fryses" i bilden utan rörelseoskärpa.

För att kunna ta en sådan bild, hur mycket kraft behöver man? Räcker 300ws eller är 600ws nog för två lampor?

Det enda jag har nu är ett stycke Red Head 800w med softbox som främst är till för videofoto (även om det är snålt med bara en lampa). Jag ligger i stort sett alltid på bländare 4 med max 125 i slutartid, men det är bara vid porträttfoto nära motivet/modellen. Det blir också rätt varmt och jobbigt för de framför kameran.

Denna investering är ett måste om jag ska kunna jobba lika effektivt med stillbildsfoto som jag gör med film/video just nu.
 
Nu har jag lite halvdålig koll på kompakter, men känns som du borde skaffa nån generatorblixt. alltså lamphuven med separat burk. Ex en beg pro6 eller 7-låda. såna blixtar har avsevärt bättre brinntider än kompakter generellt. kan va värt att tänka på att brinntiden blir kortare vid lägre effekter, så kan va idé att köra stora silverparaply istället för softboxar. tycker dessutom både softlightreflektorer och paraplyn ger snyggare ljus än softboxar, men det är ju förstås en smaksak.

/JR
 
Jag har lite halvdålig koll på alla sorters blixtar. På vilket sätt skiljer sig brinntiderna mellan kompakt och generatorblixt?
Finns det någon mer skillnad mellan dem?

Utöver det, räcker det inte med 600ws tycker du?
Sen gillar jag softboxar för möjligheten att skicka riktat softljus, paraplyn ger ju ofta en väldigt "allmän" belysning. Alternativt är ju om man skaffar ett paraply och en softbox, tror det kommer få tillfällen då jag använder båda softboxarna (med tanke på hur low-key mina andra bilder är).

Först o främst så behöver jag veta hur mycket 600ws räcker till... och ifall exemplet ovan fungerar med länkat kaffebrus-paket?
 
Min pro6 tror jag har en brinntid på runt 1/8000s, vilket kan jämföras med pro compact som har en brinntid på 1/800s. Utöver det så är laddtiden mindre med en generator. 600ws räcker mer än väl. det som brukar va problem är att få ner blixtarna tillräckligt lågt i vissa situationer, så det kan ju va idé att kolla på.

/JR
 
Kaffebrusblixten (Visico) har en brinntid på 1/800 - 1/1200. Anser du att det är bra, eller borde jag hitta något där jag kan gå lägre än 1/800?
 
Du vill ha ett blixtpaket för professionell fotografering. Jag hade då tittat på de mer välkända märkena såsom Elinchrom. Du vill ha en stabil blixt där du kan få tag i reservdelar och service snabbt. Där finns det en serviceorganisation uppbyggt kring de välkända märkena. Att bygga proffsverksamhet på Kaffebrus känns inte seriöst om din avsikt är just att vara professionell.

Jag har även provat Kaffebrus blixtar och det är inget fel på dessa men det är inget jag skulle bygga en verksamhet på.

Mvh

Johan Maxe
 
ärligt talat vet jag inte hur bra 1/800 fryser rörelser, men tittade på pro7-1200 nu vilken jag vt att folk använder till att frysa snabba rörelser/vattenstrålar vid ex modefoto. den har en brinntid på 1/12000–1/2200 vilket är lite skillnad. eftersom du ändå ska ha blixtarna i din verksamhet så hade jag nog hellre satsat på en beg pro6-låda som sagt. pro7 är ju också bra frstås, men dom är så jädrans dyra. ska du ändå ha kompakter så lyser nog kaffebrusarna lika bra som några andra.

/JR
 
Då jag jobbar professionellt så borde jag väl då köpa den nya Hasselbladaren också?

Seriöst så skulle jag absolut köpa pro6 om jag hade haft budget till det. Jag skulle aldrig drömma om att köpa kaffebrus blixtarna ifall jag hade haft pengar till något bättre men nu talar jag om en prisklass på ett paket upp till 10 000:-

Räkna in att jag jobbar med video också, vilket betyder att jag redan där ligger på runt 100 000 :- i teknikkostnader. På det ska jag bygga ut min fotoverskamhet och först och främst så behöver jag blixtar så jag kan börja jobba utan att behöva använda min tungsten 800w videolampa.
Därför behöver jag något upp till 10 000:-
Går företaget bra så uppgraderar jag säkert ill något liknande pro6, men just nu behöver jag "the best I can get with what I have".
 
Vad gäller styrka räcker 600ws mycket mer än väl. Jag kör själv med 110 ws blixtar i hemmastudion och kan ha f8 ISO 100 med paraplyer ( shoot thru ) 2 meter från modell.( vid användande av 2 st blixtar ).

Alla mina bilder är tagna med kaffebrusblixtarna. ( har en polsk Micro 200 ws som huvudljus men den går genom paraply OCH diffusionsduk så den hamnar på 100 ws ändå ).
 
Ja, bilbatteri + inverter, bensindrivet elverk, en kraftig UPS eller en dedikerad enhet som Innovatronix tex som nu finns i Sverige oxå, strax under 4000:- tror jag de ligger på.
 
Jag kollade in dina bilder på hemsidan och jag måste säga att kaffebrusarna ger ett bra resultat. Med tanke på att jag fotar ganska mycket low-key och mörker så tror jag det kommer fungera bra med kaffebrus.

Men tycker du att det där 600ws paketet är prisvärt och bra? Alltså, skulle du tänka dig köpa det om du skulle behöva 600ws?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.